פרופ' איתן פרידמן, יו"ר ועדת הלסינקי העוסקת בניסויים רפואיים בבני אדם, התראיין הבוקר (שלישי) לגל"צ באשר להסכם בין משרד הבריאות לפייזר, והבהיר: "החיסונים הם אינם ניסוי קליני, אך אנחנו רוצים להסיר את הערפל סביב ההסכם בין הצדדים, כדי שלא תיפגע האוטונומיה של אזרחי ישראל ובכדי להימנע מגניבת זהויות".

ההסכמים הסודיים עם פייזר – הם משתמשים בנתונים שלנו, זה מקובל עליך?
"חד משמעית כן. אני יו"ר ועדת הלסינקי, וחשוב לי להגיד, שציירו אותי בתקשורת כמתנגד חיסונים".

מה זה ציירו אותך? אתה מזוהה כרגע כסמכות העליונה שהיא נגד החיסון וכמי שגם מתריע באמצעות הוועדה על הבעיות בחיסון. את כל זה אתה צריך להפריך עכשיו.
"אף אחד בוועדה לא נגד החיסונים וזו אפילו לא הסכמות שלנו. בין התהיות שלנו, אנו מעלים את השאלות האלו. הניסויים הם טובים, ואין זו הסמכות שלנו לעשות משהו נגד זה".

חיסוני הקורונה של פייזר מגיעים לבית החולים קפלן. צילום: גלעד שעבני שופן, המרכז הרפואי קפלן

ועדת הלסינקי היא ועדה עולמית שתפקידה לאשר ניסויים קליניים בבני אדם.
"אנחנו רוצים לוודא שהעברת הנתונים בין משרד הבריאות לפייזר, בחוזה ובהסכם שנחתם אתמול, באמת אינה מהווה מחקר קליני שיכול להפר את האוטונומיה של האזרחים בישראל. אם באמת העברת הנתונים לפייזר מתבצעת בצורה ראויה ואיננה עולה על הנתונים ממשרד הבריאות, זה בסדר".

כלומר אתה חושד במשהו?
"אני לא חושד, אני רוצה לוודא ולהסיר את הערפל. אני אתן לך דוגמא, אם הנתונים מועברים בצורה אנונימית, כלומר חוסנו X אנשים ואלו תופעות הלוואי, זה בסדר. אבל אם יש בהסכם נתונים נוספים כמו שמות, נתונים דמוגרפיים, תיקים רפואיים שמפורסמים ועוד, אני רוצה לדעת את זה. כי יש בזה חשיפה פוטנציאלית לגניבת זהות ופגיעה באוטונומיה".

איך תעשה משהו נגד זה?
"אנחנו אתמול התכנסנו בוועדה ואנחנו מבקשים ממשרד הבריאות, מהמנכ"ל וממשרד המשפטים להבהיר את זה".

הקשיים שאתה מערים למערכת הבריאות מתחילת הדרך, האם הם הובילו לפיטוריך?
"בוא נעשה סדר. קודם כל – לא פיטרו אותי, החליטו לא להאריך את ההתקשרות איתי בבית החולים שיבא. אני אהיה בן 68 בקרוב והחליטו שתועלתי קטנה מנזקי וזו זכותם המלאה. אני מעולם לא אמרתי משהו נגד החיסונים ואני חושב שביקורת על הממשלה ועל משרד הבריאות היא לגיטימית. כאשר ניתנה הסמכות לממשלה ולמערכת הבריאות לנהל את המשבר, זה לא אומר שיש להם בלעדיות על כך".