הממשלה התכנסה היום (שלישי) לדיון במצב התחלואה בקורונה בישראל והצביעה פה אחד בעד הארכת הסגר בעשרה ימים נוספים, עד לסוף חודש ינואר, לאור העלייה הנמשכת בנתוני התחלואה. כמו כן הממשלה אישרה תקנות תעופה שמחייבות כל נוסע שנכנס לישראל לעשות בדיקת קורונה 72 שעות לפני המראתו לארץ. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "יש להחליט מיד על הארכת הסגר. זה יכול לעלות בחיי אדם. אנחנו חייבים להמשיך ולקבל את ההחלטות הנכונות למען אזרחי ישראל. אנחנו צריכים להחליט מיד על הארכה נוספת של הסגר הקיים. זה אולי לא פופולארי, ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה". בנוסף, נתניהו אמר כי לאור המצב הנוכחי, הוא מציע להאריך את הסגר בעשרה ימים נוספים, עד לסוף חודש ינואר.

סגר שלישי, מחסומי משטרה (צילום: אבשלום ששוני)
סגר שלישי, מחסומי משטרה (צילום: אבשלום ששוני)

שר הביטחון בני גנץ אמר אף הוא בתחילת הדיון: "אני דורש אכיפה משמעותית במקומות שמפרים את הסגר. חייב להגביר את האכיפה ופעילות המשטרה. ראש הממשלה, אני מבקש להפסיק את הפרת הסגר גם בחתונה ההמונית שראינו אתמול, זו שפיכות דמים". גנץ דרש להגדיל את מבצע החיסונים גם לתלמידי התיכונים בגילאי 18-16והוסיף: "אני דורש אכיפה במקומות שמפרים את הסגר. אין משמעת והתנהלות ראויה. אלו חיי אדם. צריכים להסתכל על נושא היציאה מהסגר וההיערכות לתו הירוק. אם תהיה אכיפה ומשמעת נוכל לסיים את הסגר בתוך שבוע עד 9 ימים".

בתגובה לדרישת גנץ לחיסון בני 18-16 אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי: "אני לא רואה למה שזה לא יקרה. זה יגיע לוועדת התעדופים בחמישי".

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב גנץ: ״דרעי, ליצמן, גפני, אני יודע שהרוב המוחלט של החרדים לא מפרים את הסגר, אבל אלו שכן - מסכנים את כולם. בבקשה תאשרו לביבי להחיל אכיפה שוויונית גם בערים החרדיות - זה פיקוח נפש״.

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה על חיסוני הקורונה והמוטציה הבריטית. צילום: לשכת רה"מ

מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי, הבהיר בתחילת הדיון: "עדיין לא רואים את השפעת הסגר על התחלואה. התחלואה מפושטת והמוטציות כבר כאן. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז". פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש אמר: "עדיין לא רואים את השפעת החיסונים, אין ירידה בשיעור המאומתים המבוגרים. מנגד, מקדם ההדבקה נמצא בירידה. אני מקווה מאוד שהסגר ישפיע בימים הקרובים". אש התייחס לביקורת הציבורית על הארכת הסגר: "הציבור עייף, אין ספק. ההיענות היא יותר נמוכה ותהיה עוד יותר כזו, אבל הנתונים לא מאפשרים אחרת מסגר של שבועיים".

עוד אמר פרויקטור הקורונה: "אנחנו שואפים להגיע לכרבע מיליון מתחסנים ביום. עדיין יש כ-300,000 מהאוכלוסיה של בני 60 ומעלה שעוד צריכה להתחסן. סיום הסגר אפשרי כשנראה ירידה בחולים במצב קשה. ממליץ על הארכת הסגר בשבועיים, עד ה-4 בפברואר". בנוסף, התייחס אש לסוגי הווריאנטים השונים ואמר כי עד כה אובחנו בישראל 15 מאומתים בווריאנט הדרום אפריקאי. לדבריו, ארבעה מהמאומתים שבו מדובאי, שניים מדרום אפריקה והיתר נדבקו בארץ. לצד זאת אמר: "תפוצת הווריאנט הבריטי מגיעה ל-40%-30%".

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס לסוגיית השבים מחו"ל ואמר: "אתמול אמרתי שהיה קושי משפטי של החוזרים מחו"ל. מאז אני מותקף. אני מאוד מצטער, הלכתי לבדוק אם בכל זאת הדברים עלו בשבוע האחרון או בכלל, ב21.12 בפרוטוקול קבינט הקורונה יש רב שיח שמשתתפים בו המשנה ליועמ"ש, אני ורה"מ, ואומר בשיח הזה - הדרך היחידה להגיע לבדיקות של החוזרים מחו"ל היה לפתור באמצעות מלוניות והמתנגדים יוכלו לעשות בדיקה. אני לא רגיל להיות במצב כאילו מסתתר מאחורי מנדלבליט. העלנו את הנושא יותר מפעם אחת. ויש לזה פרוטוקול".

יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס לדברי השר אדלשטיין ואמר: "יש הסתה בעקבות דברים שנאמרו נגדי, שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפני בקשה לפני עלייה למטוס". המשנה ליועמ"ש רז נזרי חיזק את מנדלבליט ואמר: "יש לי כבוד גדול לדרג המדיני. קיבלתי את התמליל הרלבנטי - שר הבריאות שואל אותי לגבי הסיטואציה של 'מי שנוחת'. כל השאלות נוסחו לגבי מי שנוחת ואני עניתי כמו תמיד - שאי אפשר בחוק לחייב בדיקה רפואית".

שר הבריאות מתח ביקורת על דברי היועץ המשפטי ממשלה ואמר: "ביקשנו בדיקה לפני עלייה למטוס כבר ב-21 בדצמבר". פרופ' רן בליצר אמר בדיון: "קשה לדבר על פתיחת המשק במצב כזה של מוטציות. רק עוד שבועיים נראה השפעות מהחיסון, זה לא תופעת קסם. בטח לא עם המוטציות".

יו''ר מפלגת ש''ס אריה דרעי  אמר במהלך הישיבה כי נמנע בהצבעה על הסגר לאור "סגירת בתי הכנסת. אך היום לאור הדחיפות הגדולה אני מאוותר על המחאה. אני והרב אביטן נצביע בעד הארכת הסגר, לאור הנחיית הרבנים". 

פנינה תמנו שטה, שרת העלייה והקליטה: "אם יש משפט שמהדהד פה זה חוסך שבטו שונא בנו. אנחנו ממעטים באכיפה בחלק מהערים. זה ממש בלתי נסבל. לא יכול להיות שנעשה הגבלות אבל נעשה איפה ואיפה. אמר השר דרעי שהחרדים אינם מקשה אחת אבל כשאנחנו רואים חתונות המוניות ואנחנו לא עושים אכיפה זה מחדל ורשלנות". על כך השיב נתניהו כי "אני מדבר עם מנהיגי מדינות בכל העולם. הם אומרים לי ששום דבר לא עוזר. לא סגר לילי ולא דיפרנציאלי. גם אכיפה לא עזרה, תמיד יש קבוצות שונות באוכלוסיה ששומרות פחות במדינות דמוקרטיות".

ראש הממשלה הוסיף כי: "המשטרה כאן אוכפת יותר מכל מקום אחרת. בארה"ב עיניכם הרואות שיש שם משטרה וגם שם זה לא עוזר. יש לדבר על אכיפה בצורה הוגנת ובהשוואה בין לאומית אמיתית, כל אמירה אחרת זה להוליך שולל. במדינות אירופה מדברים על סגר עד אפריל ואנו מדברים על סגר לעוד עשרה ימים בלבד". גם השרה אורלי לוי אבקסיס השיבה ואמרה: "כשרואים את היד הקשה מול החרדים, לעומת המפגינים בבלפור, צריך להיות עניינים. אנחנו יודעים שיש אוכלוסיות שמפעילים עליהן מכת''זיות ויש כאלו שלא".

גורם בכחול לבן מסר טרם תחילת הישיבה: "סגרנו את מדינת ישראל אבל לא את מדינות מאה שערים ובני ברק. נתניהו נכנע לחרדים וזו התוצאה. עכשיו שוב נאלץ להאריך את הסגר ואני בספק אם גם זה יעזור".

רשימת הדרישות של כחול לבן:
- קידום של אכיפה במוקדי התחלואה והעלאה מיידית של הקנסות כפי שנקבע כבר לפני חודשים.
- הגדלת הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים.
- חיסון מיידי של גילאי 16-18 בכדי שנוכל להבטיח את קיום הבגרויות.
- קביעת חובה לביצוע בדיקת קורונה טרם העלייה למטוס מארץ המוצא.
- בכפוף לכל אלו, ובהתאם להמלצות גורמי המקצוע, תתמוך כחול לבן בהארכת הסגר בשבוע עד עשרה ימים.
לקראת ישיבת הממשלה התריע משרד הבריאות מפני מצב שבו תגיע לישראל מוטציה שתפגע ביעילות החיסון נגד הנגיף. בין היתר מדגישים במשרד הבריאות כי עד כה התגלו ווריאנטים שאינם פוגעים ביעילות החיסון, אך מציינים את הקשר בין התפרצות הווריאנטים השונים לעלייה הגבוהה בתחלואה ובהדבקה. בשל כך קוראים במשרד לשרי הממשלה להגביל את הטיסות לישראל. לצד זאת הדגישה ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס: "יש לנו מידע חלקי על המוטציות. נכון לעכשיו לא ידוע על זן שעמיד בפני החיסון".
בתוך כך, משרד הבריאות מעדכן כי לפי שעה ישנן 30 נשים הרות באשפוז, מתוכן שבע במצב קריטי. במשרד הבריאות בוחנים האם ישנו עודף תחלואה בקרב נשים בהריון והאם זה קשור במוטציה. במשרד הורו לרצף גנטית את הבדיקות של הנשים ההורות או היולדות המאושפזות במצב קשה ונבחנת אפשרות של הענקת תיעדוף לנשים הרות בקבלת החיסון.
סדר היום של ישיבת הממשלה (צילום: ללא)
סדר היום של ישיבת הממשלה (צילום: ללא)
שר הביטחון בני גנץ מישיבת הממשלה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הציג רשימת דרישות אלטרנטיבית בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו לקראת הישיבה: "היום ב-14:00 תתקיים ישיבת הממשלה הכושלת והמטורללת בתולדות המדינה. ממשלה שפויה הייתה צריכה להחליט חמש החלטות:1. אין כניסה מחו״ל לארץ בלי בדיקת קורונה תקפה. 
2. במקום מיליארדים למשרדי ממשלה מיותרים - תוספת תקציב מיידית לבתי החולים הציבוריים. 
3. מיד אחרי הסגר, חוזרים לרמזור - פותחים את המשק. 
4. מגבירים אכיפה ומונעים אירועים המוניים. 
5. פיצוי מידי לעסקים במודל צוק איתן".

גורמים בכחול לבן השיבו ללפיד: "כמה כיף לצייץ מהיציע ולא לקחת אחריות במקום ממש לעבוד למען אזרחי מדינת ישראל".

עימותים בין חרדים לכוחות המשטרה במהלך אכיפת תקנות הקורונה בירושלים. צילום: דוברות המשטרה

כזכור, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 10,021 מקרי קורונה מאומתים חדשים אותרו אתמול מתוך 100,693 בדיקות. שיעור התוצאות החיוביות עומד על 10.2%. סך החולים הפעילים בישראל עומד על 81,059, בהם 1,114 חולים שמצבם מוגדר קשה ו-277 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 4,049 חולים.

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס לעלייה בתחלואה ואמר בריאיון לגל"צ: "אני חושב שבעת הזו ולנוכח הנתונים, חייבים לקבל את ההמלצה להאריך את הסגר. אני מבין שלא אוהבים את הסגר הזה ומבין את המשמעויות הקשות, אבל אי אפשר להמשיך ברמת התחלואה הזו. אם זה ימשך בימים הקרובים – התחלואה עולה. גם בסגרים הקודמים היו שיאים חד פעמיים, כך שצריך להסתכל על נתונים על פני כמה ימים ולקוות שזה ירד".

בתוך כך, דוח של האוניברסיטה העברית על מצב התחלואה בישראל העלה כי נראים סימנים ראשונים לבלימה בעליית התחלואה, ולהשפעת הסגר. קצב התמותה האיץ מאד לאחרונה כאשר סיכויי התמותה עלו והזמן הממוצע לתמותה מאשפוז במצב קשה התקצר, אך העומס בבתי החולים צפוי להישאר גבוה בשבועיים הקרובים. לפי הדוח, משמעות הנתונים היא שבתרחיש סביר, לא נדרשת הארכה משמעותית של הסגר הנוכחי, אולם רק בימים הקרובים תתברר יעילות הסגר בהקטנת התחלואה.