לאורך חיינו, יש לא מעט מחלות נפוצות שיכולות להופיע בעיניים – ושכיחותם אף עולה משנה לשנה. ככל שמקדימים לזהות אותן, כך גם יהיה קל יותר להתאים טיפול שיסייע להתגבר עליהן, או לכל הפחות להפחית את ההשפעה שלהן עלינו. כדי לעשות את זה, חשוב לזהות כמה שיותר מהר את הסימנים להופעת המחלות האלו. כך תזהו את ארבע מחלות העיניים הנפוצות ביותר – ותטפלו בהן לפני שיהיה מאוחר.

גלאוקומה

מה זה אומר? גלאוקומה היא שם כולל לקבוצה של מחלות אשר פוגעות בעצב הראייה ויכולות עם השנים להוביל לעיוורון. המחלה מתפתחת לאט ובאופן הדרגתי, כאשר בשלבים הראשונים שלה רוב המטופלים כלל לא מרגישים שהראייה מידרדרת.

במקרים רבים, המחלה מתפתחת כתוצאה מלחץ תוך עיני גבוה או בעקבות סיבוכים של מחלות שונות אשר גורמות להפרעות בזרימת הדם לעצב הראייה. בחלק מהמקרים, המחלה מתקדמת אף על פי שהלחץ התוך עיני תקין.

איך מזהים? את המחלה הזאת ניתן לחלק לשני סוגים. בגלאוקומה ראשונית רחבת זווית הפגיעה תהיה איטית והדרגתית יותר, והיא תוביל לצמצום איטי של שדה הראייה, שרוב האנשים כלל לא ישימו אליו לב ולכן מכנים אותה ״הגנב השקט של הראייה״. מנגד, גלאוקומה חריפה צרת זווית מובילה לירידה משמעותית ומהירה בראייה, שיכולה להיות מלווה בעליה משמעותית בלחץ התוך עיני וגם באדמומיות בעין, בחילות וכאבי ראש.

איך מטפלים? הדבר החשוב ביותר בטיפול בגלאוקומה הוא שמירה על לחץ תוך עיני תקין, כדי למנוע את החמרת הפגיעה בעצב הראייה. זה יכול להתבצע בעזרת טיפות עיניים. במקרים שהטיפול התרופתי אינו עוזר, ניתן לשקול טיפול בלייזר ובמקרים קשים שהטיפות והלייזר אינם משפיעים, ניתן לשקול ניתוח. כמו כן, ניתן לתמוך בטיפול הכולל במחלה בעזרת שינויים באורח החיים תוך שליטה בגורמי סיכון שעלולים להאיץ את המחלה. בהקשר הזה מומלץ לאמץ תפריט בריא ומאוזן ולבצע פעילות גופנית באופן קבוע.

רטינופתיה סוכרתית

מה זה אומר? זו מחלה נפוצה מאוד בקרב אנשים שחיים עם סוכרת, אשר עשויים להתמודד במהלך חייהם עם שורה של סיבוכים רפואיים כתוצאה מחוסר האיזון ברמות הסוכר בדם. הסיבה לכך היא שרמות סוכר גבוהות משבשות את זרימת הדם, דבר שעלול לגרום לפגיעה בכלי הדם הזעירים שנמצאים ברשתית העין ומזינים אותה. במצב כזה, תהיה ברשתית הצטברות של רצפטורים חיוניים לראייה שנפגעו כתוצאה מהמחלה, מה שעלול עם הזמן גם להוביל לעיוורון.

איך מזהים? הרשתית בעין היא כמו עדשה במצלמה ששומרת על חדות הראייה. לכן, כשהיא נפגעת כתוצאה ממחלת הסוכרת, הסימן הראשון יהיה טשטוש בראייה. בהיעדר טיפול, הראייה יכולה להמשיך להידרדר, עד למצב של עיוורון כאמור. 

איך מטפלים? בעוד שהסוכר בדם גורם לפגיעה בזרימת הדם ולשיבושים שכאמור מובילים להתפתחות מחלות שונות, יש המון דברים שנוכל לעשות כדי לשפר את זרימת הדם. הטיפולים הרפואיים ברשתית העין כוללים לרוב זריקות תוך עיניות וטיפולי לייזר. חשוב לנקוט בפעולות משמעותיות לאיזון הסוכר ולשיפור זרימת הדם. גם במקרה הזה דיקור בהחלט עשוי לעזור, כמו גם פעילות גופנית ושיפור התפריט בעזרת גורמים מקצועיים כמו תזונאית ומאמן כושר. 

ניוון רשתית 

מה זה אומר? זו מחלה שמתמקדת במקולה – שהיא האזור בעין שאחראי על חדות הראייה שלנו, כלומר זיהוי פרטים כגון פרצופים, קריאה, צפייה בטלוויזיה ועוד. כך המחלה גורמת לירידה בראייה ופוגעת בעיקר בחדות שלה, בעוד שהראייה ההיקפית נשמרת. המצב הרפואי הזה הוא גם הגורם המוביל לעיוורון בקרב בני 60 ומעלה בעולם המערבי. 

איך מזהים? בשלב הראשון, אנשים לרוב מתלוננים שהם רואים קווים מעוותים או חתוכים במקום ישרים. בשלבים מתקדמים של המחלה אנשים מתקשים לקרוא, לזהות פרצופים או לנהוג, אך בכל זאת יכולים להתמצא במרחב. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים מדובר בתהליך איטי והדרגתי שנפרס על כמה שנים ובשלבים הראשונים שלו, אנשים כלל לא יבחינו בכך שמשהו לא תקין. המחלה מופיעה בשני גרסאות. המצב היבש בו נמצאים כ-90 אחוזים מהחולים והוא מוגדר קל יותר, והמצב הרטוב בו ישנה הצטברות של נוזלים ברשתית וכ-10 אחוזים מהחולים סובלים ממנו.

איך מטפלים? כדי לטפל במצב היבש ניתן ליטול וויטמינים. ב-2004, נערך מחקר גדול על המחלה, אשר מצא כי התזונה שלנו משפיעה מאוד על אופי המחלה וגם על הטיפול בה. החוקרים הדגישו כי כדי לשפר את המצב, יש לצרוך את הוויטמינים C ו-E, בטא קרוטן, נחושת ואבץ לוטאין וזיאקסנטין. לדברי החוקרים, הפעולה הזאת לבדה עשויה להפחית אצל חלק מהחולים את קצב הידרדרות הראייה בלא פחות מ-25 אחוזים.

אם המחלה כבר מתקדמת למצב הרטוב, ניתן לטפל בה בעזרת הזרקות תוך עיניות וגם כאן חשוב במקביל לבצע שינויים באורח החיים שייסעו בהאטת התקדמות המחלה, לרבות דיקור, פעילות גופנית, תזונה ושמירה על איזון במדדים חיוניים כמו כולסטרול, לחץ דם וסוכר בדם. להמשך קריאה על ניוון רשתית ועל טיפול טבעי בדיקור >>

קטרקט

מה זה אומר? כמו במצלמות, גם העדשה בעין שלנו יכולה עם השנים להפוך עכורה יותר, מה שיגרום לטשטוש בראייה ובהיעדר טיפול גם לעיוורון. זה תהליך שמתרחש אצל אנשים רבים אחרי גיל 60, אך יכול להופיע גם אצל צעירים בעקבות מחלת הסוכרת, חוסרים תזונתיים, חבלות, חשיפה ממושכת לשמש או שימוש בתרופות שונות.

איך מזהים? העכירות בעדשת העין מתפתחת בהדרגה ולכן קשה לזהות אותה בשלבים הראשונים. הסימנים הראשוניים למצב הזה כוללים סנוור מוגבר מהשמש, טשטוש בראייה שהולך ומחמיר וקשיים בהתמצאות בלילה. חלק מהאנשים אף מבחינים בשינויים בתפיסת הצבעים (בדרך כלל ראייה של תמונה חומה יותר), או אפילו ראייה כפולה באחת מהעיניים.

איך מטפלים? ניתוח קטרקט נחשב יעיל למאבק במחלה הנפוצה והוא אחד מההליכים הכירורגיים הפופולריים בעולם. זהו ניתוח בטוח יחסית עם שיעור נמוך של סיבוכים וסיכונים. גם לאחר שעוברים את הניתוח מומלץ להקפיד על ביקורות תקופתיות אצל רופא העיניים כדי לבחון את בריאות העיניים וכן לאמץ הרגלים חיוביים לשמירה על העיניים שהמלצנו עליהם כאן בהרחבה.

הכותב הוא איתי שרף, מחלוצי המטפלים במחלות עיניים בטכניקות מהרפואה הסינית והמערבית. הוא סיים בהצטיינות לימודי רפואה סינית בקמפוס ברושים שבאוניברסיטת תל אביב ואף למד בארה"ב ובסין מטובי המומחים בתחום. לאתר הקליניקה של איתי שרף >>