בעוד הרשתות החברתיות גורפות עוצמה וכוח בכל רגע נתון, הן הפכו כבר מזמן לכיכר העיר החדשה. סקר שבחן את יחס המשתמשים אליהן, קבע כי 86 אחוזים מהציבור חשים כי השיח ברשתות החברתיות אלים, ו-80 אחוזים סבורים כי אנשי ציבור ופוליטיקאים שותפים לכך. כך מפרסם היום (שלישי) איגוד האינטרנט הישראלי בסקר חדש, שבדק עד כמה נתפסת הרשת בישראל כבמה לשיח אלים, משסה ופוגעני. בנוסף, 86 אחוזים חושבים כי השיח האלים ברשתות הוא הגורם המרכזי לקרע הציבורי. 

פייסבוק, וואטסאפ (צילום: LIONEL BONAVENTURE/AFP via Getty Images)
פייסבוק, וואטסאפ (צילום: LIONEL BONAVENTURE/AFP via Getty Images)

הקורונה, שעוררה שסעים רדומים בחברה הישראלית והגבירה את המתחים, נותנת גם כן את אותותיה בסקר, לפיו כ-66 אחוזים סבורים כי השיח היום קיצוני יותר משהיה טרם פרוץ מגיפת הקורונה. עם זאת, כשבעה אחוזים בלבד חשים כי השיח כיום מתון יותר מבעבר.

בנוסף, למעלה כמחצית מהישראלים (53%) נמנעים מלהגיב ברשתות החברתיות מחשש שייתקלו בתגובות אלימות. 65 אחוזים מהם אמרו כי הם חושבים פעמיים לפני כל פרסום ברשת. רק כרבע מהנשאלים סבורים כי רשתות חברתיות קיימות כדי שיהיה ניתן להתבטא בהן באופן חופשי.

בנוסף, 47 אחוזים טוענים כי אנשי ציבור לא צריכים לחסום מגיבים משום שכל תגובה המופנית אליהם היא לגיטימית. על השאלה מה ניתן לעשות כדי למתן את השיח ברשת, השיבו 63 אחוזים כי חסימת מגיבים אלימים תסייע בכך, אך הם סבורים כי חסימה שכזו צריכה להתבצע על ידי הפלטפורמות או מנהלי הקבוצות – ולא על ידי גורמים מוסדיים או ממשלתיים.

הסקר בוצע ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה, בקרב 700 משתמשי אינטרנט בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג לאוכלוסייה היהודית והערבית בישראל.