ג'וזף רובינט ביידן ג'וניור נשבע היום (רביעי) אמונים ונכנס לתפקיד נשיא ארה"ב ה־46 בטקס השבעה שנערך בגבעת הקפיטול בוושינגטון תחת אבטחה חסרת תקדים. בכך הסתיימו ארבע שנות כהונתו היחידה של דונלד טראמפ, מהסוערות והשערורייתיות ביותר בתולדות ארה"ב.

ביידן נכנס לבית הלבן: "מרגיש שהגעתי הביתה" (צילום: חשבון הטוויטר של רשת MSNBC)

כארבע שעות לאחר הטקס נכנס ביידן בפעם הראשונה לבית הלבן ואמר: "מרגיש שהגעתי הביתה". בהמשך, התיישב ביידן בחדר הסגלגל וחתם על שורת צווים שמבטלים החלטות של טראמפ, הבולטת שבהן היא החלטה על חזרת ארה"ב להסכם פריז למאבק בהתחממות הגלובלית. בנוסף חתם ביידן על צו גורף לסקור את כל פעולותיו של טראמפ המחלישות את המאבק בשינויי האקלים. 

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

על הבמה בטקס ההשבעה עמדו ביידן, הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב (78), סגניתו קמלה האריס, האישה הראשונה בתפקיד וכן הראשונה ממוצא אפרו-אמריקאי, יחד עם בני משפחותיהם, חברי קונגרס ובכירים בממשל הנכנס והיוצא, בראשם סגן הנשיא מייק פנס.

הנשיאים לשעבר ברק אובמה, ביל קלינטון וג'ורג' בוש הגיעו לטקס יחד עם רעיותיהם מישל אובמה, הילרי קילנטון (שהפסידה בבחירות לנשיאות ב-2016) ולורה בוש. הזמרת ליידי גאגא השתתפה גם היא בטקס ושרה את ההמנון האמריקאי ולאחר מכן הזמרת ג'ניפר לופז הגיעה גם היא להופעת אורח. 

ליידי גאגא בהשבעת ביידן (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)
ליידי גאגא בהשבעת ביידן (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)

ג'ניפר לופז בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ג'ניפר לופז בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

האריס הושבעה ראשונה על ידי השופטת סוניה סוטומאייר, השופטת הראשונה ממוצא היספני בבית המשפט העליון, ואחריה הושבע הנשיא ביידן, שנשא לאחר השבעתו נאום עם מסר של איחוד לכלל האמריקאים. ביידן הושבע על ספר תנ"ך ייחודי ועתיק, בן יותר ממאה שנה, שנמצא בבעלות משפחתו ועליו נשבע בכניסתו לתפקיד סגן הנשיא ב-2009.

ביידן גם חנך את חשבון הטוויטר הנשיאותי, שעבר אליו באופן רשמי, וכתב בציוץ: "אין זמן לבזבז כשמדובר בהתמודדות עם המשברים העומדים בפנינו ואני פונה ישירות למשרד הסגלגל כדי להתחיל בעבודה". האריס קיבלה את החשבון הרשמי של סגנית הנשיא וכתבה בציוץ הראשון: "מוכנה לשרת".  

"זהו היום של אמריקה. זהו היום של הדמוקרטיה. יום של התחדשות", אמר ביידן בפתח נאום כניסתו לתפקיד. "לאורך הדורות אמריקה תמיד עמדה באתגר. היום אנו חוגגים את הניצחון לא של המועמד, אלא של הדמוקרטיה. רצון האנשים נשמע. למדנו שוב שהדמוקרטיה יקרה, היא שבירה, ובשעה זו חבריי, הדמוקרטיה התעלתה וניצחה".

"מעטים האנשים בהיסטוריה שלנו חיו בזמנים יותר מאתגרים וקשים מהווה, הווירוס שתוקע את המדינה לוקח יותר מדי חיים, יותר חיים ממה שאיבדנו במלחמת העולם השנייה", הוסיף הנשיא הנכנס. "בזמנים כאלו אנחנו צריכים להבטיח את העתיד של אמריקה. זה דורש יותר ממילים, זה דורש אחדות. היום, כל הנשמה שלי מוקדשת למאבק לאיחוד אמריקה וקירוב לבבות. אני מבקש מכל האמריקאים להצטרף אלי למאבק הזה".

ג'ו ביידן מושבע לתפקיד נשיא ארה"ב (צילום: רויטרס)

"אני יודע שאחדות נשמעת כמו חלום מטופש היום, אני יודע שהאויבים שלנו רוצים אותנו מופרדים, אבל זהו רגע היסטורי, האחדות היא הדרך קדימה. אנחנו צריכים להיות ברגע הזה האומות המאוחדות של אמריקה. אם נהיה, לא ניכשל. היום בזמן הזה ובמקום הזה בואו נתחיל מחדש, כולנו. נקשיב אחד לשני. נשמע אחד את השני ונראה אחד את השני. נראה כבוד אחד לשני. פוליטיקה לא חייבת להתנהל בחילופי אש, לא כל מחלוקת חייבת להיות קריאה למלחמה. אחיי האמריקאים, חייבים להיות טובים מזה. אני מאמין שאמריקה טובה מזה".

בהמשך, אמר ביידן: "לפני עשורים ניסו לחסום מנשים מלהצביע במקום הזה, והיום אנחנו חוגגים את השבעתה של קמלה האריס לסגנית הנשיא הראשונה. אז אל תגידו לי שדברים לא יכולים להשתנות".

קמלה האריס מושבעת לתפקיד סגנית הנשיא (צילום: רויטרס)

"אנחנו עומדים במקום שבו לפני לא הרבה זמן המון זועם חשב שהוא יכול לחלל את האדמה הקדושה הזו", אמר ביידן והתייחס למהומות האלימות שפרצו מוקדם יותר החודש, כאשר תומכי טראמפ ניסו לפרוץ לבית המחוקקים בזמן שהקונגרס הצביע על אישור בחירתו לנשיא. "עברנו התקפה על הדמוקרטיה שלנו. זה לא יקרה. אף פעם זה לא יקרה. לא היום לא מחר ולא אף פעם". 

"כל מי שתמך בנו, אני מודה לכם על האמון שנתתם בנו. כל מי שלא הצביע לנו, תקשיבו לי ונתקדם יחד. אם אתם עדיין לא מסכימים איתי, זה בסדר זו הדמוקרטיה וזו אמריקה. אבל תקשיב לי טוב, אי ההסכמות לא צריכות להוביל להיפרדות, אני אהיה נשיא לכל האמריקאים. אני מבטיח שאלחם בכל הכוח גם עבור מי שלא הצביע לי כמו לאלו שכן הצביעו לי".

ג'ו ביידן בנאום בטקס ההשבעה (צילום: Patrick Semansky/Pool via REUTERS)
ג'ו ביידן בנאום בטקס ההשבעה (צילום: Patrick Semansky/Pool via REUTERS)

ג'ו ביידן מגיע לטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ג'ו ביידן מגיע לטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

"אני מבין שרבים האמריקאים שמסתכלים על העתיד וחוששים. הפתרון הוא לא להילחם. הוא לא לפחד מאלו שלא דומים לנו, אנחנו חייבים לסיים את המאבק של אדום נגד כחול. אנחנו יכולים לעשות את זה אם נפתח את הנשמה והלב שלנו אחד לשני. אם נראה קצת יותר סובלנות, ואם נהיה מוכנים לעמוד אחד בנעליים של השני. אם נעשה את זה, המדינה תתאחד ותשגשג. עדיין נוכל שלא להסכים, אך חבריי האמריקאים, אנחנו צריכים אחד את השני כדי לעבור את החורף הקשה הזה במה שעלול להיות בתקופה הקשה ביותר של הנגיף. בואו נשים את הפוליטיקה בצד וניאבק בנגיף בפעם הראשונה כעם אחד".

"אני מבטיח לכם את זה, אנחנו נעבור את זה ביחד. ביחד. העולם צופה בנו היום, אז הנה המסר שלי - אמריקה עמדה במבחן ויצאה חזקה יותר. אנחנו נתקן את הבריתות שלנו. אנחנו נתמקד לא בבעיות העבר אלא בהווה ובעתיד. אנחנו נהיה פרטנר חזק ובוטח לשלום", הבטיח הנשיא הנכנס. "עכשיו ניבחן - האם אנחנו הולכים לעמוד בזה? יש הרבה לעשות וזה בטוח - אני מבטיח לכם שאנו נישפט על ידי איך שנפתור את הבעיות הגדולות האלו. האם נעמוד במחויבות שלנו לילדים שלנו. אני מאמין שאנחנו חייבים, אני מאמין שנצליח. וכשנצליח, נכתוב את הפרק הגדול הבא בהיסטוריה של אמריקה".

ג'ו ביידן וקמלה האריס בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ג'ו ביידן וקמלה האריס בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

לקראת סיום נאומו ביקש ביידן להקדיש דקה דומיה לזכר קורבנות מגפת הקורונה: "עברנו הרבה באומה הזו, ומהלכי הראשון כנשיא אני מבקש מכולכם להצטרף אלי לדקת דומיה עבור כל מי שאיבדנו בשנה האחרונה לנגיף. נכבד אותם ונהיה האומה שאנחנו יודעים שאנחנו יכולים להיות וצריכים להיות. שאו תפילה שקטה עבור כל מי שלא שרד ונשאר מאחור". 

"אני מסיים את היום כמו שהתחלתי אותו בשבועה קדושה. אני נשבע שאגן על החוקה, אגן על הדמוקרטיה, אגן על אמריקה ואתן את הכל עבורכם, לא אחשוב על הכוח אלא על האפשרויות. אחשוב על טובת הציבור. ביחד נכתוב את הסיפור האמריקאי על תקווה ולא פחד, על אחדות ולא על היפרדות, על אור ולא על חושך, על אהבה, מי ייתן וזה יהיה הסיפור שיוביל אותנו. שיהיה ההשראה שלנו. עכשיו אנחנו פונים למשימות שקוראות לנו. אנחנו מסורים זה לזה ולאמריקה. שהאל יברך את אמריקה ויגן על החיילים שלנו. תודה לך אמריקה".

ג'ו ביידן בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
ג'ו ביידן בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

מי שלא השתתפו בטקס היו הנשיא היוצא טראמפ ואשתו מלאניה, שעזבו את הבית הלבן מוקדם יותר לאחוזתם בפלורידה. זוהי הפעם הראשונה מאז 1869 בה הנשיא היוצא לא יהיה נוכח בטקס ההשבעה של יורשו, אך לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית טראמפ צפה בהכנות לטקס ההשבעה במהלך טיסתו לפלורידה. 

ג'ו ביידן בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque (UNITED STATES - Tags: HEADSHOT HEALTH)/File Photo)
ג'ו ביידן בטקס ההשבעה (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque (UNITED STATES - Tags: HEADSHOT HEALTH)/File Photo)

"אנחנו חוגגים נשיא חדש שנשבע להחזיר את הנשמה לאמריקה ולאחות את הקרעים", אמרה מנחת הטקס הסאנטורית איימי קלובשר בדברי הפתיחה. "אנחנו מברכים אישה ראשונה בתפקיד סגנית הנשיאה, אנחנו מברכים סגנית נשיאה אפרו-אמריקאית ראשונה. כשהיא תיכנס למשרד, ילדים וילדות ברחבי הארץ ידעו שהכל אפשרי. בסוף - זו אמריקה. היום על המדרגות האלו ומול הדגלים, אנחנו מגדירים עצמנו מחדש".

"עכשיו האחריות על כולנו, לא רק על הנשיא וסגניתו, לקחת את לפיד הדמוקרטיה. אנחנו צריכים להישבע לא לקחת את הדמוקרטיה כמובנית מאליה ולהעריך את מה שהיא נותנת לנו. את האנשים שעושים דברים נפלאים עבור האומה", הוסיפה.

"אמריקאים חגגו את אירוע ההשבעה בזמן מלחמה, משבר כלכלי ועכשיו גם במגפה. שוב, אנחנו מראים את המחויבות שלנו לדמוקרטיה ולאיחוד", אמר הסנאטור רוי בלאנט, מנחה הטקס. "הנושא של ההשבעה היום הוא דמוקרטיה נחושה. ארצות הברית יכולה לשמש דוגמא לאחרים רק אם נמשיך להיות טובים כל פעם יותר ממה שהיינו".

"האומה שאנחנו היום היא לא רק בגלל שזה פשוט קרה. התהליכים לא הושלמו. דמוקרטיה גדולה עובדת גם בהצלחות וגם בכשלונות ושואפת להשתפר. אנחנו יותר ממה שהיינו, אנחנו פחות ממה שרצינו להיות", הוסיף. "מה שקרה לפני שבועיים מדגים שהממשל הוא שביר. בכל העולם מסתכלים עלינו כעת. המדינה שלנו מתחברת, היום מפלגה אחת מאושרת יותר מהשניה, כמו בכל השבעה. אבל זו עדיין לא פרידה, זה רגע של איחוד. התחלה חדשה".

קמלה האריס בטקס ההשבעה (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)
קמלה האריס בטקס ההשבעה (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)

זמן קצר לפני תחילת הטקס, רשת CNN דיווחה על חשד לפצצה בבית המשפט העליון בוושינגטון, מבנה שנמצא מול גבעת הקפיטול שבה יתקיים טקס ההשבעה. עם זאת, הדיווחים ציינו כי המתחם לא פונה. 

מספר שעות קודם לכן, מיד לאחר עזיבתו של טראמפ את הבית הלבן, אובמה בירך את ביידן: "ברכות לחברי, הנשיא ג'ו ביידן. זה הזמן שלך". 

הטקס נערך בצל מבצע האבטחה חסר התקדים, בהשתתפות יותר מ־20 אלף חיילים של המשמר הלאומי, שהגיע היום לשיאו. זאת בניסיון למנוע שיבושים מצד גורמים קיצוניים, בעיקר בקרב תומכיו של טראמפ, בדומה להסתערות על גבעת הקפיטול לפני שבועיים. נוסף לחסימות הנרחבות של הימים האחרונים, רשויות אכיפת החוק גם סגרו את השדרה הלאומית ואת מרבית הגשרים המובילים לעיר. 

חיילים מאבטחים את הבית הלבן לפני השבעת ביידן (צילום: רויטרס)
חיילים מאבטחים את הבית הלבן לפני השבעת ביידן (צילום: רויטרס)