סגן שר הבריאות שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM והתייחס להארכת הסגר והעלייה בתחלואה. לדבריו, התחלואה הגבוהה היא תוצאה של התפשטות המוטציה הבריטית והוא מעריך שבקרוב היא תהיה אחראית למרבית התחלואה בארץ.

כאשר נשאל על השפעת הנגיף על הבחירות הקרבות אמר כי "אני לא יודע איך אפשר לעשות בחירות במצב כזה". ח"כ האוזר אמר בתגובה לכך בשיחה עם בן כספית וינון מגל כי "יש צורך ב-80 אצבעות להחלטה כזו".

יואב, מה שלומך?
"ראינו היום ירידה מאתמול באחוז המאומתים. ירדנו מ־10.2% ל־9.2%. מאוד מקווה ומאמין שנתחיל לראות את הירידה במספרים כי זה מה שאנחנו צופים. אני חייב לומר שמה שמשנה את כל התמונה זה הווריאנטים השונים והמוטציות". 

אכיפת הסגר השלישי, מחסומי הקורונה בלילה (צילום: דוברות המשטרה)

זה נראה שאתם מופתעים מהעניין הזה כי זה אירוע שרץ חודשים, ופתאום מגיעים אליכם הנתונים. אולי אתם לא רואים את התמונה כמו שצריך? 
"ממש לא מסכים לגביי עניין המוטציות, ולהערכתי זה אירוע שרץ כבר שבועיים שלושה, מהרגע שסגרנו בגלל המוטציה הבריטית וחייבנו להכניס למלוניות את כל השבים לנתב"ג עם כל הבלגן שזה עשה. היום השינוי דרמטי, והמוטציה הבריטית הרבה יותר דומיננטית בחלק ממדינות אירופה, וגם בישראל. אגב, אם נדבר עוד חודש אני חושב שהמוטציה הבריטית תהווה את מירב התחלואה במדינת ישראל".  

עושה רושם שהעניינים יוצאים משליטה. עד כמה אתה מרגיש שזה ככה? 
"לא חושב שהעניינים יוצאים משליטה, אבל כן חשוב להבין שעניין ההדבקות הפך משמעותי יותר. למה הכוונה? אם ראינו בעבר משפחות בהן אבא או אמא נדבקו וילד אחד בעוד שאר המשפחה הצליחה להימנע מהידבקות אז היום אנחנו רואים יותר ויותר מקרים שהווירוס נכנס דרך אחד מבני המשפחה, וכולם נדבקים. כשאנחנו נמצאים בסגר אנחנו מצפים לראות ירידה במספרים, אבל היא לא מגיעה, אלא מתעכבת. המשמעות היא שיש מולנו גורם הרבה יותר מדבק. אני מבין את השחיקה, אבל חייבים לתת פה מאבק נוסף. שום דבר לא סופי בווירוס הזה, וזה חלק מהבעיה".

נתתם לעצמכם מדד? אם מגיעים למספר מסוים מפסיקים את הסגר או נותנים הקלות?
"הדבר המשמעותי שעלינו לראות הוא ירידה בתחלואה. התחלנו את מבצע החיסונים וכמו שאומרים בסרט 'מבצע סבתא' אנחנו התחלנו הכי מהר, ואנחנו מגבירים בהמשך. להגיד לך היום שאני רוצה יעד כזה וכזה זה לא יהיה נכון -  כי אנחנו חייבים להתחשב בכמה חיסנו ומה תהיה ההשפעה של הדבר הזה".  

כמה זה מדויק הידיעה על זה ששרים תקפו את פרופ' אש כי הוא מכין את כולנו להארכה נוספת של הסגר?
"זה לא ממש מדויק, ואני לא רואה את זה כדרמה גדולה. הוא הציג את כל הנתונים, ואנחנו מקווים להיות מופתעים לטובה ולצפות לירידה דרמטית".

יכולה להיות ירידה דרמטית עם המגזר החרדי עם כל הפרות הסגר שם?
"המוטציה הבריטית הגיעה כנראה למגזר החרדי, ולכן ישנה עלייה במספרים. אנחנו לא נקבל הפרה רחבה במגזר החרדי. זה יטופל ותהיה אכיפה. ראינו אתמול שהייתה אכיפה משמעותית, ואני מקווה שנראה אותה יותר ויותר. בכל המגזרים יש קבוצות מפרות חוק, ונגדם יש לאכוף את ההנחיות בכל הכוח. אנחנו כממשלה כל הזמן בשיח עם הרשויות המקומיות ומנהיגי המגזרים". 

אם מחר קנייבסקי ייתן הוראה לפתוח את תלמודי התורה מה תעשו?
"אני מאוד מקווה שזה לא יקרה ואם המגזר החרדי לא ישמור על פיקוח הנפש זה יהיה רע מאוד, ואנחנו נהיה מחויבים באכיפה הרבה יותר משמעותית". 

ומה בדבר הבחירות? האם הווריאנט הבריטי ישפיע על יום הבחירות? 
"אני מאוד מודאג, ואם תהיה פה תחלואה גבוהה ומספרים גבוהים, ונגיע לערב הבחירות כשזה המצב, אני לא יודע איך עושים בחירות. לדעתי האישית אם הבחירות היו צריכות להיות מחר והיו באים לשאול את משרד הבריאות - אני חושב שכל אדם בר דעת היה מבין את זה, והיה אומר: 'אנחנו מבקשים לדחות את הבחירות בחודש לאחר הסגר'. לקראת שבוע-שבועיים לפני הבחירות, יהיה דיון הערכת מצב של אנשי המקצוע שייתנו את המלצתם לוועדת הבחירות המרכזית".