יש לי כבוד רב והערכה רבה לרב חיים קנייבסקי. גדולתו בתורה והתמדתו בלימודה מעוררות הערצה. אורח חייו הצנוע מעורר התפעלות. אין כמעט דמויות כמוהו בציבור החרדי. דווקא משום כך נוכחותו הרבה בימים אלה בכותרות של אמצעי התקשורת בכל הקשור למגיפת הקורונה מביכה אותי.

הרב קנייבסקי מדבר על חיסוני קורונה לנשים בהריון

הרב קנייבסקי איננו רודף כבוד ואיננו מחפש חשיפה תקשורתית. מי שדואגים לייחצן את שמו וטורחים לפרסם את הנחיותיו לגבי נגיף הקורונה הם ככל הנראה קרוביו הסובבים אותו; במיוחד, לפי הדיווחים, נכדו יענקי.

לתפיסתי, מקורבים אלה פוגעים בתדמית הרב הצדיק ומערערים את כבודו. הם יצרו לרב תדמית שלפיה השפעתו במאבק נגד הקורונה ומידת הציות להנחיותיו נגד הנגיף בציבור הדתי והחרדי הלא ליטאי הן מוגבלות ביותר, ובמגזר החסידי הן אפסיות.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מצא לנכון לאחרונה לבקר את הרב קנייבסקי בבני ברק. יפה מאוד מצדו. אבל העובדה שהפגישה הזו צולמה ופורסמה באמצעי התקשורת תרמה בעיניי לערעור מעמדו של הרב ולפגיעה נוספת בדמותו.

החסידויות המרכזיות והגדולות שמרכזן בירושלים מתעלמות מהנחיותיו של הרב קנייבסקי בכל הנוגע למאמצי בלימת התפשטות נגיף הקורונה, בהן חסידות גור הגדולה וחסידות בעלזא.

דווקא מעורבותו של הרב הישיש קנייבסקי בקורונה, שמקורביו כאמור משקיעים מאמצים גדולים לפרסמה באמצעי התקשורת, חושפת את העובדה שלציבור החרדי בישראל אין מנהיג מוסכם, אין הנהגה סמכותית מוכרת ואין מנהיגות מקובלת. לכל פלג בציבור החרדי יש גורם אחר שנחשב משפיע.

בימים האחרונים עודכנו כי ראש הממשלה נתניהו שוחח עם נכדו של הרב, יענקי. האם ביקש להשפיע על הרב קנייבסקי כך שירכך את אחת ההנחיות שלו לפתיחת תלמודי תורה? או שביקש שהרב הישיש יתמוך בסגר שהוא, ראש הממשלה, יזם?

בינתיים, הארכת הסגר מגבירה את הלחץ מצד תלמודי התורה לשוב ללמידה רגילה, ומוסדות רבים כבר נפתחו בפועל. החשש כעת הוא שאם המנהיג החרדי הבכיר יחזור למסרים העמומים והכפולים, תחול פתיחה גורפת של תלמודי התורה. ימים יגידו אם הרב יבחר הפעם שלא להחליט.

הדבר המדהים במעורבותו של הרב קנייבסקי במאבק נגד מגיפת הקורונה הוא שדווקא הוא כגדול בתורה לא התרשם מהוראות ששתי מועצות גדולי תורה פרסמו, שבהן ביקשו להקפיד על נוהלי המאבק נגד נגיף הקורונה. כך למשל, מועצת גדולי התורה של דגל התורה הליטאית פרסמה ציווי להתחסן, ואילו מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל כבר קראה בעבר "להישמע להוראות גורמי הרפואה".