פרופ' מוטי רביד, לשעבר מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה בבני ברק, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM. לדבריו, התחלואה במגזר החרדי עולה בגלל ההנהגה שלא הפנימה את צו השעה. "המגזר השולט, מובילי הדעה, עדיין לא הפנימו שצריך לעשות פליק פלאק לאחור ולהתחיל בצורה מאוד קיצונית כי יש להם נתוני פתיחה לא טובים", הסביר רביד שטען בנוסף כי מרבית הציבור החרדי נמצא כעת בתהליך יישור קו לפי התנהגותם של הקיצוניים וישנה תחרות בין הקהיליות מי מפרה יותר הנחיות.

גיא: הפרות הסגר והפרת ההנחיה עד כמה היא מרכזית? או שמדובר במתי מעט שממקדים את תשומת הלב התקשורתית?
"היא מרכזית לחלוטין, ההיסטוריה של הקורונה בעולם החרדי היא מעניינת ומישהו עוד יעשה דוקטורט עליה פעם, כי יש פה אלמנטים מאוד עמוקים של תרבות. בכלל המערכת היחסים של העולם החרדי עם העולם החיצון, לא רק במדינת ישראל, בכלל עם התרבות המערבית הרגילה. בגל הראשון אף אחד לא היה מוכן וכולם היו מבוהלים, החרדים לא ידעו מה לעשות כי לא הייתה הסברה שנכנסה אליהם, הם לא קוראים עיתונים ולא שומעים רדיו ולכן הייתה הדבקה ענקית, הייתה הדבקה של פי חמש מהאכולוסיה הרגילה".

הפרות סדר של חרדים בבית שמש במהלך פעולות האכיפה (צילום: דוברות המשטרה)

פרופסור רביד המשיך והסביר כיצד נוצר השינוי בחברה החרדית במהלך הגל הראשון: "הם למדו. נכנסו לשם מסבירים ונעשתה עבודה בעייריות והצבא עזר, ולקראת סוף הגל הראשון התחלואה ירדה, בגל השני התחלואה הייתה נמוכה תקופה מסויימת ואז היא התחילה לטפס, ובגל השלישי כל המחסומים נפתחו או נשברו והתחלואה שוב נוסקת, יותר מאשר בגל הראשון, מה שקרה זה שהיו אזורים קיצוניים במגזר החרדי שמהתחלה אמרו שלא מעניין אותם, לא רוצים, אתם לא תגידו לנו מה לעשות, וזה הלך והתפשט כמו מגפה והיום רוב הציבור החרדי יישר קו עם הקיצוניים וזה הפך להיות סמל עצמאות, הקהיליות השונות מתחרות ביניהן". 

ניסים: הם לא רואים לאן מובילה התחלואה? הם הרי נפגעים. 
"הם נפגעים הכי הרבה, הם גם מדביקים אחרים, וגם בציבור מתחילים להתקומם כי הם תופסים מיטות, כי הם חולים והצפיפות גורמת לזה שגם אחרים מקבלים טיפול יותר גרוע. זה לא חודר, אני מדבר עם האנשים האלה, מבחינתם, הקב"ה שומר עלינו ואם לא נלמד תורה תהיה יותר מגפה". 

גיא: השאלה מה הנרטיב השולט, האם הם חושבים שבגלל שסגרו לפרקי זמן את תלמודי התורה נחתה עליהם הצרה הזו של כמות חולים ומאומתים או שהם מבינים שמי ששומר עליהם זה הרופאים ולא הרבנים?
"הם לא מבינים, בימים האחרונים מתחילה להיות מגמה, כי שיעורי התחלואה הם ענקיים, למרות העבודה שזו אוכלוסיה צעירה, יש הרבה מאוד חולים במגזר החרדי. היום המגזר החרדי הוא 11% מהאכלוסיה, למעלה משליש מהחולים הם חרדים, וזה הולך ועולה, אתה שומע קולות מהשטח שזה לא בסדר וצריך לעשות משהו. המגזר השולט, מובילי הדעה, עדיין לא הפנימו שצריך לעשות פליק פלאק לאחור ולהתחיל בצורה מאוד קיצונית כי יש להם נתוני פתיחה לא טובים". 

בני ברק בתקופת הקורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
בני ברק בתקופת הקורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

ניסים: אנחנו עושים הכללה די מסוכנת, כי המרכז, המיינסטרים של החרדים שומר ועושה מאמצים.
"מאיפה אתה יודע? זה לא נכון, הלוואי שאתה צודק. בני ברק זה מיינסטרים? חתונות והתכנסויות, ואספות והתקהלויות מפה עד להודעה חדשה. החלק שלא שומר הוא גדול מספיק, היום אתה מסתכל על מספר המאומתים על פי בדיקות, שזה נתון לא רע שנותן לך מושג, יש לך 8-7% ואפילו פחות בערים רגילות, ויש לך לפעמים 25% מאומתים בערים שהאוכלוסיה שלהם חרדית. 

ניסים: לאן זה מוביל אם המצב יימשך?
"אני מקווה שזה לא ימשך כי זה יהיה רע מאוד, עכשיו עם ההשתלטות של המוטציה שמדביקה יותר מהר מאשר הקודמת, צריך עוד יותר להיזהר. הבעיה היא שעד שהם יגיעו לחסינות עדר יקח המון זמן יהיו הרבה מאוד מתים, ויש עוד נקודה, הם גם לא מתחסנים". 

גיא: על פי מהדורות החדשות, שיתוף הפעולה של ערביי ישראל הוא נמוך, ואילו אצל החרדים רמת שיתוף הפועלה של החרדים היא משביעת רצון.
"שיעור המתחסנים במגזר החרדי הוא נמוך, ויש עוד בעיה כי האוכלוסיה הצעירה שעדיין לא מחסנים אותה, היא הרוב, והיא גם זו שלא שומרת, והיא גם זו שחולה ומפיצה. היום יש הרבה מאוד חולים צעירים, אתה רואה נשים בהריון חולות. זו בעיה, האסימון עוד לא נפל שם, הציבור עדיין לא הפנים מספיק שכאן זה לא משחק בין המגזר החרדי ובין ההממשלה. כאן המשחק בין חולים לבין מגפה שלא מבדילה בין דת וגזע וכו' וצריך להתנהג כמו שצריך".