פרופ' שוקי שמר, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן על נתוני התחלואה המדאיגים, לצד ההשפעה של המוטציות האפשריות. בראשית השיחה ב-103FM הוא נתבקש להגיב לדבריה של הממונה על בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שצוטטה כשהיא מציינת כי נבדקת אפשרות לפיה התפתחה מוטציה ישראלית לקורונה. הוא השיב: תראי, אנחנו אמרו מספר פעמים שזה טבעם של וירוסים. הם עוברים מוטציות. יש כמה מוטציות שאנחנו לא מכירים כי הן לא עושות שום דבר, אבל יש כמה מוטציות כמו הבריטית, הדרום אפריקאית, ואולי גם הברזילאית שפוגעות בנו קשה".

"אם יש מוטציה שלא מכירים אותה בעולם, אבל קיימת במדינת ישראל יקראו לה מוטציה ישראלית. יש פה משהו לא ברור כי יש חיסון ומעל ל־70 אחוז מהמבוגרים חוסנו, יש סגר כמעט שלושה שבועות, ועדיין מספר המאומתים גבוה מאוד למרות שה־R (מקדם ההדבקה) ירד", הוסיף, "המצב של התחלואה מאוד לא ברור.  מספר המאומתים הזה, שהוא כל כך גבוה ולא יורד, אפשרי רק בהנחה שיש פה נגיף שלא הכרנו אותו קודם. נגיף שהוא מדבק בצורה מאוד קשה ואז לא חשוב אם ה־R יורד עדיין הרבה מאוד אנשים נדבקים. המספרים כרגע לא יורדים.

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

מה בדבר היעילות של החיסון נגד אותן המוטציות? יודעים משהו בוודאות?
"ממבחנים שעשתה חברת פייזר היא בדקה וגילתה שהחיסון בהחלט יעיל כנגד המוטציה הבריטית, לגביי הדרום אפריקאית כנראה שכן".

כנראה? 
"זה מה שאנחנו יודעים. תשמעי, הבשורה הטובה היא שהחיסון הזה מביא לייצור של נוגדנים. הרבה מאוד צעירים אחרי המנה השנייה של החיסון מתמודדים עם תופעות לוואי, שהן אומנם קלות, אבל מראות לנו בעצם שהגוף מגיב לחיסון היטב. אגב , זה סימן לכל אלו שקצת מרגישים לא טוב אחרי קבלת החיסון לא לדאוג - כי הגוף שלהם מגיב. המנה השנייה של החיסון חשובה מאוד והיא מעלה את רמת הנוגדנים פי עשר או פי עשרים". 

האם אנשים שקיבלו את החיסון הופכים להיות בעצם נשאים של הנגיף ואם אני עדיין לא חיסנתי הם יכולים להדביק אותי? מה אנחנו יודעים על הדבר הזה?
"תראי, זה דבר שאנחנו ידענו מההתחלה וגם חברת פייזר אמרה שהחיסון מקנה הגנה מפני הדבקה, אבל עדיין לא יודעים האם אנשים שמחוסנים לא מדביקים. אתה יכול להיות אדם מחוסן, זאת אומרת שיש לך נוגדנים, אבל הנגיף הזה נמצא אצלך באזור דרכי הנשימה העליונות. הוא אינו גורם לך למחלה, אבל אתה יכול אולי, אנחנו עדיין לא יודעים את זה בוודאות, לגרום למישהו אחר לחלות. לכן, גם אנשים שחוסנו צריכים להמשיך לעטות מסכה. שגרת המסכות תלווה אותנו זמן די רב, למרות שאנחנו צריכים לשמור על אופטימיות, ואנחנו מקווים שבקרוב נראה ירידה במספרים. החגיגה עוד לא נגמרה, החיסון? טוב שהוא קיים, אבל יש עדיין אנשים לא מחוסנים, כולל ילדים שאסור לחסן כרגע, אבל מניח שזה ישתנה בעתיד".