במהלך השנה האחרונה התרבו הקריאות לחוזה שיש לכרות בין הממשלה לאזרחים. חוזה שמבוסס על אמון, תמיכה ושותפות גורל. אני מסכימה לחלוטין עם הצורך בחוזה כזה. אך יש צורך בחוזה נוסף - בין הממשלה למעסיקים.

מתחילת משבר הקורונה, הדירה למעשה הממשלה את המעסיקים מהשיח וקיבלה החלטות באופן חד־צדדי. זאת, בלי לבדוק עם המעסיקים את המשמעויות של הצעדים שאותם נקטה. אני מבקשת להזכיר לממשלה את ששכחה: העסקים הגדולים, הבינוניים והקטנים - הם־הם הקטר של המשק. הם אלו שמניעים את גלגלי הכלכלה. אין תעסוקה בלי מעסיקים. אין כלכלה, אין מסים, אין הכנסות, וכפועל יוצא - פשוט אין מדינה.

מסעדות סגורות ועסקים קורסים בתל אביב בגלל הסגר והקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
מסעדות סגורות ועסקים קורסים בתל אביב בגלל הסגר והקורונה (צילום: אבשלום ששוני)


על הנזקים של מודל החל"ת כולנו נשלם עוד שנים רבות. המחיר על טעויות הממשלה הוא עלינו. עכשיו, בואו נסתכל קדימה. בואו נגדיר יחד את חוקי המשחק החדשים ואת מודל החזרה לשגרת תעסוקה.

על הממשלה לחזק בדחיפות את המעסיקים שיכולים לצאת מהמשבר ולעבוד יחד על פתרונות לטווח ארוך. לא נכון להתמקד כעת רק בעסקים שקרסו - אלא דווקא בעסקים שיכולים לצמוח ולהצמיח מחדש את המשק. על הממשלה לבדוק מי מהמעסיקים יכול לקלוט ולהכשיר עובדים - ולתמרץ אותם.

דובר רבות על חוסר היעילות של המשק הישראלי. המשבר מביא עמו הזדמנות עבור הממשלה לטפל בבעיה הזו, וכך לשפר את מצבו ואת סיכויי ההישרדות של שוק העבודה העתידי. הממשלה צריכה לדאוג לשיפור היכולת להשתמש בטכנולוגיות דיגיטליות לשם פתרון אתגרים גלובליים רחבים, וליצירת הזדמנויות חדשות שישרתו את העסקים ואת הכלכלה הישראלית.

ועדת הכלכלה בכנסת. צילום: ערוץ הכנסת



החיסונים המבורכים שמים לנו דד־ליין די צפוי למשבר הזה - אך הממשלה לא מנצלת את הזמן להכנת תוכניות קדימה, ליציאה מהמשבר. הממשלה כלל לא דנה על הטווח שמעבר לסיום מבצע החיסונים. כרגע, בחסות הבחירות, כל השיח הוא על דמי האבטלה שיוארכו אוטומטית. אבל האם במציאות של חיסון עדר אנחנו עדיין צריכים את דמי האבטלה האוטומטיים האלו? האם הם לא בבחינת גורם משתק, הן לעובדים היושבים בבית והן לעסקים שאינם מצליחים לגייס עובדים?

מהדיון על הדרכונים הירוקים, שיאפשרו חזרה לשגרה, המעסיקים מודרים. עוד רגע ההחלטות כבר יתקבלו, בלי שאיש בדק איתנו המעסיקים אם אנחנו מסוגלים לקיים את התנאים הללו במקומות העבודה. הגיע הזמן ללמוד מטעויות העבר ולנהל שיח מקצועי ומסודר.

הממשלה זקוקה לחוזה עם המעסיקים. שמכאן ואילך תתחייב הממשלה לנהל את המשבר בצורה דיפרנציאלית, תאפשר למשק לחזור לחיים, ובד בבד תטפל בפינצטה באזורים הזקוקים לטיפולה. אם לא כן, עסקים בישראל ימשיכו לחטוף מכה אחרי מכה וימשיכו לקרוס.
חוזה עם המעסיקים משמעותו בחינה מדוקדקת של צורכי העסקים בשנת 2021. לא כל העסקים קיבלו מענה במודל של 2020. יש עסקים רבים שההשפעות של המשבר יכו בהם דווקא בשנת העסקים הבאה. חוזה עם המעסיקים משמעותו יציבות וודאות רבה יותר לכלכלת ישראל - לפחות לשנה הקרובה.

לבנת פורן היא אשת עסקים, המייסדת והיו״ר של חברת לבנת פורן למימוש זכויות רפואיות