מגעים חשאיים בין ממשל ביידן לאיראן על חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין נמשכו זה שלושה שבועות בניו יורק, ללא ידיעת השותפות האירופיות להסכם - כך מסר מקור המקורב לשלטון האיראני לעיתון הצרפתי "לה פיגארו".

על פי הדיווח, את הצד האיראני ייצג שגרירם באו"ם מג'יד טאקט ראואנג'י, שנפגש עם נציג מצוותו של ביידן. "נדע מהר אם המגעים הצליחו או לא", אמר המקור. הצהרותיו של שליט איראן עלי חמנאי ב־8 בינואר על נכונותה של ארצו לעמוד בהתחייבויותיה בהסכם אם ארה"ב תעשה זאת, ניתנו, לפי המקור, על פי דרישתה של ארה"ב, כדי לאשר שההנהגה האיראנית סומכת את ידיה על השיחות בניו יורק.

ג'ו ביידן מושבע לתפקיד נשיא ארה"ב (צילום: רויטרס)

לפי המקור, בשיחות הוסכם כי אחרי החזרה להסכם הגרעין יוסרו מאיראן רק הסנקציות הנובעות מההסכם, ובראשן האפשרות למכור נפט, בעוד הסנקציות האחרות יישארו על כנן. בשלב השני ייפתח משא ומתן על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ופעילותה באזור.

לפי המקור, האיראנים סבורים כי המינויים של ביידן לתפקידי מפתח של דיפלומטים שנשאו ונתנו בחשאי עם איראן לפני 2013 מצביעים על רצינות כוונות הממשל. הכוונה לג'ייק סאליבן בראש מועצת הביטחון הלאומי, לוונדי שרמן כמספר 2 במחלקת המדינה ולוויליאם ברנס בראש ה־CIA. "שר החוץ האיראני מוחמד זריף בילה איתם שעות בשנים 2014 ו־2015", הסביר המקור, "הם מכירים אלה את אלה בעל פה".

יש לציין כי החותמות האירופיות על ההסכם – גרמניה, צרפת ובריטניה - לא ידעו על השיחות בניו יורק, והביעו את זעמן על כך. הדבר הוסיף לתגובתן החריפה על הצעדים האיראניים לייצור אורניום מתכתי ועל הגברת העשרת האורניום לרמה של 20%.