בסיומו של שבוע שבו התחלואה בקורונה בישראל המשיכה להרקיע שחקים על אף הסגר השלישי ומבצע החיסונים, פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM.

פרופ׳ גילי רגב-יוחאי על חיסון נשים בהיריון לקורונה (צילום: דוברות בי"ח שיבא שבתל השומר)

אני, וזו תחושה של עוד רבים בציבור, די מבולבל מכל מה שקורה. אנחנו חיים בסגר, התחלואה עלתה השבוע למרות החיסונים, אז מה אני צריך להבין מכל זה? החיסונים פועלים, אבל התחלואה גוברת? אני מאוד מבולבל.
אז בוא נעשה לך קצת סדר. הבלבול היחידי שיש מבחינתי הוא הבלבול במדיה. מדוע? כי אנחנו משום מה שוכחים שעובר זמן מסוים מתחילת הצעדים שאנחנו עושים ואז לאפקט שלהם. אז תן לי להרגיע אותך וגם את הציבור – אני חושב שאנחנו בסך הכל נמצאים במגמת ירידה. זה מתחיל בשיעור ההדבקה, וממשיך במספר הנדבקים, ולאחר כשבוע עד עשרה ימים זה ישפיע גם על מספר המאושפזים במצב קשה ובינוני בבתי החולים. אנחנו צריכים לחכות טיפה בסובלנות. תראו, אין מה לעשות, הסגר הורס את הכלכלה ואת המשפחות, הוא יוצר אומללות עצומה, אבל יש לו גם תכונה חשובה – הוא מקטין מגעים והתקהלויות, ומוריד ההדבקה. הסגר המהודק הזה יעשה את שלו, השאלה היא רק איזה חורבות הוא ישאיר אחריו. אין פה נפלאות, ואני מאמין שהסגר הזה עוד יעשה את שלו. 

קראתי לאחרונה שנבדקת האפשרות לפיה התפתחה מוטציה ישראלית. מה דעתך על זה?
תשמע, בוא נגיד כזה דבר: ראיתי את החגיגות של משרד הבריאות על הכנסת מכשיר לריצוף עמוק במעבדה הארצית לנגיפים. דרך אגב, הציוד הזה קיים בבתי החולים בארץ, אבל משרד הבריאות שומר על אותה השיטה שלו – שמירה על מרכזיות ושליטה והוא בחר שלא להשתמש בזה. תאר לך מצב בו אנחנו בבית החולים הדסה, שיש לנו את המכשיר הזה כבר שנה וחצי, היינו בודקים את כל החולים בהדסה? הייתי יכול להגיד לך את כל מה שאני חושב, אבל לא נבדק עדיין – שגל התחלואה הנוכחי הוא ברובו מה שאנחנו קוראים לו 'המוטציה הבריטית'. זה צפוי שנגיף קורונה יעשה מוטציה. אין דבר כזה שנגיפים וחיידקים לא יעשו מוטציה. 

אבל אנשי פייזר מבטיחים לנו שהחיסון הזה עובד על כל המוטציות. זה לא נכון?
הם שוקדים כל הזמן שהחיסון שלהם ישאר יעיל בכדי להתמודד עם המוטציות, אבל הם לא יודעים מה יהיו המוטציות העתידיות, מתי הן יתפתחו, וכמה. אני סומך על המדענים של פייזר, הם קיבלו כל כך הרבה כסף, ואני בטוח שהם עושים עבודה נהדרת. אני חושב שמדינת ישראל, כמדינה חכמה, צריכה להכין מראש כל מיני אופציות וחיסונים שונים. הרי לא זהה החיסון של פייזר לחיסון הישראלי למשל. 

הבנתי שפתחתם לאחרונה מחלקת טיפול נמרץ לילדים חולי קורונה. זה נכון?
אמת. כרגע יש לנו סדר גודל של שמונה ילדים שמאושפזים במחלקה. אני רוצה לסייג את דבריי ולהיזהר כי אין לי מספיק ידע, לא עשינו ריצוף עמוק לכל חולי הקורונה שמאושפזים אצלנו, אבל יכול להיות שישנה הצטברות של כמה אלמנטים: ברור היום שאוכלוסיית הילדים מתחת לגיל 16 אינה מחוסנת, ואנחנו צפויים לראות תחלואה גדולה בקרב הילדים, הרבה יותר ממה שראינו בעבר. מדובר בתופעה חדשה, וחשוב מאוד שנמשיך להגן עליהם גם אם קשה. בנוסף, אני רוצה לנצל את הבמה דווקא עכשיו, כשהצוות הרפואי שלנו נופל מהרגליים ועושה את המקסימום בכדי לעזור לחולים, אולי בשידור הזה שלך ישמעו אותנו מקבלי ההחלטות והדרג המקצועי של משרד האוצר, ויפסיקו את המדיניות הלא טובה שלהם לייבש את בתי החולים הציבוריים ולגרום לנו לקרוס דווקא בשעה קשה כזו. הם חייבים להבין שלפעמים ההחלטות שלהם קובעות חיים ומוות באמצעות התקציב.