חברת התרופות אסטרזניקה הודיעה הערב (שישי) על הפחתה של 60% בכמות החיסונים לקורונה שתספק למדינות האיחוד האירופי ברבעון הראשון של השנה - 31 מיליון מנות במקום 80 מיליון כמתוכנן עד לסוף חודש מרץ, כך סיפר בכיר בחברה לסוכנות הידיעות רויטרס.

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרהזנקה שנחשבת למובילה בתהליך

לדברי הבכיר שהיה מעורב בשיחות, החברה הודיעה לפקידי האיחוד האירופי על קיצוץ באספקת החיסון ברבעון הראשון של השנה עקב בעיות בייצור במפעל חיסונים בבלגיה המנוהל על ידי שותפתה נובאספ.
החברה אמורה הייתה לספק ל-27 מדינות האיחוד האירופי כ-80 מיליון מנות עד סוף מרץ, והסכימה לספק גם יותר מ -80 מיליון מנות ברבעון השני, אך לא הצליחה לציין יעדי אספקה ​​לתקופת אפריל-יוני בשל בעיות הייצור.
נתניהו מקבל את משלוח החיסונים לקורונה של פייזר בנתב"ג

בתוך כך, מוקדם יותר היום הנציבות האירופית הודיעה כי תדרוש הבהרות מפייזר על העיכוב בשליחת החיסונים למדינות אירופה. "נדרוש הסבר", כך אמר דובר הנציבות במהלך מסיבת עיתונאים. החברה הודיעה קודם לכן כי לא צפויים עיכובים נוספים בשבוע הבא, כפי שהיו במהלך השבוע. 

דרישת הנציבות מצטרפת להכרזה שניתנה במהלך השבוע על ידי הממונה המיוחד לטיפול במשבר הקורונה באיטליה, דומניקו ארקורי, לפיה המדינה שוקלת לפעול נגד פייזר. זאת בעקבות הודעת החברה על צמצום של 29% במספר החיסונים שיסופקו למדינה. בחברת התרופות סירבו להגיב לאיומים.
התור בכניסה למתחם חיסוני הקורונה בכיכר רבין בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

כזכור, מדינת ישראל חתמה על הסכם לרכישת חיסונים מאסטרהזנקה. בהודעה משותפת מטעם משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות והחברה עצמה, נמסר כי ישראל צפויה לרכוש כעשרה מיליון מנות חיסון. על פי ההסכם, אסטרזנקה תספק לישראל כעשרה מיליון מנות חיסון נגד נגיף הקורונה, המיועדות לכחמישה מיליון אזרחים. החיסון יימכר לישראל במודל ללא רווח בתקופת המגיפה.

בנוסף, ההסכם כולל אספקה של כמות החיסונים הגדולה ביותר שתגיע לישראל. האספקה הראשונית צפויה להגיע לישראל במחצית הראשונה של שנת 2021 בכפוף לאישורי רשויות הרגולטוריות באירופה, ארצות הברית ובישראל. אסטרזנקה היא מחברות התרופות המובילות בעולם ופרסמה בימים האחרונים תוצאות מעודדות לגבי יעילות החיסון באוכלוסייה המבוגרת.