ארגון OVD הפועל לקידום הדמוקרטיה הודיע כי המשטרה ברוסיה עצרה 2,501 בני אדם שיצאו היום להפגין (שבת) נגד מעצרו של פעיל האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני. בין העצורים גם אשתו של נבלני, יוליה נבלניה.

המעצרים החלו להתבצע עוד לפני שהחלה באופן רשמי ההפגנה הגדולה בבירה מוסקבה. בנוסף למוסקבה, בוצעו מעצרים רבים בערים נוספות ברחבי המדינה, כאשר ההפגנות נגד מעצרו של נבלני נערכות בשורה ארוכה של ערים ומדינות.

בתוך כך, ארה"ב קראה הערב לרוסיה לשחרר את המפגינים והעיתונאים שעצרה. היא גינתה את ה"טקטיקות הקשות" שהפעיל הקרמלין נגד המפגינים. "אנו קוראים לרשויות ברוסיה לשחרר את כל המעוכבים כדי לממש את זכויותיהם האוניברסליות", אמר דובר משרד החוץ האמריקאי, נד פרייס, ודרש שחרור "ללא תנאי" של נבלני. גם שר החוץ הבריטי גינה את פעילות המשטר הרוסי והאלימות שבה נקט נגד המוחים והעיתונאים.

מעצר מפגינים ברוסיה (צילום: רויטרס)
מעצר מפגינים ברוסיה (צילום: רויטרס)

עורכת הדין ליובוב סובול, המזוהה עם תנועת המחאה שמוביל נבלני, נעצרה באגרסיביות בעת שהעניקה ראיון לכלי התקשורת במוסקבה. בצילומים ששודרו בשידור חי נראים שוטרים חמושים מפנים אותה בכוח מהמקום.

כוחות הביטחון במדינה הודיעו למפגינים מבעוד מועד שההפגנות אינן חוקיות וכי נאסר עליהם לצאת לרחובות. בתמונות וסרטונים המגיעים מרחבי המדינה נראים שוטרים הנוקטים אלימות קשה נגד המפגינים בערים השונות. סוכנות הידיעות 'רויטרס' העריכה כי לפחות 40 אלף בני אדם מפגינים בבירה מוסקבה.

מעצר מפגינים ברוסיה (צילום: רויטרס)
מעצר מפגינים ברוסיה (צילום: רויטרס)

במוסקבה נפרשו מחסומים והוקמו עמדות משטרתיות רבות, לצד הצבתם של שוטרים רבים בכיכרות המרכזיים בעיר. על פי הערכות כלי התקשורת במדינה, לפחות עשרת אלפים בני אדם יצאו להפגין במוסקבה בלבד.

תומכי נבלני מפגינים ברוסיה (צילום: רויטרס)
תומכי נבלני מפגינים ברוסיה (צילום: רויטרס)

ביום שני קרא נבלני לתומכיו לצאת לרחובות כי "זה הדבר שממנו פוטין הכי חושש". את דבריו אמר בסרטון שפורסם ביוטיוב לאחר שבית המשפט ברוסיה הטיל על נבלני 30 ימי מעצר. "אל תפחד, תצא לרחובות. לא בשבילי, אלא בשבילך ובשביל עתידך", אמר בסרטון. בית המשפט ידון בעונשו ב-2 בפברואר.

השבוע המריא נבלני לרוסיה, לאחר שסיים את תקופת החלמתו בגרמניה מניסיון ההרעלה שחווה בסוף חודש אוגוסט, ככל הנראה על ידי מנגנוני הביטחון ברוסיה. עם נחיתתו בבסיס צבאי סמוך למוסקבה נעצר נבלני, ולפי שעה האריך בית המשפט ברוסיה את מעצרו ב-30 יום. הוא צפוי לעמוד למשפט ובו עלול להיגזר עליו עונש מאסר ממושך.

מפגינים בעד נבלני בבירת רוסיה (צילום: רויטרס)
מפגינים בעד נבלני בבירת רוסיה (צילום: רויטרס)

תומכיו של נבלני מעריכים כי יציאתם לרחובות במספרים גדולים תוכל לייצר מחאה גדולה מצד מדינות המערב נגד משטרו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. לעת עתה נראה כי לחצי המערב, אשר מתחו ביקורת על מעצרו של נבלני, אינם משפיעים על מקבל ההחלטות במוסקבה וכי הוא צפוי להישאר במעצר.