אני בת 40, גננת במקצועי, וסובלת מכינים. אני מתגרדת בראש כל הזמן, ומדי פעם מצליחה להוציא כינה אחת או שתיים מהראש עם מסרק סמיך. ניסיתי בעבר כמה וכמה תכשירים, אבל זה לא עזר, אז הפסקתי. יכול להיות שהן נכנסו לי כבר מתחת לעור?

"איך אפשר להיות גננת ולא להיות חשופה כל הזמן לכינים? הרי ידוע שהילדים מדביקים ונדבקים. גירוד הוא תופעה שבחלקה יכולה להיות תופעה פסיכולוגית, ויש תופעות שהן מידבקות. כלומר אם תשימי לב, תראי שבכל פעם שאת רואה מישהו מתגרד - את מתגרדת גם. זה יכול להיות על רקע נפשי. שימוש במסרק סמיך הוא לא מספיק.

לא פעם הכינים וביצי הכינים נמצאות דווקא בשורשי השיער, ואת לא תצליחי לשלוף אותן במסרק סמיך. אם את משתמשת בתדירות גבוהה, הייתי ממליץ דווקא על המוצרים הטבעיים שעשויים משמן רוזמרין. מעבר לזה, זכרי שמדובר בניסוי וטעייה, ושתכשיר שיעזור לאחד - לא בהכרח יעזור לאחר. נסי למצוא את מה שיתאים לך. כשהילדים יחזרו לגן, את יכולה להציע להורים לעשות מבצע ניקוי כינים לכל הילדים. כשגם את וגם כל ילדי הגן תהיו מטופלים - זה יהיה קל יותר".

אני סבתא לנכד בן שנתיים וחצי. יש לו נזלת מימית לכל אורך השנה. כיצד לעזור לו?
"התיאור שלך מתאים מאוד לנזלת אלרגית, ואולי כדאי שבתור התחלה תנסו להבין מה גורם לו לאלרגיה הזו. זה יכול להיות משהו שקשור לתזונה שלו, יש ילדים שרגישים לגלוטן או למוצרי חלב ומגיבים ככה. מעבר לזה, יכול להיות שהוא אלרגי לאיזה צמח שמגדלים בבית, ואפילו לבעל חיים. פנו להתייעצות עם אלרגולוג. בינתיים, אתם יכולים במשך כשלושה שבועות לא לתת לו מוצרים עם גלוטן או מוצרי חלב באופן קפדני ביותר ולראות אם חל שיפור במצבו".

בינואר בשנה שעברה הייתי חולה בצורה מאוד קשה. סבלתי מכאבים בכל הגוף, חום גבוה, חולשה איומה, שיעול יבש – כל הסימפטומים של קורונה. כשהלכתי לקופת חולים שלחו אותי לצילום ריאות, והרופא אמר שאולי זו שפעת קשה. איך אדע היום אם מה שהיה לי אז זו קורונה?

"אפשר למצוא נוגדנים באמצעות בדיקה סרולוגית. עברה שנה, ולכן לא בטוח שימצאו, אבל את בהחלט יכולה לבדוק. זה דבר אינדיווידואלי - אצל חלק יש נוגדנים מאז שהם חלו ועד היום, ואצל אחרים הנוגדנים נעלמים אחרי זמן מה, אז אי אפשר באמת לדעת. מעבר לזה, ייתכן שבאמת היה מדובר בשפעת קשה. השנה אנחנו כמעט לא רואים אנשים שחולים בשפעת כי אנחנו עוטים מסיכות. יכול להיות שגם בחורף הבא אעטה על עצמי מסיכה בשביל להימנע ממחלת השפעת".

מהי התרופה המומלצת ביותר לטיפול בחרדות ובמחשבות טורדניות?
"כל הכדורים ממשפחת SSRI יכולים לסייע למטופלים במצבים של חרדות ומחשבות טורדניות. במצבים שבהם מדובר בחרדות בלבד ממליצים על מינונים קטנים, אבל במהלך טיפול במחשבות טורדניות ובהתנהגות טורדנית־כפייתית בדרך כלל מחליטים להשתמש בכמויות גדולות יותר – כמובן בהתאם להמלצת הפסיכיאטר".

עד כמה מחסור בוויטמין D יכול להשפיע על התפקוד היומיומי שלנו?
"ויטמין D הוא מאוד חשוב. עד היום חשבנו שהחשיבות היחידה שלו היא לגבי אוסטיאופורוזיס - חוזק העצמות, כי הוא ויטמין שמכניס את הסידן לעצמות וגורם להן להיות קשות יותר. הוויטמין הזה חשוב גם לילדים. ילד שאין לו ויטמין D סובל מרככת - מחלה שגורמת לעצמות להיות רכות. היום אנחנו יודעים שהוויטמין הזה חשוב לתפקודים רבים.

לאחרונה למשל מצאו שרמה תקינה של ויטמין D מפחיתה את הסיכון לגורמי סרטן שונים ומעכבת דיכאון, סוכרת, אלצהיימר וירידה בשמיעה בגיל מבוגר. אם יש מחסור, אני מציע להשלים את החסר ולקנות ויטמין D ללא מרשם".