מגפת הקורונה העולמית ממשיכה להתפשט ומשפיעה מדי יום על מגוון רחב מאוד של נושאים. לצד הפגיעה הקשה בכלכלות העולם, גם תופעת האנטישמיות בעולם מתרחבת, והשנה אף צפויה עלייה חדה במספר התקריות האנטישמיות והאלימות נגד יהודים. כך עולה מדו"ך מיוחד שמפרסם היום (ראשון) משרד התפוצות לקראת יום השואה הבינלאומי.
  
על פי דו"ח האנטישמיות של משרד התפוצות לשנת 2020, מגפת הקורונה נוצלה להפצת תיאוריות קונספירציה אנטישמיות נגד יהודים ברחבי העולם ונגד מדינת ישראל.  במשרד התפוצות מציינים כי מי שעומדים מאחורי הקונספירציות הללו טוענים שהיהודים הפיצו את הנגיף כדי להפיק רווח כלכלי מהכאוס שהוא גורם וכדי ליצור סדר עולמי חדש.
  
במסגרת הדו"ח נחשפו כמה נקודות משמעותיות, ביו היתר עולה כי בשנת 2020 נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בהפצת אנטישמיות ברשת. בנוסף, נעשו ניסיונות לקשור בין היהודים למגיפת הקורונה תחת ההאשטאג #COVID48. על פי משרד התפוצות, זה היה נראה כקמפיין איראני, אשר הופץ 250,000 פעמים (כולל בידי המנהיג העליון חמינאי) ונצפה על ידי מאות מיליוני משתמשים בטוויטר. ההאשטאג השווה את מדינת ישראל לנגיף הקורונה.

המנהיג העליון של איראן חמינאי מסייע בהפצת אנטישמיות (צילום: רשתות חברתיות)
המנהיג העליון של איראן חמינאי מסייע בהפצת אנטישמיות (צילום: רשתות חברתיות)

קריקטורה אנטישמית המאשימה את ישראל בהפצת הקורונה (צילום: רשתות חברתיות)
קריקטורה אנטישמית המאשימה את ישראל בהפצת הקורונה (צילום: רשתות חברתיות)


נקודות מרכזיות נוספות שעולות מהדו"ח: תשעה מתוך עשרה יהודים בארה''ב סבורים כי "אנטישמיות היא בעיה"; שמונה מתוך עשרה סבורים שהיא התגברה בשנים האחרונות; ישנה הקצנה בגרמניה: אנטישמיות גם בקרב שוטרים וכוחות ביטחון.
 
כאמור, במשרד התפוצות חוזים עלייה באנטישמיות וירידה בביטחון האישי. על פי הדו"ח, "המשך המגמות הקיימות צפוי להוביל לעלייה חדה במקרי האנטישמיות והאלימות נגד יהודים ומטרות יהודיות ברחבי העולם, מה שיציב בפני הקהילות היהודיות אתגר משמעותי בדגש על הקהילה היהודית בארה"ב על רקע משבר הקורונה והקיטוב החברתי".

קרדיקטורה המשווה בין ''הכיבוש הישראלי'' לקורונה (צילום: מערכת הניטור של משרד התפוצות)
קרדיקטורה המשווה בין ''הכיבוש הישראלי'' לקורונה (צילום: מערכת הניטור של משרד התפוצות)


במשרד התפוצות טוענים עוד כי מגיפת הקורונה משפיעה באופן ישיר על המגמות האנטישמיות השנה. "בעוד שהסגרים הנמיכו את פוטנציאל החיכוך בין האוכלוסיות, והובילו לראשונה מזה שנים- ל-0 נרצחים בתקריות אנטישמיות, התפרצות הנגיף הציתה גל האשמות ותיאוריות קונספירציה אנטישמיות כנגד יהודים". במשרד התפוצות מסבירים כי הזירה המרכזית לביטוי האנטישמיות עברה מהמרחב הפיזי למרחב הווירטואלי.

עלייה באנטישמיות בארה"ב, תופעות מדאיגות בגרמניה

מדו"ח משרד התפוצות נחשפה עלייה באנטישמיות בארה"ב. "הגורמים לעלייה", מסביר הדו"ח, "הם משבר הקורונה שהיכה קשות במדינה, הקיטוב הפוליטי במסעות הבחירות לנשיאות, הפצת תיאוריות קונספירציה והמחאות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד". מסקר שערך הוועד היהודי האמריקאי (AJC), עולה כי תשעה מתוך כל עשרה נשאלים השיבו כי הם מוטרדים מאנטישמיות ושמונה מתוך עשרה (82%) סבורים שהיא גברה בחמש השנים האחרונות.

"בגרמניה", מצביע הדו"ח, "אובחנה עלייה נוספת באנטישמיות. בין 2017-2020 נפתחו 380 הליכים נגד פעילי ימין קיצוניים שעבדו במשטרה הגרמנית. חוקרים בתוך המשטרה מצאו עדויות לשוטרים לבושים מדים וסמלים נאצים ונחשפו שערוריות רבות הקשורות לאנטישמיות וגזענות בשורות המשטרה הגרמנית".

''החיסון משחרר''. האנטישמיות בעולם גוברת בצל הקורונה (צילום: רשתות חברתיות)
''החיסון משחרר''. האנטישמיות בעולם גוברת בצל הקורונה (צילום: רשתות חברתיות)


ובאירופה באופן כללי, מצביעים במשרד התפוצות על תופעה אנטי-יהודית בעייתית. "לראשונה מאז השואה", מסבירים במשרד התפוצות, "ישנו איום ממסדי על חופש הדת היהודי באירופה על ידי איסור מנהגים ותיוג יהודים בציבור על ידי הממסד.  פסיקת בית הדין האירופי לצדק קבע כי כל מדינה תוכל לפסול באופן עצמאי שחיטה כשרה בגבולותיה, מבלי שהדבר יפר את החוק האירופי הכולל, וזאת תוך שהוא ממשיך להתיר ציד. הפסיקה מהווה תקדים מסוכן ומעלה חשש מהגבלות נוספות כגון איסור מילת בנים".

הרשתות נלחמות, הקיצונים מוצאים דרכים

במשרד התפוצות מציינים אומנם כי ישנה ירידה במספר הפוסטים האנטישמיים ברשתות החברתיות, אך מתריעים כי ההתבטאויות הקיצוניות עוברות לפלטפורמות אחרות שאינן מפוקחות. "למרות שבכוחן של הרשתות החברתיות לעשות הרבה יותר כדי למנוע הפצה של דברי שטנה, נראה שהצעדים שנקטו הרשתות המרכזיות נגד שיח שנאה הובילו את משתמשיהן הקיצונים ביותר להגר לרשתות פחות מפוקחות", טוענים במשרד התפוצות.

נתוני מערכת הניטור של המשרד מצביעים על ירידה של כ50% במספר ההודעות האנטישמיות שפורסמו בטוויטר בין 2018 ו-2020. עם זאת, כאמור, "הרגולציה הגוברת ברשתות החברתיות דחקה את הפעילים הקיצונים לפלטפורמות 'אלטרנטיביות' ברשת, שהפכו למקלט עבור לאומנים לבנים וניאו-נאצים. המידע הייחודי שנאסף ממערכת הניטור של המשרד מראה שמשתמשים שהודרו מאתרים אלו פשוט עברו להשתמש בפלטפורמות נטולות רגולציה, שם הם יכולים להתבטא בחופשיות".

 שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', התייחסה לממצאי הדו"ח המדאיגים: ''במשך אלפי שנים שימש העם היהודי שעיר לעזאזל לכל חוליי העולם. לצערנו, האנטישמיות לא פסחה גם על המגפה הנוכחית. בעבר תופעה זו גרמה להרג של קהילות יהודיות שלמות, היום היא ממוחזרת ואף מקבלת תנופה ברשתות החברתיות. זוהי רק דוגמה אחת מני רבות לפנים החדשות שלובשת האנטישמיות בימינו אלה, ושיפורטו בדו"ח האנטישמיות של משרד התפוצות לשנת 2020. אם האנטישמיות היא תופעה גלובליות, גם המלחמה בה צריכה להיות גלובלית. כולי תקווה שבשנה הקרובה נצליח לשלב ידיים בדרך למגר את נגיף האנטישמיות מהעולם. רק מאבק עיקש ובלתי מתפשר יוכל להדוף את המגפה הזו".