חברי מפלגת העבודה, המדשדשת בסקרים מתחת לאחוז החסימה ונתונה באחת מתקופות השפל בתולדותיה, בחרו היום (ראשון) בח"כ מרב מיכאלי ליו"ר המפלגה, זאת לאחר שזכתה ב-77 אחוז מקולות המצביעים. למקום השני הגיע אבי שקד עם כ-19% מהקולות, ואחריו גיל ביילין עם 2.7% בלבד.

מיכאלי תהיה בכך למנהיגה השלישית בתולדות המפלגה, לאחר גולדה מאיר ושלי יחימוביץ'. המשימה העיקרית שתעמוד בפני היו"ר החדש תהיה שאלת החיבורים בגוש המרכז־שמאל, כשהאופציה המרכזית והמועדפת היא חיבור עם מפלגת הישראלים.

בנאום שנשאה לאחר הניצחון אמרה: "לא משנה לאיזה סקטור אתם שייכים, הייתה לי זכות להיבחר עם 77% מהקולות, ו-77, כמו שידוע לכולנו, הוא מספר של מהפך. מפלגה שמתמודדת על השלטון לא יכולה להיות לא דמוקרטית. מעולם לא כבשה רשימה פרטית של איש כזה או אחר את השלטון בישראל. זה עניין מהותי. המחנה שנאבק על הדמוקרטיה בישראל מורכב היום בעיקר מרשימות לא דמוקרטיות. במסגרת המאבק שניצחתי בו יהיו בקרוב פריימריז לרשימה. אני פותחת את הרשימה לכל מי שירצה להיבחר לכנסת. זה הזמן להגיש מועמדות". 

היא הוסיפה כי "מפלגת העבודה בראשותי תחזור להוביל אלטרנטיבה מדינית-ביטחונית ותתמוך בהסכם מחודש עם איראן, תוך דיאלוג עם מדינות המפרץ לעצירת תכנית הגרעין שמשתוללת מאז יציאת ארה"ב מההסכם. היום אנחנו מוחקים ומוחקות את האבק שרבץ עלינו, מתחילים ומתחילים מחדש. מפלגת העבודה מסתערת על עתידה של מדינת ישראל. בואו איתנו".

עפר שלח, יו״ר מפלגת ׳תנופה׳, מיהר לברכה, ואמר: "ברכות לחברתי מרב מיכאלי, שהלכה בדרך הישר וניצחה. עכשיו הזמן לפעול ולהתחבר מהר וללא היסוס".

יו"ר מפלגת הישראלים, רון חולדאי, מסר: "מרב היא מנהיגה חשובה. ניזום באופן מיידי שיח על בניית בית גדול לכל המרכז שמאל. נתאחד כדי לנצח את נתניהו ולהביא שינוי למדינת ישראל. זה מה שהציבור מצפה מאיתנו וזה מה שנעשה".

היו"ר היוצא, שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הוסיף: "מברך את מירב מיכאלי על בחירתה ומאחל לה בהצלחה". מי שהצטרף אליו היה אבי שקד, שהגיע כאמור למקום השני: "אני מודה למאות הפעילים שבקמפיין של יומיים הצליחו להביא לכך שיותר מ-1,800 חברות וחברים תמכו במועמדותי. אני שמח שמועמדותי הכניסה חיים למפלגה".

הדוברת של מרב מיכאלי לא רשומה בספר הבוחרים ולא יכולה להצביע בפריימריז בעבודה (צילום: אבשלום ששוני)

חברי מפלגה רבים טענו במהלך היום כי גילו בקלפי שהם לא זכאים להצביע, למרות שהם ותיקים ומשלמים שנים דמי חבר למפלגה, ביניהם אחת המועמדות לראשות המפלגה - ח"כ מרב מיכאלי, שהופתעה לגלות ששמה לא מופיע במערכת החברים ונתקלה בקשיים עד שהצליחה להצביע. גם הדוברת של מיכאלי לא הופיעה כרשומה ואפילו שר האוצר לשעבר, בייגה שוחט, שהביע תמיכה במיכאלי, הופתע הבוקר לגלות כי שמו נמחק ממערכות המפלגה והוא אינו זכאי להצביע למרות שהוא חבר מפלגה ומופיע בספר הבוחרים. 

על קולם של 37,104 חברות וחברי המפלגה התמודדו שבעה מועמדים: ח"כ מרב מיכאלי; המיליונר אבי שקד, בעל חברת הימורים באינטרנט: יצחק טיים, יוצא אתיופיה; גיל ביילין, בנו של השר לשעבר ד"ר יוסי ביילין; דוד לנדסמן; עופר סגמן; ונאוה כץ, מתנחלת מהיישוב אפרת, שהכריזה שלשום על תמיכתה במיכאלי. 

מיכאלי אמרה שלשום במפגש זום עם פעילי המשמרת הצעירה של המפלגה: "אני מאמינה שמפלגת העבודה היא התשתית, ועליה אפשר לבנות מחדש מפלגת שלטון לגוש שלנו. התוכנית שלי היא להעמיד אותה על הרגליים, לעבור את אחוז החסימה ואף יותר מזה. לכן מוקדם לדעת מה החיבורים".

אמש אמרה לקראת ההצבעה: ״אנחנו מחזירות ומחזירים את מפלגת העבודה למרכז הבמה, ואסור לנו לוותר עליה - לא על השורשים ולא על האידאולוגיה. אני קוראת לחברי וחברות מפלגת העבודה, צאו להצביע, אל תהיו שאננים, ובואו נחזיר את האמת לפוליטיקה״.

אבי שקד, שבסביבתה של מיכאלי מעריכים כי הוא נתמך על ידי פרץ, אמר לקראת ההצבעה: "40 שנים מפלגת העבודה היא הבית הפוליטי שלי. כאשר אני רואה בדאגה את מצבה של המפלגה, החלטתי לקפוץ למים הקרים ולהביא את כל ניסיוני כדי להחזיר את המפלגה למעמדה הציבורי, שלו היא ראויה".

גיל ביילין הודיע כי אם ייבחר יציע לאהוד ברק מקום שני משוריין ברשימה, אך גם זה, כאמור, לא עזר לו לנצח בבחירות הפנימיות. "יחד נפעל לאיחוד הגדול בין מפלגות המרכז־שמאל, במטרה ליצור מחנה מאוחד שיפעל להחליף את שלטון נתניהו".