היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (ראשון) כי החליט לגנוז את תיק החקירה שנפתח נגד מספר חוקרי שב"כ בחשד שפגעו בסאמר ערביד, הנאשם ברצח רנה שנרב ז"ל בפיגוע במעיין דני לפני כשנה וחצי, במהלך חקירתו בשב"כ. 

דביר שנרב בצאתו מבית החולים

כזכור, החקירה הפלילית נפתחה בעקבות הידרדרות קשה במצבו הבריאותי של סאמר ערביד, בעטייה אף התאשפז, בעת שהיה נתון בחקירת שירות הביטחון הכללי. במסגרת החקירה נחקרו באזהרה מספר חוקרי שב"כ בחשד לשימוש בכוח שלא כדין, נגבו הודעות מעדים, נתפסו מסמכים והתקבלו חוות דעת מהמכון לרפואה משפטית. החקירה נוהלה ע"י המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש).

לאחר בחינת חומר הראיות, בהתאם להמלצת צוות החקירה וחוות דעת כלל הגורמים בפרקליטות המדינה אשר ליוו את הטיפול בחקירה, החליט היועץ המשפטי לממשלה לגנוז את תיק החקירה בהיעדר תשתית להוכחת ביצוע עבירה. עם מתן ההחלטה, הנחה היועץ המשפטי לממשלה לפעול להפקת הלקחים הנדרשים.

עם תחילת החקירה הוצא צו איסור פרסום על עצם קיומה ועל כל פרטיה, מטעמים של ביטחון המדינה. לבקשת המחלקה לחקירות שוטרים צומצם הצו כעת, אך עדיין חל איסור פרסום על פרטי החקירה.

משב"כ נמסר בתגובה: "שירות הביטחון הכללי שיתף פעולה באופן מלא עם חקירת מח"ש ומברך על החלטת היועמ"ש לממשלה לסגור את תיק החקירה. המידע שהתקבל בחקירתו של המחבל סאמר ערביד, רוצחה של רנה שנרב ז"ל, הביא לאיתור אמצעי לחימה רבים ולסיכולם של פיגועים נוספים שתוכננו על ידי ארגון הטרור החזית העממית".

ראש השב"כ, נדב ארגמן: "מגבה את חוקרי השב"כ אשר ביצעו משימתם במקצועיות, בממלכתיות ועל פי חוק, ובפעולתם הצילו חייהם של ישראלים רבים".

רינה שנרב ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה,דוברות דולב)
רינה שנרב ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה,דוברות דולב)

כזכור, סאמר מינא סלים ערביד, תושב רמאללה כבן 45, מבכירי ארגון "החזית העממית" בגזרת רמאללה, נעצר בספטמבר 2019 בגין ביצוע פיגוע הטרור במעיין דני (עין בובין) הסמוך ליישוב דולב בבנימין, בו נרצחה רינה שנרב ז"ל ונפצעו אביה ואחיה. הוא עמד בראש התשתית, הכין את המטען ואף הפעיל אותו ברגע שהבחין במשפחת שנרב מגיעה למעיין.

בספטמבר אושפז ערביד לאחר שהתמוטט במהלך חקירת השב"כ ומצבו הוגדר אנוש. ערביד נחקר בידי השב"כ כשהוא מוגדר "פצצה מתקתקת" והיה חשש שהחוליה שבראשה עמד מתכוונת לבצע פיגועים נוספים. מתלונות שהועברו למשרד המשפטים ולפרקליטות עלה חשד שהעצורים בפרשה מסרו עדות בלחץ של עינויים וכוח לא סביר. במשרד המשפטים החלו בבדיקת האירוע בעקבות התלונה.

לאחר המקרה, חברי הכנסת של הרשימה המשותפת פנו אל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לפתוח בחקירת נסיבות מעצרו ואשפוזו של ערביד בטענה שעבר עינויים בידי השב"כ. במהלך אשפוזו, אחד מסוהרי השב"ס שהשגיחו עליו פלט לידו גז מדמיע.

בעברו היה עצור מספר פעמים על מעורבותו בפעילות טרור צבאית, בכלל זה פעל תחת ראש הארגון ברמאללה בזמן האינתיפאדה השנייה בסיוע בהכנת מטענים ופיגועים ואף היה מבוקש מספר שנים.