ממשלת איחוד האמירויות אישרה היום (ראשון) את ההחלטה לפתיחת שגרירות בתל אביב, זאת מספר חודשים לאחר הסכם הנורמליזציה עם ישראל. 

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

כזכור, נציג משרד החוץ של איחוד האמירויות העביר עוד באוקטובר לשר החוץ גבי אשכנזי אגרת רשמית עם בקשה להקמת שגרירות של איחוד האמירויות בתל אביב. 

על פי פרסומים קודמים, השגרירות של ישראל באיחוד האמירויות הייתה אמורה להיפתח באבו דאבי כבר בתחילת החודש הנוכחי, יחד עם קונסוליה שהייתה אמורה להיפתח בדובאי, אך כרגע אין עדכונים חדשים על תאריך מדויק. 

עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן לטוס לביקור מדיני ראשון באיחוד האמירויות ובחרין ב-11-9 בפברואר, בביקור שצפוי להיות הביקור הגלוי הראשון של ראש ממשלה ישראלי באחת ממדינות המפרץ, ועל כן קיים סיכוי שבתאריכים אלה תיפתח השגרירות הישראלית.

בתוך כך, היום נודע כי הממשלה אישרה את העסקה הדיפלומטית בתיווך ארה"ב המשדרגת את הקשרים עם מרוקו עד לאישור הפרלמט. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום פורסם כי "ממשל ביידן יעבוד בשיתוף פעולה צמוד עם ישראל בנושאים של ביטחון אזורי ועל מנת לבנות הסכמי נורמליזציה נוספים", כך אמר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן לעמיתו הישראלי מאיר בן שבת. 

"הם דנו בהזדמנויות להעצים את השותפות בחודשים הקרובים, כולל על ידי בניית הסדרי נורמליזציה מוצלחים של ישראל עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין, סודן ומרוקו", נמסר. בהודעה נאמר גם כי סאליבן הודיע על פתיחת הדיאלוג האסטרטגי בזמן הקרוב.

דגלי ישראל ארה''ב, בחריין ואיחוד האמירויות על חומות י-ם (צילום: עיריית ירושלים)
דגלי ישראל ארה''ב, בחריין ואיחוד האמירויות על חומות י-ם (צילום: עיריית ירושלים)


בתוך כך, שגרירות ישראל באבו דאבי נפתחה באופן רשמי, עם הגעת הממונה על הנציגות - איתן נאה. השגרירות נועדה לקדם את היחסים בין המדינות בכל המישורים ואף צפויה להרחיב את הקשרים עם הממשל האמירתי, גופים כלכליים והסקטור הפרטי, גורמי אקדמיה, תקשורת ועוד. כמו כן, עד למציאת מבנה הקבע, השגרירות תפעל ממשרדים זמניים, שיחנכו בימים הקרובים.

הממונה על הנציגות הזמנית הישראלית באבו דאבי, איתן נאה (צילום: משרד החוץ)
הממונה על הנציגות הזמנית הישראלית באבו דאבי, איתן נאה (צילום: משרד החוץ)

שר החוץ גבי אשכנזי: "אני מאחל הצלחה לאיתן נאה ולכל צוות השגרירות בצעדיהם הראשונים, שהם פוסעים בשמה של  מדינת ישראל באבו דאבי. משרד החוץ ממשיך להוביל את יישום הסכמי השלום והנורמליזציה במפרץ ולקדם את מעמדה הבינ"ל של ישראל. פתיחת הנציגות תאפשר הרחבת הקשרים הבילטראליים בין ישראל לאמירויות ליישום מירבי ומהיר של הפוטנציאל הטמון ביחסים אלו. אני מבקש להודות ליורש העצר השיח' מחמד בן זאיד ולעמיתי וידידי שר החוץ השיח' עבדאללה בן זאיד על מנהיגות ועל הכנסת האורחים כלפי נציגינו". 

אשכנזי בירך גם על החלטת ממשלת האמירויות מהיום לפתוח שגרירות בישראל: "מדובר בהחלטה חשובה שתביא לקידום הקשרים החמים בין המדינות ובין העמים. אנחנו מצפים לקבל את נציגי האמירויות בארץ בהקדם". 

בימים הקרובים צפויים להיפתח משרד הקישור הישראלי ברבאט והקונסוליה הכללית של ישראל בדובאי. זאת בנוסף לשגרירות ישראל במנאמה, בחרין שכבר פועלת מזה מספר שבועות.