ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם שר האוצר ישראל כ"ץ, הציגו הערב (ראשון) תוכנית כלכלית בת תשעה צעדים, שנועדה להזנקת הכלכלה בארץ.

בפתח הדברים, אמר רה"מ: "זו תכנית כלכלית ענקית, מאוד נמרצת, שתזניק את הכלכלה שלנו ותסייע לכל אזרחי ישראל, בראש ובראשונה לעסקים הקטנים והבינוניים. כפי שדאגנו לכל אזרח ואזרחית, כך נדע לסייע לכל אזרח שנפגע מהקורונה. אני אביא את התכנית לדיון בממשלה, ואני גם אביא לכנסת מה שדורש חקיקה".



השר כ"ץ מנה את הצעדים שינקטו: "מענק להזנקת הכלכלה - עסקים שנפגעו ב-25% ומעלה. כל עסק שבמחזור שבין 18 אלף ל-300 אלף שקל יקבל מענק של 8,000 עד 15,000. כל עסק שהמחזור שלו הוא מ-300 אלף ומעלה יקבל כ-30 אלף ש"ח. מענק משקי בית להזנקת הכלכלה - 750 ש"ח לכל בוגר, 500 ש"ח לכל ילד עד הילד הרביעי, 300 ש"ח לכל ילד מהחמישי ומעלה".

"תמרוץ להחזרת מובטלי קורונה ותיקים לעבודה - מי יקבל? מי שקיבל אבטלה 80 ימים מתחילת הקורונה ועד סוף 2020, לא הועסק 80 ימים ברצף לפני 31.12.20 ויחזור לעבודה לארבעה חודשים". 

"מה מקבל מי שחוזר לעבודה בנוסף לשכרו? חודש ראשון - מענק בשווי דמי אבטלה, חודש שני - מענק השלמת שכר, חודש שלישי - מענק השלמת שכר וחודש רביעי - מענק בשווי דמי אבטלה. מעסיק שיחזיר מובטל ותיק לעבודה יקבל מענק מיוחד".

"מענק מיוחד לנכים - תוספת מענק בשווי של 500 מיליון ש"ח. פריסת מע"מ להקלה על עסקים קטנים ובינוניים - פריסת מע"מ לשישה חודשים, כל בקשה תאושר".

"הקלה בהלוואות לעסקים ולהזנקת הכלכלה - דחיית התשלום על הקרן בשנה נוספת, הארכת החזר הלוואות מ-5 ל-10 שנים, הגדלת הלוואות לעסקים בסיכון גבוה, הלוואות ייעודיות להשקעה ולהרחבת פעילות עסקית".

"דמי אבטלה לעצמאים - יינתן לכל עצמאי שירצה בכך, והמלצה תובא השבוע לאישור בוועדת העבודה והרווחה. הפחתת רגולציה עסקית להזנקת הכלכלה - הארכת פטור לרישוי עסקים חדשים לשנה נוספת, רישוי עסקים בהצהרה בלבד והקפאת רגולציה חדשה לשנה".

"הצעד האחרון הוא רפורמה להגדלת ההשקעות - רפורמות שיזרימו הון עתק להייטק ולתשתיות, קרנות הפנסיה והביטוח יוכלו להשקיע עד 50 מיליארד ש"ח בהייטק ועד 100 מיליארד ש"ח בתשתיות, השקעה בתשתיות פיזיות, דיגיטציה ובטכנולוגיה".

השר סיכם: "התייעצנו לא מעט עם גורמי מקצוע, אבל מי שמקבל את ההחלטות במקרה הזה הם ראש הממשלה ושר האוצר, ומי שישפוט את ההחלטות יהיה הציבור, שיודע שנקטנו עד עכשיו בכל ההחלטות הנכונות".

שר האוצר ישראל כ''ץ מציג את התוכנית הכלכלית החדשה לשיקום הכלכלה (צילום: צילום מסך)
שר האוצר ישראל כ''ץ מציג את התוכנית הכלכלית החדשה לשיקום הכלכלה (צילום: צילום מסך)


לאחר הצגת התוכנית, עלה שוב נתניהו ואמר: "אנחנו לא נעלה על דעתנו לפגוע בבריאותם ובחייהם של אזרחי ישראל בגלל שיש בחירות, ואני לא מעלה על דעתי שמישהו ינסה לפגוע ברווחה של עסקים בישראל כי יש בחירות. זה לא כלכלת בחירות, זה צורך חיוני".

בהמשך, השיב נתניהו לשאלות, ובהן על ההבטחה הקודמת לדמי אבטלה לעצמאים: "זו הצעה משופרת שתגיע השבוע לכנסת. זו הצעה ששונתה ולכן אתמוך בה". לגבי הווריאנט הסביר: "אני עובד לפי האפידמיולוגים הישראלים, אבל גם מדבר עם המומחים הגדולים בעולם. כרגע, הסיכון של ייבוא מוטציה הוא הרבה יותר גדול, אם כי זה קיים בכל מקום. אין לי שום תובנה שסגירת השמיים תגדיל את הסיכוי לווריאנט ישראלי, אף אחד לא אמר לי".

נתניהו נשאל גם על יחסיו עם ההנהגה החרדית, ועל שיחותיו עם נכדו של הרב קנייבסקי:" אני מצפה מכולם למלא אחר ההוראות, אנחנו אוכפים בתקיפות רבה וכולם רואים את זה. אנחנו מצפים גם מהציבור החרדי לנהוג כך. בסופו של דבר גם הרבנים אמרו להם להמשיך לשמור על הכללים. לפעמים פיקוח נפש דוחה תורה וזה אחד המקרים הללו. אני מצלצל לרבנים, למה לא? אם אפשר לקבל את זה בהבנה – זה עדיף".



התוכנית להזנקת הכלכלה בישראל by maariv on Scribd


לאחר הצגת התוכנית, שר הביטחון בני גנץ כתב בעמוד הטוויטר שלו: "התכנית הכלכלית של נתניהו היא תצוגת יכולות של תחמנות. לתכנית הכלכלית שישראל באמת צריכה יש שם: 'תקציב מדינה', אותו נתניהו ושליחיו מנעו בגופם. אחרי הבחירות, נדאג לממשלה של אנשים ישרים שיהיה אפשר לסמוך עליהם שאכפת להם מהכלכלה גם לא בקמפיין בחירות".

יו"ר ימינה נפתלי בנט הגיב על התכנית: "כשיכלתם לעשות את כל הפעולות היפות האלה, בחרתם שלא להעביר תקציב ומנעתם הכל. אם עם ישראל היה יכול להאכיל את הילדים שלו בהבטחות של הממשלה הגרועה הזו, לא היו עכשיו אלפי אנשים רעבים ללחם".

פרופ' ירון זליכה, יו"ר המפלגה הכלכלית: ה"תוכנית" של נתניהו היא תוכנית של בית תמחוי ואין בה ולו מנוע צמיחה אחד לחילוץ המשק מהמשבר. כלכלת בחירות חסרת אחריות של פוליטיקאים ציניים שאיבדו את הבושה ומכלים את הרזרבה האחרונה שנותרה בקופת האוצר הנחוצה כל כך כדי לחלץ את המשק מאסון. צריך להרחיק ומהר את נתניהו כץ והמפלגות החרדיות מתקציב המדינה".



מוקדם יותר, התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים, בה ביקשה להורות למשרד ראש הממשלה למסור את המידע אודות התוכנית. זאת, לאחר פניות חוזרות ונשנות לקבלת המידע, בהתאם לחוק חופש המידע. 

קודם לעתירה, לפני למעלה משמונה חודשים, הגישה התנועה לאיכות השלטון פניית חופש מידע למשרד ראש הממשלה וביקשה פרטי מידע שונים, כגון פרוטוקולי דיונים, מסמכים וחומרי רקע הנוגעים להחלטות הכלכליות שהתקבלו כחלק מההתמודדות עם המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה.