יו"ר סיעת ישראל ביתנו, חה"כ עודד פורר, שוחח הערב (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM על הפרות ההנחיות בקרב הציבור החרדי. "כולנו היינו אמורים להיכנס מתחת לאלונקה, אבל הממשלה כנועה לגחמות הציבור החרדי, וההנהגה החרדית פושעת גם כלפי הציבור שלה".

הרחובות בבני ברק לאחר שהובערו פחים וצמיגים (קרדיט: דוברות המשטרה)

אתה מציע לעצור תקציבים. לא לכולם, אלא רק למי שלא מציית. אתה יודע שזה לא יקרה. נכון? 
"זה לא יקרה וזה ברור לחלוטין כי הממשלה הזו היא ממשלה כנועה ונתניהו נכנע לכל הגחמות של מנהיגי הציבור החרדי. הפוליטיקאים, יש לומר העסקים, ליצמן, גפני, דרעי, היא קודם כל פוגעת בציבור שאותו היא אמורה לייצג". 

הקריאה הזו היא הכי פופוליסטית שיש.
"זה הדבר הכי קל. הכי קל היום. לעצור תקציבים זה הדבר הכי קל".

איזה פוליטיקאי יעז להתמודד עם זה? ואל תעשה לי עכשיו תעמולה.
"אין קשר לתעמולה. תראי, כשיש ציבור שחי על קצבאות, מצבו הכלכלי עם קורונה או בלי קורונה נשאר אותו הדבר. בתוך האירוע הזה בו כולנו אמורים להיכנס מתחת לאלונקה, אם יש מישהו שנהנה מההטבות והקצבאות וכל התקציבים שמועברים לו על ידי המדינה, הוא גם אחר כך הולך ופוגע בכל הדברים שהמדינה אומרת. מנהיגי הציבור החרדי החליטו שהם אוטונומיה, אז שיתנהגו כמו אוטונומיה". 

יש אנשים מהזרמים הקיצוניים יותר שלא מקבלים כספים מהמדינה, והם עדיין מפיצים. כלומר, הם חיים בצפיפות הנוראית הזו, ויש מחלות, וכולנו חשופים לדבר הזה. לכן, אתה לא יכול לחלק אחד להפסיק את התקציב, ולאלו שלא מקבלים שום דבר לתת להמשיך בשלהם. מה עשינו בזה? 
"קודם כל מצוין. בואי נלך לדיפרנציאליות. הטענה שלי היא קודם כל למנהיגי הציבור החרדי".

אבל זה לא מה שיעצור את המחלה.
"תראי, המחלה הזו לא תעצור אם נעשה צעד אחד, אבל צריך לנהל את האירוע הזה של הקורונה. אי אפשר לנהל את האירוע הזה כשהממשלה מחליטה על סגרים דיפרנציאלים לפי ערים אדומות וערים ירוקות, אבל בפועל לא עושה את זה - גם כשבבית"ר עילית ובבני ברק האחוזים עולים. בסוף מה הם עושים? הם סוגרים גם את בית"ר עלית עם 29% תחלואה וגם את תל אביב עם 5% תחלואה".

לגמרי.
"הסיפור כאן הוא שההנהגה החרדית פושעת גם כלפי הציבור שלה".

מה היית עושה אחרת?
"היה צריך לסגור את בית"ר עילית ובני ברק ברגע שהן נהפכו לערים אדומות. פחדו לעשות את זה, ולכן היום סוגרים את כל המדינה. אגב, זה מתחיל עוד קודם. הרי בשנת 2017 נקלעה חיילת להפגנה בבני ברק וחטפה מכות, ומנהיגי הציבור החרדי שתקו. לא שמעתי את דרעי מגנה, לא את ליצמן, ולא את גפני. לא שמעתי את הגינויים שלהם גם כשתלו בובות של חיילים בשכונת מאה שערים. לא ראינו ולא שמענו אותם סביב החתונות והלוויות ההמוניות במגזר החרדי, הם שותקים. הם שותקים, אבל כשאנחנו באים לעשות את מה שצריך לעשות בשביל להגן על הציבור שלהם הם מלינים". 

כמה כסף לידיעתך מדינת ישראל מעבירה לקהילות החרדיות?
"העברות לישיבות הן בסדר גודל של מיליארד שקל, אבל זה לא נגמר בזה. יש עוד העברות שמגיעות בשוטף לנזקקים עצמם. עכשיו, אני לא רוצה לשמור אותם בעוני, אני רוצה לאפשר להם לצאת לשוק העבודה. מדינת ישראל היום, בתוך המשבר הקשה הזה, מממנת 140 אלף אברכים בכדי שלא יצאו לשוק העבודה. את הדברים האלה אנחנו חייבים לשנות, אבל לא בשביל לפגוע בהם, אלא בשביל להציל אותם ואותנו. לא חושב שבחור בן 30 צריך להתפרנס מקצבאות. הוא צריך לצאת לעבודה ולאפשר לילדים שלו ללמוד מתמטיקה, מחשב, אנגלית, ומדעים כי הם לא מאפשרים להם את זה, ובכך להתקדם".