דואגים לצפוי מהבית הלבן וממשל ביידן במישור היחסים עם ישראל וחוששים לעתיד הסכם הגרעין עם איראן. נושאים שבהחלט ראויים לתשומת לב מיוחדת ולדיון, אך בעיה אחת, יותר צרה, שטיפול נכון בה ייצור מצב שייקל מאוד, ואולי אפילו ימריץ ויבטיח יחסים הדוקים עם הבית הלבן החדש, תוך קידום גם פתרון ראוי לבעיית גורל הסכם הגרעין, לא נידונה, לא מעסיקה ולא נראה שמטרידה פרשנים ופוליטיקאים בישראל.

הצרה היא ההרס הטוטלי השורר בתחום היחסים בין ישראל לארה"ב. לא מדובר במשבר ולא בנתק. בכירים יהודים ותיקים בקהילה, שהתחום הזה היה חלק מרכזי מעולמם ומחייהם הציבוריים, שעקבו בשנים האחרונות אחרי מה שהתרחש בתחום הזה, כאלה שמכירים ומודעים למה שלדבריהם "לא קורה בתחום הזה", מסכמים את מצבו כהרוס. "צריכים וחייבים להתחיל לבנות את יחסי ישראל וארה"ב מהמסד, מההתחלה", אומר בכיר בקהילה, לשעבר ראש ארגון יהודי מרכזי שהיה יוצא ונכנס בשערי הבית הלבן.

מי שפעל, עבד קשה, לא נח ולא שקט במאמציו לחבל, לשבש ולהשחית את היחסים הוא רון דרמר, האיש של נתניהו בוושינגטון. דרמר, אמריקאי במוצאו, הוא רפובליקני שמרני קיצוני. חסר כל ניסיון דיפלומטי הוא נשלח על ידי נתניהו בזמנו כמינוי מתגרה ומתריס נגד מי שכיהן אז 
כנשיא, ברק אובמה. דרמר הצליח בתפקידו מעל למשוער. בחירתו של טראמפ הייתה עבור דרמר מתת מהשמיים. הוא לא רק התעלם כליל מנוכחות הדמוקרטים בגבעת הקפיטול, הוא רמס כל קשר, חיסל כל מגע, והרס כל שיח ושיג עם הדמוקרטים.

רון דרמר (צילום: רויטרס)
רון דרמר (צילום: רויטרס)

דיפלומט ישראלי בכיר ותיק שנהג לבקר בתכיפות בוושינגטון, הגדיר בזמנו את דרמר והצלחתו להעכיר ולשבש את היחסים עם הדמוקרטים בגבעת הקפיטול כמי ש"שפעל והפעיל נגדם את נוהל חניבעל".  לדברי בכירים יהודים, "התנהלותו של דרמר כשליחו של נתניהו בוושינגטון
הרסה למעשה גם את מכלול היחסים בין ישראל לארה"ב. הוא דאג אך ורק לשימור והידוק היחסים בין נתניהו לטראמפ".

"מלבד זאת, שום דבר לא עניין אותו. הוא גם ייזכר כנציג ישראלי בוושינגטון שלא היה לו כמעט שום קשר לקהילה היהודית הגדולה בניו יורק", אומר בכיר יהודי המזוהה כאחד מדוברי הימין בקהילה. "אני שומע מפוליטיקאים ידידים שלי בישראל שדואגים למה שצפוי לישראל עם הממשל החדש. אף אחד מהם לא מזכיר ולא מתייחס לצורך הדחוף והחיוני להתחיל לבנות מחדש את היחסים בין שתי המדינות, ולהחזיר את היחסים למה שהם היו במשך עשרות שנים - מבוססים על אהדה ותמיכה מצד שתי המפלגות המרכזיות, בין אם בבית הלבן ישב נשיא דמוקרטי ובין אם רפובליקני".  

אין קושי, בעיה או מכשול מיוחדים המפריעים או אפילו מעכבים יחסים טובים וקשרים ידידותיים בין ישראל לבית הלבן של הנשיא ג'ו ביידן. זהו המסר העולה מכל שיחה וראיון עם בכירים יהודים, פעילים ותיקים, שחוו בעבר קשר אישי עם ביידן, נפגשו עמו וקיימו עמו שיחות נפש.

אחדים מהבכירים מכירים מקרוב את המיועדים למשרות מפתח בקבינט של ביידן. "הם אוהדי ישראל ותומכיה ולא ממניעים פוליטיים, אלא פשוט מתוך הכרה ונאמנות למסורת של אהדה לישראל הטבועה בדעת הקהל האמריקאית".

מה שמטריד ומציק לפעילים יהודים בקהילה הוא שראש הממשלה נתניהו לא מראה שום סימן, יוזמה או הוכחה לדאגה אמיתית לשיקום היחסים עם ארה"ב. הבדיחה העצובה היא שדווקא לקראת חילופי הגברי בבית הלבן ולקראת עידן חדש בממשל האמריקאי, נתניהו בחר, מינה ושלח לארה"ב נציג ישראלי בכיר, גלעד ארדן, שיתפקד כחצי שגריר באו"ם וחצי שגריר בוושינגטון.  מילא במטה הראשי של האו"ם מספיק רבע שגריר, גם שגריר במשרה מלאה באו"ם לא יכול בעצם לעשות הרבה לשינוי מהותי בעוינות המובנית לישראל בזירה האו"ם.

אבל בעת העידן החדש בבית הלבן - התפתחות שמחזירה לנשיאות בארה"ב את הנורמליות ושינוי שמעצמות המערב ודמוקרטיות העולם החופשי חוגגות - ישראל זקוקה בוושינגטון לא רק לשגריר במשרה מלאה, 24 שעות ביממה. ראש ממשלת ישראל צריך להקדיש את מירב מאמציו במטרה לסייע לשגריר לבנות מחדש את יסודות היחסים בין שתי המדינות. זאת מטרה חשובה, חיונית וקריטית פי כמה ממאמץ תקשורתי להפגין את שביעות רצונו של נתניהו וסיפוקו מהסכמי הנורמליות עם מדינות המפרץ.

ראש הממשלה נתניהו יופתע לטובה בהיקף הרצון הטוב, הנכונות ושיתוף הפעולה שימצא מצד הבית הלבן בקידום פתרון לעתיד הסכם הגרעין
עם איראן שיהיה לרוחו. אבל לריקוד טנגו זקוקים שניים. בינתיים, ראש הממשלה לא נראה כמי שמוכן להצטרף לריקוד.