בדרך להגדלת הקנסות? מליאת הכנסת אישרה היום (שני) את הצעת החוק להגדלת הקנסות ולסגירת עסקים ומוסדות חינוך הפועלים בניגוד למגבלות הסגר בקריאה ראשונה, ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים. בין היתר כוללת ההצעה הגדלת סכום הקנסות מ-5,000 ל-10,000 שקלים וכן מתן סמכות לקציני משטרה או רופא מחוזי לסגור מוסדות הפועלים בניגוד להנחיות. חברי הכנסת החרדים והערבים התנגדו להצעה. על פי דיווח מכאן 11, בהמשך לאישור ההצעה, נתניהו שוחח עם ראשי המפלגות החרדיות ואמר: "העלאת הקנסות - רק בהסכמתכם".

אחרי שהחוק עבר בקריאה ראשונה במליאה, כחול לבן רוצים שהחוק יידון בוועדת הכנסת בראשות ח״כ איתן גינזבורג. הסיעות החרדיות יעדיפו שהחוק יגיע לוועדת חוקה בראשות יעקב אשר, מה שיאפשר להם לשלוט בתוכן ובמהירות קידום החוק (אם בכלל). צפוי קרב בוועדת הכנסת שתכריע לאיזו ועדה ילך החוק. ועדת הכנסת תתכנס לדיון בנושא ב 16:40, או 10 דקות לאחר סיום המליאה (המאוחר מביניהם).


שר הביטחון בני גנץ במסר מאיים לאור חוק הגדלת הקנסות (צילום: ללא קרדיט)

שר הביטחון והמשפטים, בני גנץ, הציב אולטימטום למפלגתו של רה"מ: "לא אאשר להעלות לדיון את תקנות הסגר עד להעברה מלאה של מתווה הקנסות במליאה. המשמעות היא שאם עד מחר בערב לא עובר מתווה הקנסות- ההחלטה על המשך הסגר תועבר למליאת הכנסת שבה אין לקואליציה רוב ללא כחול לבן".

מכחול לבן נמסר: "הליכוד ממשיכים לתחמן ואת המחיר כולנו משלמים בחיי אדם. אם לא תהיה אכיפה שוויונית - לא יהיה סגר. 
אם בני ברק וביתר עלית לא נסגרות, גם ראשון לציון והרצליה לא ייסגרו. נמשיך להגן על המדינה מתוך הממשלה המעוותת הזאת ואחרי הבחירות נוודא שתקום ממשלה ישרה עם אנשים ישרים שישקמו את הכלכלה ואת החברה מנזקי הקורונה וביבי".

בעקבות פנייה זו של גנץ, לאחר שאישר את חוק הקנסות בקריאה ראשונה, נתניהו שוחח עם יו״ר הכנסת וראשי הקואליציה ודרש להעביר את חוק הקנסות במיידי בקריאה שנייה ושלישית.

הדיון בכנסת

ראשון הדוברים היה שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהציג את ההצעה והסביר את המניעים מאחוריה: "המטרה היא שהקנסות ישקפו את הסכנה שנגרמת לציבור מהפעלת מוסדות ואירועים בניגוד להנחיות ויביאו להרתעה. אני מצפה מחברי הכנסת שבנושא החוק הזה שחל על כולם לא על סקטור כזה ואחר לא קואליציה ואופוזיציה מן הראוי שתהיה תמיכה גורפת בחוק. הייתי עצוב לראות שעושים גיוס בסיעות שונות. הדעת נותנת שבהצעת חוק כזאת צריכה להיות תמיכה מקיר לקיר".

במהלך הדיון, יו"ר ימינה נפתלי בנט ניצל את זמן הדיבור שהוקצה לו כדי לתקוף את ראש הממשלה ושרת התחבורה: "אני פונה למירי רגב ולנתניהו. איך למען השם אפשרת להכניס אוטוסטרדה של כל המוטציות בעולם לתוך מדינת ישראל? התרענו וצעקנו בזמן אמת - תשלטו על נתב"ג! בדובאי עשו את זה. בסיישל עשו את זה. ומאז עוד אלף מתים ואתם מעזים לעמוד פה ולומר כמה הכל נפלא ובואו תלמדו מאתנו? בושה וחרפה. המוטציה הבריטית והדרום אפריקאית על ידיכם. אלף מתים בגללכם. לכו הביתה".

ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) האשים: "היחס אלינו החרדים הוא יותר משני מקלות, חובטים בנו ועכשיו רוצים לחבוט בנו כלכלית עם קנסות גבוהים. רוב הציבור החרדי שומר חוק. התמונות הקשות הם של נערי שולים מיעוט משולי המחנה עליו אנו מתריעים. מה שאנו רואים ברחוב זה תוצאה של השארת נערים בבית בבטלה ובשעמום", אמר בהתייחס לאירועים הקשים בלילה האחרון בבני ברק. "במקום לטפל במיעוט מענישים את כל הציבור ששגרת חייו הפכה לשדה קרב. המשטרה זורעת פחד עם ירי חי ואלימות. ילדים מתמודדים עם פחדים בלילות. במקום להתנצל בפני גדולי ישראל מרשים לעצמם פוליטיקאים המגרדים את אחוז החסימה בחוצפה ובעזות כנגד מנהיגי הדור".

טסלר הדגיש: "לא ניתן למשטרה להשליט אימה ברחובות, לא ניתן לפירות ההסתה לחלחל עד כדי סכנת חיים. התמהמהות בכיבוי שריפה מסוכנת בבני ברק אמש, זו עליית מדרגה חמורה ביותר. זה היה עלול להסתיים באסון המוני. לא ניתן להכות בנו עם קנסות חסרי פרופורציה כדי להציל את הכיסא של פוליטיקאים כושלים". ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) הוסיף: "הבל פיהם של תינוקת של בית רבן זה מה שיכול להציל את העולם כולו ממגיפה. כל בריחה מהדבר הזה רק יחזק את המגיפה".

אוטובוס הוצת על ידי מפגינים בבני ברק. (צילום: מוטי אונא תיעוד מבצעי מד״א)

יו"ר "דגל התורה" משה גפני טען: "מביאים את חוק הקנסות כדי להשמיץ את הציבור החרדי, אם מוכרחים לפתוח את מוסדות החינוך, הקנס הזה ישנה? רוצים לעשות הון פוליטי. כאילו החרדים הם הגרועים ביותר. עושים מסע דה לגיטימיציה לציבור החרדי כאילו הוא מתפרע ושורף אוטובוסים וזורק פחי אשפה".

גפני הסביר: "אלו נערי השוליים הובילו אמש את המהומות בבני ברק, רגמו אוטובוסים, שרפו פחי אשפה וירו זיקוקים לכל עבר. ואני אשם? הילדים שלי אשמים? אנחנו שלא יכולים לצאת לרחוב? ראינו ביום חמישי בלילה את הפוגרום, המשטרה לא יודעת מה היא עושה. בושה שהולכים וזורקים את זה על הציבור החרדי שהוא שקט ולא אלים ויודעים את זה מזמן זה לא דבר חדש".

ח"כ יעקב אייכלר (אגודת ישראל) אמר: "בקום המדינה היתה הסכמה שתהיה אוטונומיה תרבותית, שלא יתערבו, והיסוד של הסטטוס קוו זה החינוך, כי העניין שלנו אצל החינוך זה שונה מכל שאר העולם, תינוקות של בית רבן, אז כשמאיימים עלינו בקנסות על פתיחת מוסדות חינוך מי ששובר את הסטטוס קוו זה אתם לא החרדים".

אייכלר הוסיף והאשים: "כבר הזהרנו מה יהיה עם ההסתה של התקשורת וכבר ראינו ירי בשטח בנוי ועלול להישפך דם. מה גורם לכאוס המטורף הזה? קודם כל אני רוצה להאשים את מי שנתן למשטרה לאכוף את הנחיות הקורונה. ראיתם איפשהו מקום בעולם שמכים אנשים בגלל הנחיות הקורונה? מאשימים רק את החרדים בהפרת הנחיות, מפעילים לחץ על השוטרים שמשתמשים באש חיה ואז אומרים שהחרדים עושים אינתיפאדה".

"רחובות שלמים וערים שלמות נמצאים במשטר של כיבוש, אלימות כמו בשטחים, בואש, רימוני הלם, פחד אימים רק על חרדים, אזרחים תמימים חפים מפשע שרק רוצים לחיות. והטעות זו סגירת מוסדות החינוך. בלי חינוך הילדים מסתובבים ברחובות. תרגיעו את הרוחות מיד אחרת מישהו ישלם בחייו ולא תוכלו לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. מצפה מראש הממשלה לגנות גם את האלימות נגד החרדים", סיכם אייכלר.

נפתלי בנט במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ח"כ אחמד טיבי אמר: "תמיד אמרנו וקראנו לציבור שלנו לכבד את הוראות משרד הבריאות. לשמור על ההוראות מכל משמר כדי לקטוע את שרשת ההדבקה ולהוריד את התחלואה. מזה מספר חודשים חוק הגדלת הקנסות לא הובא לכנסת מסיבות פוליטיות. קואליציוניות. אנחנו בעד החוק, אבל יש אכיפה בררנית. בכל מקום שיש אכיפה מי נפגע הכי הרבה? ערבים. יש יותר דוחות בישובים ערבים. מתוך 20 ערים מובילות במספר הדוחות 18 הם ישובים ערביים, למרות שמי שמוביל בנתוני התחלואה הם ערים חרדיות".

טיבי הוסיף: "אנו מתנגדים לכל סגירה של מסגד או מקום תפילה או הגדלת הקנסות. אפשר לנהל דיאלוג עם אנשי הדת ולהגיע להבנות". הוא ציין: "המגיפה האמיתית אצלנו בחברה הערבית היא הרציחות והפשיעה. אנו טובעים מהדם". גם ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) היה בין המתנגדים ואמר: "אנו לא מאמינים במשטרה ולכן אנו לא רוצים לתת סמכויות יתר למשטרה".

אביגדור ליברמן במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

יו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן אמר כי מפלגתו תתמוך בחוק הקנסות והתייחס לאחר מכן לעימותים האלימים בבני ברק: "לצערי מי ששולט במדינת ישראל זה כהני דת קיצוניים ועסקני ש"ס ויהדות התורה. ראש הממשלה בפועל זה ינקי קנייבסקי וראש הממשלה הוא בקושי ראש ממשלה רזרבי. לפעמים לוקח לו זמן להשיג בטלפון את קנייבסקי".

"אותו פרץ אלימות, אותה השתוללות בבית שמש, בבני ברק ובירושלים - מי שאחראי על כל האלימות והמהומות הם נתניהו ועסקני ש"ס ויהדות התורה שלא רק שלא טורחים לגנות את האלימות, אלא מגבים את הפורעים. אם ראש הממשלה מגנה הוא עושה זאת רק כמס שפתיים", המשיך. "יש את כל הכלים לא צריך גם קנסות. אילו ראש הממשלה היה מפעיל את כל הסמכויות אז היה מוציא צו סגירה לאותם מוסדות חינוך והיה מנתק אותם מתקציבי המדינה, שני דברים האלו היו עובדים יותר טוב מכל המשטרות".

ליברמן הוסיף: "אבל במגזר החרדי מי שדואג לשמור את הציבור בור, מסכן ועני זה ראשי ש"ס ויהדות התורה. הסכנה הכי גדולה מבחינתם שאותם אנשים ילמדו, ירכשו מקצוע ולא יצטרכו את הקצבאות האלה. הרי ברגע שבן אדם מתפרנס בכבוד אי אפשר לתת לו יחד עם הקצבאות גם פתקי הצבעה. לא מדובר ביהדות אלא בכתות שאין להם כל קשר ליהדות. תראו לי איפה כתוב שיש סתירה בין עבודה ללימוד תורה. הרי הרמב"ם ורש"י עבדו במשרה מלאה וכנראה הבינו ביהדות לא פחות טוב מליצמן ודרעי. הכול פה ניצול ציני של המצוקות. ברור שגם בקנסות אף מוסד חרדי לא ישלם גרוש אחד, ואם כן תמיד ימצאו דרך או לבטל את זה או לפצות אותם בדלת האחורית".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר: "לא ייתכן שכשמדינה שלמה נמצאת בסגר ומוסדות החינוך שלנו סגורים בחברה החרדית בהוראה ישירה פותחים מוסדות תוך צפצוף על החוק. ולמה זה מתאפשר? כי נתניהו מאפשר את זה לצורך הקואליציה הבאה שלו. אם אותם מנהיגים חרדים חושבים שבכך הם עושים טוב למישהו - הם קודם כל פוגעים בציבור של עצמם. התחלואה בציבור החרדי מטורפת, התמותה גבוהה מאוד".

הורוביץ האשים: "מנהיגי הציבור החרדי שקראו לפתוח את המוסדות אלו אנשים חסרי אחריות שנושאים באחריות ישירה. את הווירוס לא מעניין קומבינות. ובגלל זה כל המדינה בסגר, כולם מבינים את זה. אנחנו לא מתקיפים את החרדים, הם הראשונים שסובלים את העניין הזה. אנחנו תוקפים אנשים חסרי אחריות כמו קנייבסקי, כמו כמה אדמו"רים, אנשים עם הרבה כוח שמקבלים החלטה בניגוד לחוק והשלטון מאפשר להם את העניין הזה". 

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף מגנה את העימותים האלימים בבני ברק. צילום: ללא קרדיט

כאמור, הצעד מעורר התנגדות עזה מצד המפלגות החרדיות וגם הרשימה המשותפת הצטרפה להתנגדות. השר אריה דרעי אמר היום בישיבת סיעת ש"ס כי הם יתנגדו להעלאת הקנסות כדי למנוע פגיעה קשה נוספת בעסקים שנפגעים בשל משבר הקורונה. "לא צודק ולא הגיוני שמי שעושה חתונה קטנה עם 30 איש, שומר ומקפיד על כל ההנחיות, יקבל את אותו קנס כמו כאלה שמקיימים חתונות ענק תוך הפרה בוטה", אמר.

בכיר ברשימה המשותפת אמר ל"מעריב": "לא נתמוך היום בחוק הקנסות שיובא לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. הגברת אכיפה וקנסות פוגעים בדרך כלל בערבים כי יש אכיפה מפלה ומחמירה נגד אזרחים ערבים. אנחנו גם נגד סגירת בתי תפילה וטקסים דתיים". 

מכחול לבן נמסר לקראת המליאה: "כפי שהתעקשנו בשבוע שעבר, נמשיך להתעקש עד אשר החוק יעבור בשלוש קריאות ויכנס לתוקפו. מדובר בחוק שמציל חיי אדם, וכל עיכוב בחוק הוא בגדר כניעה פוליטית שמשמעותה הפקרות מוחלטת של המאבק בקורונה. לא ניתן יד לתחמנות של הליכוד שמנסה לזכות בקולות החרדים במחיר סיכון חיי אדם".

המשטרה אוכפת במוסד באשדוד, קרדיט דוברות המשטרה

לפי ההצעה, כדי ליצור סנקציה אפקטיבית שתהווה הרתעה הולמת, מוצע להעלות את סכום הקנס המינהלי המרבי הקבוע לפתיחת עסקים או מוסדות חינוך בניגוד להנחיות כך שיעמוד על 10,000 שקלים חדשים במקום 5,000 עד כה. העלאת סכום הקנס המרבי תאפשר קביעת מדרג קנסות בתקנות בהתאם למספר המשתתפים באירוע.

בנוסף, מוצע כי קצין משטרה בדרגת סגן־ניצב ומעלה או רופא מחוזי יוכלו להוציא צווי סגירה מינהליים למוסדות המקיימים פעילות חינוך לתלמידים, בניגוד לאיסור. לפי המוצע, הגורם המורשה יוכל לצוות בכתב על הגורם האחראי על המוסד כהגדרתו המוצעת, מנימוקים שיירשמו בצו, לסגור את המוסד או חלק ממנו לתלמידים.

התיקון המוצע נועד לתת כלים נוספים להתמודדות עם הפרות כאמור לעיל של מוסדות חינוך הפועלים בניגוד לאיסור על פתיחתם, באופן שיאפשר את סגירתם הפיזית גם אם אינם נענים להוראה הנורמטיבית האוסרת את הפעלתם.

בישיבת הממשלה אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מבקש לומר גם ביחס לקנסות שאני מקדם את החקיקה - אנחנו נביא אותה מחר לכנסת. זה דבר שמתחייב. אנחנו מביאים את זה לקריאה ראשונה, כי זה מה שהחוק אומר שיש לעשות בזמן פגרה, אבל הכוונה היא להעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית - וללא דיחוי. זו גם ההנחיה שלי. אני מקווה שתשתפו עם זה פעולה".

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר: "העלאת הקנסות צריכה לעבור לא רק בקריאה ראשונה, אלא גם בקריאה שנייה ושלישית. כדי להיכנס לתוקף, זה לא מספיק שנעלה אותה, זה חשוב שנעביר אותה. לימוד התורה הוא דבר חשוב, אבל בריאות חשובה גם כן. לא ייתכן ששוטרים צריכים לירות באוויר בבני ברק כשבאים לפזר. שוטר צריך לבוא, לתת הנחיה - וזה מספיק. לא צריך יותר מכך. אנחנו צריכים לתת להם את הכוח באמצעות התקנות והחקיקה הנלווית לעניין הזה. המצב כרגע הוא מצב חמור מאוד, ועלינו כממשלה לפעול לשנות אותו - ולאלתר".

נתניהו נפגש עם אביב גפן על מתווה הסיוע לעולם התרבות

יו"ר סיעת כחול לבן, חה"כ איתן גינזבורג אמר לקראת הדיון: "בגלל שיקולים פוליטיים צרים של נתניהו, החוק לא עלה עד כה להצבעה בכנסת. הפחד משותפיו בסיעות החרדיות גרם לו להימנע מלטפל בסוגיה הזו, והבחירה שלו לא לעשות את הדבר הנכון והמתבקש היא הרסנית. אני מקווה שהפעם נתניהו והליכוד יעמדו במילתם ויובילו יחד איתנו, כפי שדרשנו, את קידום החוק בשלוש קריאות, בהקדם האפשרי".