סקרים חדשים בבריטניה מצביעים על תמיכה גוברת של המצביעים בסקוטלנד ובצפון אירלנד בקיום משאלים לגבי פרישה מהממלכה המאוחדת. סקרים של ה"סאנדיי טיימס" בארבעת המחוזות המרכיבים את הממלכה המאוחדת הראו כי 50% מהנשאלים בסקוטלנד תומכים בקיום הצבעה על עצמאות החבל בתוך חמש שנים מול 43% שמתנגדים. 51% מהמצביעים בצפון אירלנד הביעו תמיכה במשאל מול 44% התנגדות, ואילו בווילס רק 31% תמכו במשאל לעומת 47% התנגדות.

הברקזיט יוצא לדרך - בריטניה נפרדת מהאיחוד האירופי (צילום: רויטרס)

הנשאלים בכל ארבעת המחוזות העריכו כי סקוטלנד תהפוך למדינה עצמאית בתוך עשר שנים, כאשר בשאלת ההצבעה במשאל העם הביעו 49% תמיכה בפרישה מהאיחוד מול 44% שמתנגדים לעצמאות ועוד 7% שעדיין אינם יודעים.

במאי הקרוב יתקיימו הבחירות לפרלמנט המקומי של סקוטלנד, והסקר הראה כי המפלגה הלאומנית השלטת צפויה לזכות בניצחון גורף ולהגדיל את כוחה בשבעה מושבים נוספים. ראש הממשלה ניקולה סטרג'ן הצהירה אתמול כי אם היא תזכה במנדט חד־משמעי מהציבור, היא מתכוונת לקיים משאל חדש על העצמאות.

על מנת לקיים משאל, בדומה להצבעה שהתקיימה בשנת 2014, יש צורך באישור הממשלה בלונדון, אולם בוריס ג'ונסון צפוי להתנגד לכך, ושתי הממשלות עלולות לעמוד בפני משבר פוליטי וחוקתי אם הלאומנים ינסו לקיים את ההצבעה. סטרג'ן אמרה אתמול כי ג'ונסון "מפחד מדמוקרטיה".

בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)


הסקרים ב"סאנדיי טיימס" הצביעו גם על נתונים מעניינים ביחס לעתידה של צפון אירלנד. 51% מהנשאלים בצפון אירלנד הביעו תמיכה במשאל עם על איחוד עם הרפובליקה האירית בתוך חמש שנים מול 44% מתנגדים. כמו כן, 48% העריכו כי אירלנד תהיה מאוחדת בתוך עשר שנים מול 44% שהביעו עמדה מנוגדת.

בקרב היוניוניסטים באירלנד, שבאופן מסורתי תומכים בהישארות במסגרת הממלכה המאוחדת, יש רוב של 47% למתנגדי הפרישה מול 42% בעד איחוד אירלנד, אולם 11% עדיין לא החליטו, והם עלולים להשפיע באופן משמעותי על עתיד החבל. עוד הראה הסקר כי 47% מהנשאלים בני 45 ומטה הביעו תמיכה באיחוד אירלנד מול 46% התנגדות.

לנוכח הממצאים, בממשלה הבריטית מחפשים דרכים לקדם קמפיין בעד חיזוק האיחוד. "אנשים בכל קצוות הארץ רוצים לראות את הפוליטיקאים בכל הממלכה המאוחדת פועלים בשותפות כדי להתמקד בהבסת נגיף הקורונה", אמר גורם ממשלתי.