דבר טוב אחד, טוב מאוד אפילו, עשתה מגפת הקורונה, אם שואלים את סמנכ"ל פעילות היין של IBBLS ויקב תבור, נועם יעקובי. ולא סתם דבר טוב, כזה שעומד להישאר איתנו גם אחרי שהמגיפה תלך – "ושתלך כמה שיותר מהר". יעקובי מדבר, אם טרם ניחשתם, על הזינוק בצריכת היין הביתית. "קרה כאן משהו מעניין מאוד. ישראלים התרגלו לשתות יין בבית, לפתוח בקבוק בארוחה, ואני מאמין שהם ימשיכו לעשות את זה. לדעתי, השינוי בהרגלי השתייה שקרה השנה יעשה טוב לתעשייה, והחזרה של המסעדות והברים לפעילות לא תבטל את השינוי הזה".

התחזית האופטימית מתבססת, בין השאר, על נתונים שמביאה חברת סטורנקסט מהשוק המאורגן (רשתות השיווק וחנויות היין הבולטות) שמצביעים על צמיחה של קטגוריית היין בישראל בשנת 2020 ב־16 אחוז, ושל יקב תבור, ספציפית, ב־34 אחוז. יעקובי טוען שהגידול המשמעותי הזה סייע ליקב "לסיים שנה טובה, במגמה די חיובית, די יציבה", על אף האיפּוס המוחלט, כמעט, של הפעילות בעולם האירוח – במסעדות, בברים, בבתי הקפה, בבתי המלון ובאירועים.  

הטבע מתעורר 
יקב תבור, כמו שאר היקבים בישראל, כמו תעשיית היין בעולם כולו, היה צריך להתאים עצמו למציאות הקורונית ולייצר פתרונות שיְפָצו, גם אם לא בצורה מלאה, על חסכי התקופה. אחת הדרכים של תבור הייתה הגברת המגמה האקולוגית שאותה מוביל היקב בשנים האחרונות. "עשינו פרויקט עם החברה להגנת הטבע, שהפך את כל הכרמים שלנו לאקולוגיים", יעקובי מספר. "שינינו את השפה הפרסומית של היקב והבאנו את נושא האיזון עם הטבע לחזית. לקראת ראש השנה יצאנו בקמפיין תחת הסיסמה 'כשאוהבים את הטבע מרגישים את זה', והוא זכה לאהדה רבה. בהמשך השקנו סדרת יינות בשם אקו, שמציגה את הנושא האקולוגי, גם על גבי התווית". 

שיתוף פעולה מעניין עשה היקב עם האחים אסף ויותם דוקטור, כשיצר יין שנין בלאן מכרם אקולוגי במצפה רמון במיוחד למסעדת אייבי. "זו הייתה הצלחה מטורפת, והיין זכה גם במדליית זהב בתחרות אשכול הזהב", מתגאה הסמנכ"ל. ואיך אפשר בימים אלה בלי מארזים שונים ומגוונים, שנמכרו במרכז המבקרים ביקב, כולל מארזי פיקניק המציעים ליד היינות והנשנושים מפות והמלצות לטיולים באזור. זה, כמובן, בין סגר לסגר.

יקב תבור. פרחים בכרם אקולוגי  (צילום: מיכל אקרמן)
יקב תבור. פרחים בכרם אקולוגי (צילום: מיכל אקרמן)

כ-20 יינות חדשים 
המגפה הארורה השביתה גם את תערוכות היין בעולם. כאחראי על ייבוא היינות ב־ IBBLS, הייתה ליעקובי בעיה. "במקום לטוס לתערוכות, עשינו תערוכות יין במשרד. קיבלנו משלוחים, רכבות אוויריות של ארגזי יין, וביצענו את הטעימות ביקב. אבל אנשים משוועים למפגשים הפיזיים. כולנו מתגעגעים לזה. זה לא אותו הדבר, לפגוש בני אדם פנים אל פנים, ו'לפגוש' אותם בזום". בכל מקרה, תפריט היינות של היבואן לשנה הקרובה מתגבש, ויעקובי מעריך שבמהלך הרבעון הראשון של 2021 ייכנסו כ־20 יינות חדשים, מארגנטינה, מפורטוגל, מיוון ועוד.

עם הכניסה ל־2021, שאלת השאלות היא מועד החזרה לשגרה. "האופטימיים מדברים על מארס־אפריל", אומר יעקובי, וממשיך בקו האופטימי: "בעולם צופים חזרה לצמיחה בתחום היין. ואצלנו, בתבור, אם את 2020 סיימנו בצורה מאוזנת בלי פעילות בסגמנט חשוב כל כך, של תחום האירוח, אז כשהוא יחזור לחיים, תהיה לנו שנה מצוינת".

כ-50% לבן 
בשנה המצוינת־בשאיפה הזו, תבור ימשיך בהרצת הלבנים שלו (כ־50 אחוז מכרמי היקב ומיינותיו הם לבנים, נתון יוצא דופן בשוק המקומי) ובתוך כך יוציא לקראת פסח שנין בלאן מכרם מצפה רמון, צאצאו של זה ששיחק אותה באייבי. ואם תחזיות ורודות, גל הרוזה צפוי להישאר איתנו, ותבור, שהשיק בשנה החולפת בהצלחה רבה את הרוזה השלישי שלו – מוסקטו – מתכוון לזרום עם הגל.

מוסקטו רוזה של יקב תבור (צילום: מיכל סודאי)
מוסקטו רוזה של יקב תבור (צילום: מיכל סודאי)