"עשרות ניצולי שואה וקשישים חיים בתת תנאים ועל אף הוראות החוק והנחייה מפורשת של בית המשפט, משרד הקליטה מסרב למסור להם מידע חיוני", כך עולה ממכתב תלונה חריף ששלחה השבוע הקליניקה לזכויות ניצולי שואה וא/נשים בזקנה למשרד המשפטים.

הקליניקה, שפועלת מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב, מייצגת מספר דיירים זקנים, חלקם ניצולי שואה אשר גרים בדיור ציבורי ביפו. לטענת הקליניקה, על אף שהדיירים במקום סובלים משלל בעיות תחזוקה, חלקן מסכנות חיים, שאינן מטופלות כראוי, משרד הקליטה פועל בניגוד לחוק חופש המידע ומסרב מזה שנתיים להעביר לידיהם את מסמכי חוזי מקבצי הדיור הציבוריים הפועלים מטעמו ברחבי הארץ ואת דו"חות הביקורת במקום. כיוון שכך, הזקנים אינם מקבלים את מלוא הזכויות שלהן הספקים התחייבו בעת חתימת החוזה מול משרד הקליטה. 

בקליניקה מדגישים שבחודש אוגוסט האחרון בית המשפט המחוזי בירושלים אף הנחה מפורשות את משרד העלייה והקליטה להיענות לדרישת הדיירים ולהעביר לידיהם את חוזי ההתקשרות עד אמצע אוקטובר האחרון, אך המשרד "המשיך לדרוס שוב ושב ברגל גסה את חובותיו על פי חוק, המבטאים עקרונות יסוד בהתנהלות שלטונית בסיסית ובמנהל תקין. כל זאת תוך השתת עלויות על אזרחים מוחלשים שכל חטאם ברצונם לקבל מידע, בקשה שהמשרד אפילו לא מגיב אליה, בניגוד להוראות המפורשות בחוק". 

ניצול שואה (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)
ניצול שואה (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)

במכתב התלונה מציינת נציגת הקליניקה, עו"ד יעל הבסי אהרוני, כי "לא ייתכן שמשרד ממשלתי אשר אמון על נושא שאין רגיש ממנו – קורת הגג של אלפי זקנים המתקיימים מקצבאות יפעל במכוון כדי לפגוע באותם זקנים חסרי ישע. אנו מייצגים את הדיירים ביפו אך אנחנו יודעים שכמוהם יש עוד אלפי זקנים בישראל המתגוררים בבתים ציבוריים, חלקם עם תשתיות הרוסות ומסכנות חיים, ואשר אינם יודעים מה הזכויות שלהם ולמה מחויבת חברת האחזקה לספק להם בהתאם לחוזה עם משרד הקליטה. בכוונתו להמשיך ולדרוש ממשרד הקליטה לבצע את המוטל עליו ולעזור לעולים הזקנים ולא לפגוע בהם".

ממשרד העלייה והקליטה נמסר בתגובה: "משרד העלייה והקליטה פועל כל העת בשקיפות מלאה. לא זו אף זו עובדתית, המשרד נענה לבקשת היחידה לחופש המידע ושלח מאות חוזים והארכות חוזים לתנועה. כולם מתועדים במייל, למעט 5 הסכמים שאחד מהם נתון בהליכים משפטיים והשאר בשלבי איתור. יתרה מכך, המשרד שלח ליחידה לחופש המידע מייל מסכם, כאמור, כבר בחודש נובמבר 2020".

"יש לציין כי על אף שיחידת הדיור במשרדנו מונה מספר עובדים מצומצם, כולם מגויסים בתקופת זו לטובת אתגרי הקורונה במקבצי הדיור שבהם מתגוררים למעלה מ-13 אלף קשישים בסיכון. במסגרת כך נעשה מאמץ עילאי של המערכת לאתר ולהעביר את המידע המבוקש, שכאמור כולל מאות קבצים".

"התנהלותה של הפונה, הגב' הבסי ליחידה לחופש המידע, תמוהה מאוד לאור זאת שאינה משקפת את המציאות כהווייתה. נושא הדיור הציבורי במקבצי הדיור הוא ראשון במעלה בעיניי המשרד, וזו זכות להמשיך ולקדם דיור מוגן עבור קשישים עולים. לצד זה, נמשיך לפעול בשקיפות ובמקצועיות".