בשבועות האחרונים אני שוקלת בכובד ראש למכור את הדירה שבה אני מתגוררת היום ולעבור להתגורר במקום קטן יותר. הילדים כבר עזבו את הבית, והמקום מרגיש לי גדול מדי. האם כדאי לי למכור את הדירה בתום הסגר או לחכות עד שנגיף קורונה יחלוף?
"הדבר היחיד שבגללו החשש שלך יכול להיות רלוונטי הוא שהרבה פחות אנשים ילכו לראות דירות בזמן הקורונה, אבל אני לא חושב שזה יכול להשפיע על ערך הדירה. לדעתי, את פשוט צריכה להחליט שאת מוכרת את הנכס במחיר היעד שאת רוצה, וככה להתחיל את התהליך. חרף הקשיים את צריכה לזכור שיש פה יתרון גדול - הרי בתקופה הזו לאנשים יהיה יותר קשב להתעסק בנושא. מה שאת יכולה לעשות הוא לצלם כמה תמונות טובות של הבית, או אפילו להסריט סרטון של הבית, ולשלוח ישר למתווך שלך. הוא יעביר את הפרטים ללקוחות פוטנציאליים, וככה תוכלי להתקדם".

הצלחתי לחסוך במהלך השנים כ־400 אלף שקלים. כעת אני מעוניין בהשקעה לא ספקולטיבית. מהן האפשרויות הכי טובות שרלוונטיות עבורי להשקעה?
"בכללי המשחק שאנחנו חיים בו הכסף חייב להיות במצב שהוא מרוויח כסף, גם אם זה קצת. אם כסף לא מרוויח כסף, אנחנו נצטרך לעשות את זה, ואז זו בעיה כי לעתים בחיים קורים דברים כדוגמת אבטלה, קורונה וכו'. לכן אנחנו חייבים עזרה. העזרה היא שהכסף שצברנו ייצר לנו כסף. כך כל השוק עובד. קיימות מגוון השקעות סולידיות ארוכות טווח, שלאורך שנים יניבו למשקיע תשואה נאה. בתור התחלה אתה יכול להחליט ללכת לכיוון נדל"ני יותר ולרכוש דירה בחצי מיליון שקלים, אבל חשוב לי להדגיש בפניך שהתשואה בישראל על דירה מסוג זה לא תהיה מאוד גדולה. 400 אלף שקלים זה סכום שמתאים להשקעה בבית השקעות. תיק סולידי אומר שאתה לא צריך את הכסף בשנה הקרובה. ההשקעה המינימלית היא לשנה־שנתיים, אך רצוי להגיע דווקא לשלוש־ארבע שנים. עליי להתריע כי בתי השקעות מסוימים משתמשים בתיק ההשקעות בקרן נאמנות, שמטרתה לנהל את הכסף המושקע באופן אקטיבי על מנת לייצר תשואה. אם אתה מנהל תיק, למה אתה צריך קרנות נאמנות? אתה לא צריך, אבל הם עושים את זה כי יש בזה עמלה יותר גבוהה. לכן חשוב שתיקח גם את הנתון הזה בחשבון בדרך להשקעה שלך".

אני אישה לא צעירה, ולאחרונה פגשתי אדם בן גילי שחי על הרווחים שהוא עושה באמצעות סחר במטבע הביטקוין. מה זה המטבע הזה, והאם כדאי לי להשקיע בו?
"לפני כמה שנים החליטו לייצר מטבע שבניגוד למטבעות הרגילים, שתלויים במדינה שבה אתה חי, הוא לא יהיה תלוי בשום מקום. כמו כל מטבע, גם למטבע הביטקוין יש שער, אבל לא בבורסה. מה גם שברוב המוחלט של המדינות אי אפשר להמיר את המטבע הזה לכסף בדרכים חוקיות. מדובר במטבע דיגיטלי שאני, באופן אישי, חושב שהמסחר בו מסוכן. לדעתי העולם עדיין לא התרגל לדבר הזה, והקפיצות שלו הופכות את המסחר בו להימורים לכל דבר ועניין. מסחר בביטקוין זה שד עם שני ראשים. אני לא הייתי מתקרב לזה כרגע, אבל מאמין שהמטבע הזה עוד יוכיח את עצמו. בינתיים, אם את רוצה להשקיע כסף, יש עוד אפשרויות רבות אחרות".

אני אמא לילד בן 23. הוא סובל ממצבי רוח, מסרב ללכת לביטוח לאומי לקבל קצבה, מנסה להשיג פרנסה בכוחות עצמו וכתוצאה מכך נופל כל פעם מחדש לבור שחור. כשבאתי להכין צוואה, התלבטתי אם להוריש לו את הדירה. אני חוששת שהוא ימכור אותה. איך אוכל לעזור לו לקבל את העזרה שלה יזדקק ביום שבו כבר לא אהיה כאן?
"אני מבין ללבך ועושה רושם שהנושא מדיר שינה מעינייך. כדי לטפל בנושא עלייך לפנות לקבלת אפוטרופוס ממונה, ולא בהכרח מטעם המדינה. במקרים כאלה לוקחים עורך דין יחד עם עוד שני אנשים שאת סומכת עליהם, ולאחר מכן את כותבת צוואה שלפיה ביום שאת לא תהיי עוד, בנך יקבל קצבה קבועה".