השרה לשעבר לשוויון חברתי וגמלאים מירב כהן ממשיכה לנסות למצוא פתרון להתפרצות התחלואה הקשה בגל הקורונה השלישי בבתי האבות הסיעודיים ברחבי המדינה ולסוגיית חיסון רבבות קשישים וחולים סיעודיים המרותקים לביתם. 

כהן יזמה שני דיוני חירום מקוונים בנושאים הללו. הראשון התקיים לאור המצב החמור במוסדות הגריאטריים בהשתתפות נציגי בתי האבות, משפחות הקשישים וראש אגף הגריאטריה במשרד הבריאות ד"ר אירית לקסר. במהלך הדיון הטיחה נציגת המשפחות אביבה ברכה בד"ר לקסר כי "מדברים על שיפור ניכר בבתי אבות, ויש סתירה בין המידע שמוצג לציבור ובין מה שקורה בפועל. ב־4,245 מתים לא היו עוברים לסדר היום אם היה מדובר בילדים".

מירב כהן (צילום: אלעד גוטמן)
מירב כהן (צילום: אלעד גוטמן)


בשל התפרצות הקורונה הנרחבת בעשרות מוסדות - בין 160 ל־180 מוסדות שבהם אירעה התפרצות של הנגיף בכל אחד מהחודשיים האחרונים, גם מדיניות ביקורי המשפחות, המוגבלים בלאו הכי, כמעט אינה יוצאת לפועל.  כהן הציעה ללקסר לבחון מודל של בן משפחה שיוגדר כעובד במוסד. "זה מודל שיכול להוריד נטל מהמוסד וגם לתת לבן המשפחה לבקר ולעזור", אמרה. בשיחה עם "מעריב" מוסיפה כהן: "אני צופה שניאלץ לחיות לצד הקורונה עוד לא מעט חודשים, ועל כן חובתנו לייצר שגרת חיים בריאה לדיירים במוסדות השונים, בדגש על מניעת הדבקות ומענה הולם למצוקות הנפשיות של הדיירים, על רקע הסגרים הממושכים והריחוק מבני משפחה. לכן יש לייצר נוהל ביקורים מתירני יותר לבני משפחות".

לקסר הוסיפה כי "היום יש בסך הכל קרוב ל־1,300 מאומתים במוסדות הגריאטריים, אבל הגדלנו כמעט פי שישה את כמות המיטות למחלקות קורונה במוסדות לעומת הגל הראשון. כרגע כ־%75־80% מהדיירים מחוסנים, ובצוותים זה אחוז יותר נמוך אבל מתקרבים ל־70%, ואנחנו משתדלים להגדיל את זה".

עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות הסיעודיים פנתה כבר לפני מספר ימים במכתב אל ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי קבינט הקורונה בדרישה להכרזת מצב חירום מיוחד בבתי האבות למשך שבועיים לפחות.

"רף המאומתים מקרב בתי האבות (דיירים וצוותים) נסק לשיא שלא ידענו בעת המגיפה, והמר"גים (מרכזים רפואיים גריאטריים) שיועדו לטיפול בחולי הקורונה מקרב המוסדות נמצאים בתפוסה מלאה", כתבו. "יש לבודד את הצוותים בבתי האבות עד כמה שניתן מחיכוך בקהילה, לפתוח מחלקות קורונה נוספות באופן מיידי, להשלים מיד את חיסון כל המאושפזים ולצמצם את זמן שהותם במחלקות הקורונה". 

בדיון נוסף שיזמה כהן עם צמרת משרד הבריאות, על סוגיית חיסון מרותקי הבית, נקבע כי קופות החולים יממנו אמבולנסים עבור מרותקי הבית שיבקשו להגיע ולהתחסן, וכמו כן יקפידו שסביבת החיסון תהיה סטרילית עבורם והם יחסונו במודל "דרייב אין".  משרד הבריאות הציב יעד לקופות החולים לחסן בשבוע הקרוב לפחות 20% מאוכלוסיית מרותקי הבית, באמצעות הפעלת מתנדבים שיסייעו למרותקי הבית להגיע לנקודות ההתחסנות, לצד מימון האמבולנסים לניודם בעת הצורך.  על פי הנתונים שהוצגו בדיון, נותרו עוד כ־45 אלף מרותקי בית שטרם חוסנו, כאשר 30 אלף מתוכם הביעו רצון להתחסן אבל טרם נמצאה הדרך לנייד אליהם את החיסון.