נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא היום (שלישי) דברים בטקס השבעת שופטים, שהתקיים בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 54 שופטים ורשמים בכירים: 35 שופטים לבתי משפט השלום, חמישה שופטים לבתי משפט לנוער, ארבעה שופטים לבתי משפט למשפחה ועשרה רשמים בכירים.

"בזמן האחרון גואה המתח בין הדרג המקצועי בשירות המדינה, המכונה לעיתים בצורה מזלזלת כפקידות, פקידים, פקיד וההנהגה הפוליטית בישראל, ודומה כאילו הוא עומד בפני נקודת שבר בלתי נסבלת. בשם מה שמכונה ״משילות״, נחצים גבולות וקווים אדומים" אמר ריבלין בפתח דבריו.

עוד הוסיף: "לאחרונה הפכו עימותים אלה לנכסים פוליטיים, וככאלה, הם מזיקים לאזרחי ישראל. ככל שהמתח בין גורמי הפקידות וההנהגה הפוליטית יגבר, כל עוד יהיה מי שיחשוב שהשיח הלעומתי והמשסה כלפי הפקידות ומערכת המשפט משתלם פוליטית, נמשיך כולנו להיות עדים לעימותים מכוערים, הולכים וגוברים והכל בשם ה"משילות״.

 בהמשך, ציין כי זו הפעם השנייה בתוך פחות מחודש שאנחנו משביעים שופטים כאן, בבית הנשיא, בית העם בישראל, וזאת לאחר כמעט שנתיים רצופות שבהן לא הושבע ולו שופט אחד.

"אפשר היה לחשוב לרגע שחזרנו לשגרה ברוכה לאחר תקופה ארוכה של בלבול ואי יציבות – על רקע בריאותי, כלכלי, חברתי, וכמובן – פוליטי. לצערי, זה לא המצב. מדינת ישראל נמצאת בפתחה של מערכת בחירות נוספת, בעיצומו של המשבר הבריאותי החריף והחמור בתולדותינו. המשבר כבר גבה את חייהם, של אלפי ישראלים. ורשימת הנפגעים מההדף – הבריאותי, הנפשי, החברתי, הכלכלי והפוליטי – ארוכה וכואבת".

לאחר מכן, נשאה דברים גם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות: "אנו עומדים בפני מערכת בחירות – רביעית במספר – בתוך שנתיים ימים, והתרחשות זו, שאין לה אח ורע בתולדות המדינה, אף היא אינה תורמת ליתר ודאות ויציבות. בזמנים כאלה נודעת חשיבות מיוחדת לשמירה על תפקודה התקין של הרשות השופטת ועל יציבותה כמי שמשמשת כתובת לאזרחים שזכויותיהם נפגעו, ולחברה כולה המבקשת להגן על עצמה מפני פשיעה ופגיעה".

אסתר חיות (צילום: הדס פרוש)
אסתר חיות (צילום: הדס פרוש)


אחרון לשאת דברים היה שר הביטחון, בני גנץ שאמר כי "זוהי אינה רק תקופה של משבר בריאותי, כלכלי וחברתי, אלא גם עת של משבר פוליטי שכמותו לא היה בישראל. משבר המביא להקצנה בשיח ולחוסר יציבות משילותי. בתקופה זו, הגבול בין ביקורת לגיטימית לבין שקרים והסתה, הולך ומיטשטש. מול כל אלו, מערכת המשפט איתנה, עניינית ועצמאית". 

 גנץ הוסיף: "לצערי, זה כלל אינו מובן מאליו וסכנה גדולה מרחפת מעל שלטון החוק בישראל. סכנה של מי שמבקשים לקצץ את כנפיו, ולהשפיע באמצעים פוליטיים על החלטותיו. לפי מדד הדמוקרטיה הישראלית שפורסם לפני שבוע, למעלה ממחצית מהישראלים סבורים שקיימת סכנה לדמוקרטיה בימים אלו ממש, ואני ביניהם".

"אם יש מי שחושב שיש נתיב עוקף, שאפשר להטות משפט על ידי דה לגיטימציה, דחיות ותחמנויות, הוא פשוט יגלה- שזה בלתי אפשרי. ניאבק כדי שזה לעולם לא ישתנה", אמר בסיום דבריו.