ואיך זה קשור להיפנוזה? אחת מהתופעות המזיקות לשיניים של ילדים (וגם מבוגרים), היא חריקת שיניים. בין אם מתוך שינה או בערנות מלאה, הנזק יכול לגרום לגדילה לא נכונה של השיניים. אחת מהמאזינות לתוכניתו של פרופ' רפי קרסו ב-103FM הפנתה את השאלה הזו: "נכדתי בת 5 וחצי חורקת שיניים בשינה, זה נורא. מה עושים?".

הפרופסור נענה: "התופעה נקראת ברוקסיזם, תופעה מוכרת שקיימת אצל הרבה מאוד אנשים שחלקם הגודל לא מודע לזה. לפעמים זה מגיע למצב שטוחנים ממש את השיניים והאורך של השיניים מתקצר. זו תגובה שקשורה למתח או לחרדה והרבה מאיתנו נמצאים במצב של מתח וחרדה בלילה".

ילד ישן אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
ילד ישן אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

"הדרך היחידה לדאוג שלא יהיה נזק זה לעשות סד לילה", אמר קרסו למאזינה המודאגת. "אין לי ניסיון בילדים קטנים ואני לא יודע אם בגיל 5 עושים סד לילה לילדים אז כדאי להתייעץ עם רופא שיניים של ילדים. אולי כדאי לקחת את הילדה לסוג של מטפלים בילדים, באומנויות, לתת לה אפשרות לפרוק מתחים במשך היום ואז יהיו לה פחות מתחים בלילה כי בלילה השליטה לא ניתנת להיגיון. כשאנחנו בהיגיון אנחנו יכולים לשלוט, בערנות אנחנו יכולים לשלוט על הרבה דברים שאנחנו לא יכולים לשלוט בהם בלילה".

"בהיפנוזה אפשר להרפות אבל לא לפתור, מלמדים את החולה להרפות את עצמו לפני השינה אבל לא תמיד זה פותר ברוקסיזם שפועל במישורים תת-הכרתיים", סיכם הרופא הבכיר.