הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי נשא הערב (שלישי) דברים בפתיחת הכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS שבאוניברסיטת ת"א. במהלך הנאום התבטא בחריפות נגד חזרה להסכם הגרעין עם איראן, ואמר כי אם ההסכם מ-2015 "היה מתממש, איראן היתה יכולה להשיג לעצמה פצצה".

הרמטכ"ל כוכבי בנאום נגד איראן, קרדיט דובר צה"ל

 "איראן זו בעיה אזורית ועולמית. מעל הכול אין ספק לאף אחד שאיראן שואפת להיות מדינת גרעין צבאי ולעשות בו שימוש", אמר. "הנחתי את צה"ל להכין מספר תוכניות אופרטיביות בנוסף לתוכניות שקיימות, ואנחנו שוקדים על התוכניות האלה, ונפתח אותן במעלה השנה הקרובה. מי שיחליט על הפעלתן - הוא כמובן הדרג המדיני, אבל התוכניות צריכות להיות על השולחן, מתורגלות ומוכנות לפעולה".

בהמשך, אמר כוכבי: "חזרה להסכם הגרעין מ-2015 או הסכם דומה עם מספר שיפורים היא דבר רע ולא נכון. אם הסכם הגרעין מ-2015 היה מתממש, בסופו של דבר איראן הייתה יכולה להתקדם להשיג לעצמה פצצה, מכיוון שההסכם לא כלל הגבלות שימנעו את זה בסופו. כל דבר שדומה להסכם נוכחי או להסכם משופר הוא דבר רע - שאסור לאפשר אותו". 

"אני מבקש להבהיר את עמדתי - חזרה להסכם הגרעין מ-2015 ואפילו אם יושג הסכם משופר הוא יהיה הסכם רע ברובד האופרטיבי והאסטרטגי, ולכן אסור לאפשר הסכם כזה". הרמטכ"ל הסביר שחזרה להסכם שכזה "תאפשר בסופו או לפני סופו להעשיר כמויות ולפתח צנטריפוגות ויכולות הנשק עד כדי הסתערות לפצצה, הרובד האסטרטגי הוא חמור, כי הוא יציב איום בלתי נסבל לישראל ויגרור ככל הנראה התגרענות אזורית במזרח התיכון". 

בפתח דבריו אמר כוכבי: "שנת 2020 היא שנה של פעילות עצומה, תקפנו בערך 500 מטרות בשנה זו, אבל יש עוד מבצעים שאינם תקיפת מטרות". כמו כן, כוכבי הסביר על שינוי תפיסתי במערך המלחמה, שיכלול תרגול בן חודש, בו יתורגלו תרחישים שונים בהיקפים גדולים, והבהיר: "אנחנו נתקוף מטרות צבאיות, ורקטה צמודה לבית היא מטרה צבאית, אך אנחנו מתכוונים להקפיד על הדין הבינלואמי".

כוכבי הציג את עבודת המכון: "ה-INSS הוא מכון מוביל בארץ ובעולם, עוקב אחרי הפרסומים, עושה בהם שימוש. אני רוצה לתאר את המצב האסטרטגי והאופרטיבי, להציג את המענה המבצעי של צה"ל, להתמקד באופן שבו נכון וצריך להפעיל את הכח הצבאי בעידן של שדה קרב מאוכלס בסביבה אורבנית, כמו גם על איראן. צה"ל פועל לפחות בחמש זירות ומתמודד מול שישה אתגרים: סוריה, לבנון, עזה, פיקוד מרכז איראן ועוד".

הוא התייחס לתקיפות האחרונות מצד ישראל: "בדצמבר, תקפנו בעצמה נרחבת ביותר במדינה שנקרא לה מדינה א', תקפנו שם אתר ייצור ואמצעי לחימה. למחרת, מערכת כיפת ברזל יירטה שתי רקטות שהיו בדרכן לאשקלון. אותו חמל בדיוק של חיל האוויר, יחד עם פיקוד דרום, תקף בתגובה שלוש מטרות ברצועת עזה, אחת מהן היא מטרת ייצור מאוד משמעותית שלקחה להם יכולות חשובות עבורם". 

"ביצענו פעולת קומנדו במדינה אחרת ואז תקפנו שוב העברת אמל"ח שהיתה אמורה לאיים על מדינת ישראל. בנוסף עבדנו ביהודה ושומרון וסיכלנו פיגועים, וסיכלנו מתקפות סייבר עם שב"כ, כל הפעולות שתיארתי מצריכות מודיעין מדויק, מצריכות כושר מבצעי ויכולות הפעלה בכל המעגלים, ויש בזה גם סיכונים. אנחנו צריכים לדאוג שחיילינו לא ייפגעו, שאנשים בלתי מעורבים לא יפגעו, וגם עמיתים שלנו במזרח התיכון", הוסיף.

הוא טען כי, "למעט איראן, אין בכל הזירות משילות מלאה, או משילות בכלל. סוריה היא דוגמה לכך וגם לבנון, שם זו לא רק הממשלה אלא גם חיזבאללה. אותו מצב לגבי זירות שאין בהן משילות, היוצרות עבורנו בעיות ואתגרים - מליציות כוחות זרים. זירות אלו נוטלות חלק מחופש הפעולה שהיינו מפעילים כלפי מדינות ריבוניות".

באשר לאיראן, הבהיר כי חזרה להסכם הגרעין של שנת 2015, או להסכם דומה, מהווה מהלך שגוי. "איראן היא בעיה עולמית, שואפת להיות מדינת גרעין צבאית ואולי לעשות בו שימוש". עם זאת, הסביר כי "העובדה שאיראן לא מצליחה לשלוט על הטריטוריה שלה ולהחזיק את עצמה ריבונית, מאפשרת לה להעביר אמל"ח דרכה, לכיוון סוריה ולבנון. הכאוס שמתרחש שם משפיע גם עלינו. אך הם תופסים אותנו כבעלי יכולת מודיעינית גבוהה ביותר ואת עצמם כחדורים. ישראל נתפסת כמי שמבצעת פעילות ברמה גבוהה בכל המזרח התיכון". באשר לסוריה, טען כי קיימת האטה בהתבססות הציר, "הודות לפעילות נמרצת שאנו מבצעים".

"המצב האסטרטגי באופן כולל נמצא במגמת שיפור", הבהיר כוכבי. "כשהם מחליטים לבצע, הם נתקלים בקשיים ומחליטים לזנוח לא פעם, והדבר החשוב שאנחנו מזהים הוא שאף אחד מאויבינו והמדינות המקיפות אותנו ומוגדרות כך, לא רוצה לפתוח במבצע ומלחמה".

"ביטחון זה לא רק הפעלת כוח. קבענו תקרה בתחום המדיניות האזרחי, קו אדום, ואם לא תיפתר המשימה של החזרת השבויים והנעדרים - לא נתרומם מהקו הזה. רצועת עזה יכולה להיות במצב שונה מכפי שהיא, תושבי הרצועה - אתם יכולים להוית במצב שונה לחלוטין מאיכות החיים, אבל לא נתקדם מעבר לקו הזה עד שלא יחזרו השבויים והנעדרים לביתם. נתעקש על כך בצורה ברורה יותר", הדגיש.

כאמור, דבריו של הרמטכ"ל מגיעים שעות ספורות לאחר סיכול של ניסיון פיגוע סמוך לאריאל. כמו כן, במהלך החודש יוחסו לישראל מספר תקיפות בסוריה, האחרונה בהן היתה בשבוע שעבר, ובה עפ"י הדיווחים נרשמו ארבעה הרוגים סורים. התקיפה המדוברת התרחשה בעיר חמה, אך במהלך החודש נרשמו אירועים דומים גם בדיר א-זור ובאל-בוכמאל.