"מחפש דחוף רהיטים יד שנייה במצב טוב". משפט קצר, שבע מילים. הן נשלחו לאחת הקבוצות בוואטסאפ. "בשביל מי?", שאלה מישהי מחברות הקבוצה. יש שאלות שלא שואלים. בטח את מי שאנחנו מכירות כעסקן צמרת. תמיד הוא קשור למשהו, תמיד נוגע במישהו. יושב טוב בתפקיד מפתח, מגייס את אנשי החברה שלו כשמבקשים ממנו - בלי הרבה שאלות. מין רשת חברתית של איש אחד שכולם חפצים ביקרו.

אחרי כמה דקות הגיעה התשובה: "בשבילי. אני מתגרש". פתאום ירד שקט. שקט חותך, שיודע שמאחורי שבע מילים מסתמן חורבן גדול. כרגיל, היה מי שניסה לשבור את השקט. אנשים תמיד מרגישים צורך למלא את החלל במשהו, פן ייבלעו לתוכו. "אני למדתי שכשמישהו אומר שהוא מתגרש, צריך לאחל לו מזל טוב", כתבה מישהי.

"אני מבינה שאתה זה שעוזב את הבית והיא נשארת עם הילדים", הוסיפה עוד חברה בקבוצה, ואחר הוסיף ששמע בחדשות שעל פי דוח של בתי הדין הרבניים, יש בניגוד לתחזיות ירידה של כמה אחוזים במקרי הגירושים. פתאום הוא לא היה זה שתמיד מסתדר לו בחיים. הוא, שהוצא לחל"ת לפני די הרבה זמן, זקוק לעזרה. "אם אתם שואלים אותי", כתב בגילוי לב, "הסיבה לירידה במספר הבקשות שמוגשות כדי להתגרש היא העובדה שאין לאנשים דרך לשלם מזונות. הם תקועים. סמכו עליי, אני שם".


אני לא יכולה לשכוח את הפעם ההיא שעמדתי בבית של חברים, עד לא מזמן זוג כזה שכולם נושאים אליו עיניים, והיא סיפרה לי שהוא וואחד נודניק. מציק. לא מבין שאין לו כבר מה לחפש שם בבית. רוצה לראות את הילדים? סבבה, שייקח אותם אליו. ייקח לאן? שאלתי. אין לו לאן ללכת. לאמא שלו! ענתה לי בארשת ניצחון. לפיצרייה! לאיזה גן שעשועים!

תגידי, שאלתי אותה, זה לא הבית שקניתם יחד בעמל רב? זה לא הבית שהוא החליף את הציר של דלת השירותים שלו לפני כמה חודשים ויחד בחרתם את הריצוף ואת הצבעים לקירות? למה נראה לך שעכשיו הוא יכול להתנתק ככה? ואם זה כזה פשוט, למה את לא זו שיצאה מהבית?
והייתה גם הפעם ההיא שחבר שהתגרש לקח עורך דין צמוד. "הוא מנוול גדול. יש לו מוניטין של אחד שקורע נשים בבית משפט לענייני משפחה. ככה היא תדע לא להתעסק איתי", הסביר לי בשצף קצף. הוא, שנשבע לה אמונים מתחת לחופה, רוצה ששכיר חרב מטעמו ישאיר ממנה אפר ואבק. עכשיו, אפשר לדבר על הטעם שלו מלכתחילה שבחר בה, אבל זה לא העניין הרי. יש פה שני אנשים שהבטיחו זה לזו משהו, ועכשיו הם מפירים את ההבטחה באכזריות.

אם רק הייתי יכולה, הייתי מסתכלת להם אחד־אחד בעיניים ושואלת: מי אתה ומה עשית לזה שכל כך אהב אותה? מי את ומה עשית לזו שכל כך אהבה אותו? ולמה לכל הרוחות הילדים שלכם צריכים לאכול את כל הרפש הזה? תוותרי קצת. תוותר קצת. כמה כבר זה יגרע מכבודכם?
צמצמי קצת בדרישות שלך. תשאירי את הדלת פתוחה. הבנאדם נדפק בגלל חוק מטופש שעדיין רואה בנשים יצורים חלשים, נזקקים ואומללים - ויוצא אחרי חיים שלמים כשהוא עירום ועריה. ואתה, תפסיק להתנהג כמו כילי בן כילי. אם יש לך כסף - שחרר. אם אין לך - תסביר יפה. הרי עד לא מזמן ניגבתם זה לזה את הדמעות.

ותפסיק לספר כמה היא אמא גרועה. אם היא גרועה והיית שם כל השנים, גם אתה לא כזה שלאגר הרי. למה לא עשית כלום? ואת, שלא תעזי להקשיב לעורכת הדין שלך, שהציעה לך בזחיחות להגיש תלונה על אלימות רק כדי שהוא ייבהל. אתם הרי תמשיכו להיות האחד בסביבת השנייה כל החיים. הניצחון לא יעלים את בן או בת הזוג שרציתם לנקום בו. לא יהיה שם ניצחון באמת, אלא רק ליקוק פצעים מתמשך וילדים שיישאו על גבם צלקות שעלולות להיפתח במערכות היחסים שלהם.

זה מה שהייתי אומרת. ככה, על נקי. ולא, זו לא מיזוגיניה ולא מיזאנדריה. זה גם לא ניתוק או יהירות. סמכו עליי, אני מכירה מקרוב ובסך הכל זה לא משתלם. בינתיים, אני מחפשת רהיטי יד שנייה במצב טוב, לחבר שבנה חיים שלמים ועכשיו הוא חצי הומלס שמצא את עצמו באזור קרבות של עוד מלחמה מיותרת. 

קריאה ראשונה


כולם שם, בספר הילדים והנוער "העולם שמתחת לשטיח": גמדים, דבורים מדברות, ציפורים פנטסטיות, ילדים שגדלים בתוך פרחים, ילדי פנימייה מזמנים אחרים ומשפחה אחת בת זמננו. על פני השטח הכל בסדר שם, אבל מתחת מתגלים דברים אחרים וכאבים ישנים.

העולם שמתחת לשטיח (צילום: איתן בקין)
העולם שמתחת לשטיח (צילום: איתן בקין)


על מנת לפתוח את הדלת אל אותם דברים נדרשות מילים, מילים הנכתבות במחברת מיוחדת, בדיוק כפי שעושה יעל, גיבורת הספר, ברגישות, בסקרנות ובאהבה. זהו סיפור התבגרות עתיר דמיון שעולה וצף ממנו געגוע לספרי ילדים ונוער שגדלנו עליהם. מומלץ לקוראות ולקוראים צעירים בעלי קשב עמוק וסקרנות לבקר בעולמות אחרים.  

"העולם שמתחת לשטיח" מאת לי עברון. ידיעות ספרים - טל מאי. מחיר: 78 שקלים


המלצתרבות


הפעם כל מה שצריך הוא שלושה כדורים ולהזיז מעט את הרהיטים לטובת פעילות משפחתית משותפת, בהנחיית הלהטוטן והשחקן רן מורנו מתיאטרון זיקית. בשלושה שיעורים מצולמים, שעולים בעמוד הפייסבוק של התיאטרון ובאתר האינטרנט של עמותת זמן גליל מערבי, מורנו מלמד איך מג'נגלים עם שלושה כדורים ואיך להחזיק את שלושתם באוויר. בהצלחה לכל מי שנמצאים בבית. השיעורים מתאימים לגילאי 6 ומעלה וזמינים ללא הרשמה ובחינם.

סדנת ג'אגלינג  (צילום: דביר בן צבי)
סדנת ג'אגלינג (צילום: דביר בן צבי)


שיעורי ג'אגלינג עם רן מורנו מתיאטרון זיקית, חינם. כתובת: westgalil.org.il