שר הביטחון בני גנץ התייחס הערב (רביעי) בהרחבה למתווה הגיוס החדש אותו הוא הציג. בדבריו הציג גנץ את התמונה, לפיה המגזרים החרדים והערבים, אשר שם עולה באחרונה המגמה הקשה ביותר של הפרת ההגבלות ואי ציות לחוק, הם אלו שחייבים להירתם למשימת השירות הצבאי או האזרחי. לדבריו, ובהתאם לפסיקת בג"ץ, הוא החל לקדם את רפורמת הגיוס שגיבושה צפוי להיארך כשנה. בתום השנה תחל תקופת מעבר בת 8-6 שנים, במהלכה יוצעו לחרדים והערבים תפקידים רבים בתחומי הרפואה, הסיעוד, כיבוי האש, השיטור ועוד.

גנץ פתח את דבריו והתייחס לפילוג בחברה הישראלית: "לקורונה תופעת לוואי שחייבים להתיחס אליה - מגפת הפילוג. בימים רגילים, רוב אזרחי ישראל חיים בערים או בשכונות נפרדות, לומדים בנפרד. ישראל איננה עוד מדינת רוב חילוני מעם מיעוט חרדי. אלא מדינה שפועלת בקבוצות קבוצות פלגים ושבטים".

בני גנץ מתייחס לאיראן בעת ביקור בשייטת 13. צילום: טל עוז, משרד הביטחון

גנץ קרא לאחדות והתייחס לעובדה לעובדה שכ-50% ויותר אינם מתגייסים לשירות צבאי ואמר: "אלו בדיוק אותם הצעירים שחיים בערים שבהם מוסדות הלימוד פתוחים ומספר החולים הולך ועולה. אלו בדיוק אותם ערבים שביישובים שלהם אין תשתיות ויש פשיעה ברחובות. בדיוק אותם צעירים שמרגישים פראיירים כשלמעלה מ-10 אחוז מקבלים פטרו רפואי משירות בצבא".

"ביטחון ישראל בסכנה. יש כאלה שמשרתים ויש כאלה שמשתמטים", אמר גנץ. "עתידה הכלכלי החברתי והאזרחי של ישראל מוטל על הכף. הכאוס הוא רק הפתיחה. עדכנתי את היועמ"ש בראשון הקרוב כי אין בכוונתי לבקש ארכה בעתירה לחוק הגיוס מבלי שיאושר מתווה השירות בממשלה".

מצגת הצהרת שר הביטחון גנץ by maariv on Scribd

שר הביטחון הסביר כי קידום החוק נשען על החלטת בג"ץ בנושא, והסביר כיצד הדברים יראו: "בתוך כשנה תוקם מנהלת שירות משותפת אזרחית וצבאית אשר תבצע מיון בין כולם, וצרכי צה"ל יקבלו את הבכורה. שאר המשרתים יופנו למסלול שירות אלטרנטיבי - ביטחוני, אזרחי וקהילתי. חרדים יוכלו לשרת בארגוני ההצלה והרווחה, ערבים יוכלו לסייע במלחמה בפשיעה - כל אחד יתרום שנתיים למען האחדות וישרת שנתיים למען החברה: אותן זכויות, אותן חובות".

עימותים בין חרדים לשוטרים באשדוד (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
עימותים בין חרדים לשוטרים באשדוד (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

בנוסף, הבהיר גנץ כי במסגרת הרפורמה אותה הוא מקדם יושהה קיצור השירות: "על מנת להבטיח את כשירות צה"ל, יהיו כאלה שידרשו לתת יותר משנתיים. כל משרת יקבל הכשרה מקצועית וסיוע להשתלב בתעסוקה וגיל הפטור לחרדים ירד ל-22". גנץ הבהיר כי תחל תקופת מעבר של בין שש לשמונה שנים, במהלכן ייפתחו מדי שנה כ-5,000 תפקידים בתחומי הרפואה והסיעוד, כיבוי האש, המשטרה ועוד.

גנץ סיכם את דבריו ואמר: "עצימת העיניים הסתיימה - העידן שבו נהיה מאוחדים בשירות מתחיל. מי שבאמת דואג לעתיד החברה הערבית והישראלית כולה יפעל לכיוון השוויון ולא להנציח את הפילוג. הבלוף הזה לא יכול להימשך, לוקחים פיקוד על החברה הישראלית. לא עוד איש הישר בעיניו יעשה, אלא אנשים ישרים עושים את הדבר הנכון".