נתוני התחלואה בנגיף הקורונה אינם יורדים בצורה משמעותית למרות הסגר ומבצע החיסונים, והדבר מעורר דאגה רבה בקרב אנשי משרד הבריאות. בנושא זה שוחחו הערב (רביעי) בן כספית ופרופ' אריה אלדד עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו בתוכניתם ב-103FM, שם הסביר גרוטו מה עומד מאחורי דרישת המשרד להאריך את הסגר לפחות בעוד שבוע. בהמשך, הוא התייחס למוטציה הבריטית שמתפשטת בישראל, ולדיווחים כי המוטציה מדבקת יותר בקרב ילדים.

כספית: יש התחלה של רמזים שכן מתחילים לראות את העקומה יורדת במספר החולים קשים. אתה מאשר?
"אפשר לומר שיש התייצבות אבל עדיין המספרים גבוהים, 150 ביום גם אתמול ושלשום. רואים התמתנות בגיל החולים, יש ירידה במספר החולים קשים בקבוצת הגיל המבוגר שאולי זו השפעה של החיסון".

פרופ' אלדד: אם ה-R קטן מ-1 היינו אמורים לראות מיד ירידה, לא? כבר שבוע עבר ואנחנו לא רואים את הגאולה.
"נכון. אנחנו רואים בממוצע של שבוע שבסך הכל הוא יורד מעט מאוד, אבל הירידה של 0.9, בהחלט עדיין מספרים גבוהים. לא עלינו, לא עברנו את ה-10,000 ויש פה אפקט של הסגר שמוריד ויכול להיות שבלי סגר היינו מקבלים מספרים יותר גבוהים".

זה סגר?
"לא סגר אבל יש פעולות בכל זאת. מערכת החינוך סגורה, יש ירידה במדדי התנועתיות. יש השפעה, יש שילוב של מוטציה ונגיף שמתפשט יותר מהר וסגר לא מלא. שתי התופעות גורמות להתייצבות ב-R אבל לא מספיק בשביל ירידה".

כספית: איך אתה מפרש את הכותרת ששליש מהחולים החדשים בסבב הזה מתחת לגיל 17.
"אנחנו רואים שהמוטציה כנראה יותר מדבקת בילדים, ובכלל בכולם. ילדים זו אוכלוסייה שהכי נדבקת במחלות זיהומיות. בהחלט נושא בעייתי לאור העובדה שאנחנו לא יכולים לחסן אותם".

כספית: אתה רואה את זה גם במחלה הקשה?
"יש גם עליה במספר החולים הצעירים הקשים מתחת לגיל 60, פחות מתחת לגיל 40. יחד עם זאת ראינו גם נשים הרות, זה נובע בעיקר מכמות המספרים שגדלה. אם נדבקות יותר נשים אז גם נשים הרות".

פרופ' אלדד: פייזר או מודרנה מבצעות ניסוי על ילדים?
"פייזר מבצעים לגיל נמוך, גיל 12, אבל זה עדיין לא ייתן לנו מענה לגבי הילדים היותר קטנים".

כספית: משרד הבריאות תומך בהארכת הסגר? פרופ' אלדד: באנגליה זה עד מרץ, אולי צריך מראש להאריך?
"בשבוע בשלב הראשון, לפי התקנות והחוקים הממשלה מוסמכת לאשר רק לשבועיים, זה מה שקורה במסגרת החוק. בגלל שהמצב כזה דינמי, ברור שלא נלך ל-4-3 ימים כי אנחנו רואים עד כמה נעשה מסובך להעביר החלטה על סגר. לכן עדיף ללכת לשבוע. אנחנו שונים מבריטניה כי יש לנו מסה משמעותית של מחוסנים ואני מקווה שזה ישפיע".

כספית: מתחסנים במנה השנייה שחלו, מה ידוע על כך?
"בסך הכל נראה שהחיסון עובד טוב מאוד, המספרים של אלה שחלו אחרי השלמת הסדרה ממש נמוך. זה מעיד שבודדים מפתחים את המחלה אחרי קבלת המנה השנייה. מצד שני כן רואים לא מעט אנשים שנדבקו אחרי המנה הראשונה, כנראה כי הרגישו ביטחון והפסיקו לשמור על הכללים ואז יש הדבקה".

פרופ' אלדד: מהנתונים של מכבי מסתבר שלא היו באמת חולים אלא סבלו מתסמינים קלים.
"אפשרי כפי שקורה בחיסון שפעת, שהחיסון לא מגן מפני הדבקה אבל מגן מפני הסיבוכים ולכן גם פה זה יכול להיות. השאלה היא האם אותם אנשים מדבקים ופה אנחנו במצב שקצת קשה לחזות האם הם מדבקים, וניתן להניח שאם הם חולים במחלה קלה הם פחות מדבקים".

כספית: הסגר מתפורר, אולי הגיע הזמן לחשוב אחרת? רעיון אחר? פתרון אחר? או שאין ברירה?
"אני חושב שאין לנו כלי קסם בשרוול, אבל אני חושב שהצטברו מספיק מתחסנים בהחלט. יהיה אפשר לחשוב לפתוח גם אם מספר המאומתים לא ירד כל כך מהר, אבל כל עוד מספר החולים קשה ירד נוכל לחשוב אחרת. הסתכלנו על המאומתים כי החולים קשים מופיעים אחרי שבועיים. אני מניח שתהיה לנו אפשרות חיזוי יותר טובה למספר החולים הקשים, כך שצריך לראות התחלה של ירידה משמעותית כדי להיות בטוחים ללכת קדימה ולפתוח. גם הפתיחה צריכה להיעשות בזהירות רבה".