אני בת 67 ובריאה בדרך כלל, אבל מרגישה בזמן האחרון ירידה בזיכרון לטווח הקצר. האם יש משהו שעליי לעשות כדי לחזק את הזיכרון שלי?
"לפחות שני מטופלים בחודש מגיעים אליי למרפאה ואומרים לי: 'מתחיל לי אלצהיימר'. אני בודק אותם ומגלה שמה שיש להם זו ירידת זיכרון תלוית גיל, שזה דבר שכיח. מעבר לזה, יש במחלקות נוירולוגיות בבתי חולים מרפאות שמתעסקות ספציפית בנושא הזה, וכל נוירולוג שתפני אליו יוכל להעריך מה בדיוק המצב שלך. עם הגיל, הזיכרון לטווח הקצר יורד אצל כולנו, ולא רק הזיכרון יורד, אלא גם הריכוז יורד. כלומר, לפעמים אנשים בטוחים שיש להם הפרעה בזיכרון, אבל זו בעצם הפרעה בריכוז. המוח שלנו כל הזמן עובד, והרבה פעמים בן אדם רוצה לעשות משהו וחושב על משהו אחר וכבר לא יודע מה הוא רוצה לעשות קודם, ולא זוכר מה שהיה כמה דקות לפני.

מעבר לזה, יש כל מיני סוגים של הפרעות זיכרון, ולכן כדאי מאוד לפנות לקבלת ייעוץ רפואי בשביל לעקוב אחרי העניין. זו יכולה להיות הפרעת זיכרון תלוית גיל, וזו גם יכולה להיות הפרעה יותר רחבה ואז היא יוצרת ממש פגיעה קוגניטיבית. לתפיסתי, הדבר הכי טוב הוא להכניס לשגרה שלך יותר פעילות גופנית ואינטראקציות חברתיות. זאת אומרת, לעשות יותר ספורט, ללכת לחוגים, להאזין להרצאות, ללכת למפגשים. מעבר לזה, אפשר לשלב בתזונה היומיומית חומצות שומן כמו אומגה 3 ותוספי תזונה כאלה ואחרים שיכולים לתמוך בך בתקופה הזו".

מה דעתך על התפשטות נגיף קורונה בקרב המגזר החרדי?
"רוב המגזר החרדי שומר ונשמר על נפשו, ועדיין שליש מהאזרחים שחולים קשה שייכים למגזר החרדי. לא פעם אני פונה לציבור החרדי ואומר להם שאם יש אפשרות להשפיע על אותו מיעוט קטן בקהילה שלא שומר על הכללים, כדאי לעשות זאת. אני מאחל לכולנו להיות בריאים, לעזור אחד לשני, ובוודאי שלא להילחם אחד בשני".

האם אנשים שעברו לאחרונה התקף אפילפסיה יכולים להתחסן מפני נגיף הקורונה?
"גם אם למישהו היה התקף אפילפטי אתמול, אין שום הוראת־נגד סביב עניין החיסון, והוא יכול לגשת ולהתחסן בבטחה. אין מה לפחד. מעבר לזה, את רוב המקרים בהחלט אפשר לאזן. עם אפילפסיה אפשר לנהוג, אפשר להתחתן, ואפילו להביא ילדים לעולם. יש היום אפשרות לחיות חיים רגילים כמעט לחלוטין עם המחלה בעזרת טיפול תרופתי מותאם".

אני חושבת שחליתי בקורונה. האם יש טעם להתחסן?
"מה זאת אומרת את חושבת שחלית בקורונה? אם את חולה בקורונה עכשיו, אז באמת אין שום טעם להתחסן. אם חלית בעבר, את יכולה לבקש שיעשו לך בדיקה סרולוגית, ואז להבין אם את צריכה לקבל את החיסון או לא".

אני אלרגית לגלוטן, לגלוקוז ולכמה תרופות. האם לדעתך עליי לגשת ולהתחסן נגד קורונה או להמתין עם זה עוד קצת?
"אלרגיה לאוכל, אלרגיה לתרופות או אלרגיה רגילה הן לא הוראת־נגד לחיסון נגד קורונה. אז מי לא יכול לקבל את החיסון? מי שהתופעה האלרגית שלו הייתה כל כך קיצונית שגרמה לו לאיבוד הכרה או להשתנקות והתנפחות בגרון ולירידה בלחץ הדם. להם אנחנו לא ממליצים להתחסן".

אני בת 60 ובחודשים האחרונים אני לא מצליחה לראות מקרוב. לא ביקרתי אצל רופא עיניים שנים רבות. מה דעתך?
"אחרי גיל 40 ההמלצה היא לפנות לרופא עיניים פעם בשנה. ככה אפשר לבדוק בזמן מה מצב הראייה, את קרקעית העין, לחץ תת־עיני, ולשים לב אם חלילה לא מתפתחת גלאוקומה, שנחשבת כ'גנב השקט של הראייה'. את בינתיים יכולה לגשת ולקנות משקפיים בשביל לשפר את איכות החיים שלך, אבל כדאי מאוד גם לקבוע תור לרופא". 

לאבא שלי יש מחלת לב. האם מותר לו להתחסן נגד הקורונה?
"לא רק שמותר - גם רצוי. מחלת לב היא גורם סיכון, והחיסון מגן על האוכלוסייה המבוגרת והאנשים בעלי גורמי סיכון. לכן אני מציע לגשת ולהתחסן ויפה שעה אחת קודם". 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM