לישראל יש לא מעט סיבות לגאווה, אבל בכל הקשור לשחיתות היא בהחלט צריכה להתבייש. עם ציון של 60 מתוך 100 (מספיק) במדד השחיתות שמתפרסם היום (חמישי), ולאחר שלוש שנים רצופות של הידרדרות, ישראל נמצאת תשעה מקומות בלבד מעל “הקו האדום” של המדינות המושחתות, כשמעליה איחוד האמירויות, קטאר, צ’ילה ואסטוניה. הרחק הרחק למעלה מובילות דנמרק וניו זילנד.

את מדד תפיסת השחיתות העולמי לשנת 2020 (CPI - Corruption Perceptions Index) קובע ארגון השקיפות הבינלאומי Transparency TI - International . בישראל מתפרסם המדד על ידי עמותת “שקיפות בינלאומית ישראל – שבי”ל”, אחת מבין 100 הסניפים של הארגון העולמי TI.

המדד קיים משנת 1995 והוא נחשב לכלי הנפוץ בעולם בהערכת תפיסת היקפי השחיתות בסקטור הציבורי במדינות השונות, ומשמש ככלי אפקטיבי המאפשר לחברות ולארגונים לקבל תמונת מצב לגבי מדינות בנוגע לעשיית עסקים עמן.

יו”ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי”ל השופטת (בדימוס) נילי ארד מצביעה על דרישת השקיפות כאמצעי להתמודדות עם פגעי הקורונה ועם התערערות יסודות הדמוקרטיה.

“מקומה הנמוך של ישראל במדד השחיתות חמור במיוחד בשנת 2020 ,שבה הקורונה משתוללת בקרבנו”, אומרת ארד. “היעדר שקיפות בפעילות הממשלה ושלוחיה הוא המפגע הראשוני הגורר בעקבותיו חוסר אמון והיעדר שיתוף פעולה הנדרש מהציבור בהתמודדות עם המשבר הבריאותי והכלכלי החמור בתולדות המדינה. כל זאת תוך שאנו עדים לפגיעה ביסודות הדמוקרטיה, בנסיבות שבהן מנהיגים נחשדים בפלילים, באווירה של הסתה מתמשכת נגד שומרי הסף במערכת המשפט ובתקשורת, הנאלצים לעשות עבודתם נאמנה באווירה רעה של הקצנה ופלגנות”.

לפי ממצאי המדד, ישראל מדורגת זו השנה השנייה ברציפות עם ציון נמוך של 60 והיא מדשדשת במקום ה-35 מבין 180 מדינות. במדד לשנת 2016 ישראל קיבלה את הציון 64 ודורגה במקום ה-28 .במדד לשנת 2017 קיבלה ישראל ציון 62 וירדה בדירוג למקום ה-32 .הציון המשיך לרדת במדד שנת 2018 והגיע ל-61, מה שדירג את ישראל למקום ה-34 . בשנת 2019 המשיך הציון לרדת ל-60 ולמקום ה-35 , כמו במדד שנת 2020 . הציון 60 נמצא במרחק של תשעה מקומות בלבד מציון 50 (בלתי מספיק), שהוא “הקו האדום” שממנו ומטה נמצאות המדינות הנתפסות כמושחתות. איחוד האמירויות, למשל, קיבלה את הציון 71 והיא תופסת את המקום ה-21 ,אסטוניה עם הציון 75 מגיעה למקום ה-17 ,צ’ילה עם ציון 67 למקום ה-25 ,וקטאר עם הציון 63 תופסת את המקום ה-30 .

בישראל נוהגים להשוות את מצב המדינה אל מדינות ה-OECD ,וכאן המצב הוא אפילו מדאיג יותר: ישראל נמצאת בשליש התחתון (במקום ה-25) מבין 37 המדינות החברות בארגון, יחד עם סלובניה, פולין, איטליה, טורקיה, יוון והונגריה.

עו"ד תומר נאור, היועץ המשפטי לתנועה לאיכות השלטון, בתגובה על הפרסום: "מדינה דמוקרטית חפצת חיים איננה נבחנת בהאם יש או אין בה שחיתות שלטונית, אלא במידת הנכונות שלה להילחם באותה שחיתות במלוא העז. לצערנו, לאחר שנים של התקדמות, מדינת ישראל היקרה לנו מכל הולכת אחורה בשנים האחרונות. שחיתות שלטונית אף פעם לא נעצרת למעלה. נורמות שלטוניות פסולות מחלחלות למטה במהירות עצומה, ואם לא נעצור אותן מוקדם, נמצא אותן בשלטון המקומי, ברגולטורים השונים, בכל אלו שמנהלים את חיי היום-יום שלנו. עלינו להילחם בשחיתות, ולהיאבק במושחתים. אין לנו ברירה אחרת".