הסכם היסטורי להשבת רכוש יהודי שנגזל בשואה נחתם אמש (רביעי) בטקס חגיגי באולם מרכז הוועידות המשמש לכינוסי מנהיגי האיחוד האירופי. הצדדים החותמים: ממשלת לוקסמבורג ואנשי הקהילה היהודית המקומית והארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), שיזם את המשא ומתן. שגריר ארה"ב היוצא בלוקסמבורג, רנדולף אבנס, סייע רבות להגיע להסכמות.

מדובר בהסכם ראשון מסוג זה, שנחתם בשנים האחרונות, והוא עשוי לשמש דגם להסכמים הנדרשים על ידי הארגון היהודי להשבת רכוש במדינות מזרח ומרכז אירופה. על ההסכם חתמו ראש הממשלה קסבייה באטל בליווי שר האוצר, מול נשיא הקהילה אלברט אפללו, הנציג האירופי של איל"ר ונשיא הקרן המקומית לזיכרון השואה, פרנסואה מואיז, במעמד שגריר ישראל, עמנואל נחשון.

ההסכם כולל העברת סכום חדפעמי וסמלי בסך מיליון יורו לתמיכה ולחלוקה לניצולי שואה בלוקסמבורג ומשפחותיהם. הסכום רחוק מכיסוי הנזקים שנגרמו ליהודי לוקסמבורג, אבל לטענת הממשל, הנזקים העיקריים נגרמו על ידי הנאצים.

באמצעות איל"ר וועדת התביעות, אתר סנקפונטן, שם רוכזו היהודים לפני גירושם למחנות ההשמדה, יירכש על ידי הממשלה ויהפוך לאתר זיכרון בהשקעה של 25 מיליון יורו. סכומים נוספים יושקעו במפעלי זיכרון, בארכיונים ובתמיכה בקרנות לימודי השואה והנצחתה. ממשלת לוקסמבורג תעביר 160 אלף יורו מדי שנה, ולמשך 30 שנה, לקרן הזיכרון שהוקמה, שתחלק גם היא כספים לניצולים ולמשפחותיהם. לוקסמבורג גם מתחייבת להגביר פיתוח של אסטרטגיה נגד האנטישמיות.

בנושא הרגיש של חשבונות בנק "רדומים", כספות ותעודת ביטוח, תיערך עבודת איתור לגילויים על ידי ועדה משותפת לממשלה ולאיל"ר. גורמים יהודיים סבורים כי בשנת 1975 ,על פי החוק שהיה נהוג אז, נפתחו חשבונות שלא היו להם דורשים על ידי הבנקים, שככל הנראה עשו שימוש בכספים אלה. כ%75 מיהודי לוקסמבורג לא נחשבו לאזרחי המדינה בתקופת השואה ולכן לא קיבלו פיצויים על החרמת רכושם.

ההסכם היה אמור להיחתם לפני השבעתו של הנשיא ג'ו ביידן, בנוכחותו של שר החוץ מייק פומפאו, אבל ראש ממשלת לוקסמבורג, קסבייה בטל, אומר ל"מעריב" כי לאחר תקיפת הקפיטול, שבה לבשו התוקפים חולצות עם הכתובת אושוויץ", הוא סירב להסכים להשתתפות בטקס למישהו שלא גינה את האירוע, והטקס נדחה ליום השואה.

בטל, שסבו בוריס ספירו, יהודי מפולין, התנצל בעבר בפני יהודי לוקסמבורג על התנהגות הדוכסות במהלך השואה, אומר כי אחרי התיקון המוסרי יש צורך גם בתיקון חומרי. לדבריו, "היו בלוקסמבורג גיבורים שעזרו ליהודים, והיו גם אנשים שפלים שפעלו מתוך פחד ואגואיזם".

קסבייה בטל (צילום: רויטרס)
קסבייה בטל (צילום: רויטרס)

בטל, הומוסקסואל מוצהר הנשוי לבן זוגו, אומר שיש להילחם היום בכל תופעות האנטישמיות הגואה, הגזענות וההומופוביה. בהקשר זה הוא החרים את סעודת הפרידה של השגרירה היוצאת של ישראל בגלל דבריו בשעתם של השר רפי פרץ על טיפולי המרה להומוסקסואלים.

"השגרירה לא הייתה אשמה, אבל ציפיתי שראש הממשלה נתניהו, שאותו אני מכיר היטב, יתקשר ויגנה", אמר בטל. על התקפותיו הקשות של שר החוץ שלו ז'אן אסלבורן על מדיניות ישראל, על ההצעה שהוביל להכיר במדינה פלסטינית ועל גינוי "הסכמי אברהם" כפוגעים בפלסטינים, אומר בטל כי לאסלבורן יש אומנם סגנון מתלהם, אבל לוקסמבורג, כמו כל מדינות האיחוד האירופי, סבורה שהפתרון היחיד הוא שתי מדינות. עם זאת, הוא מדגיש: "יש לפעול בהידברות עם ארה"ב ולא נגדה, והנשיא ביידן מתכוון לתמוך בחידוש התהליך על בסיס זה". בטל מסכם: "צריך לדבר אלה עם אלה, ולא אלה על אלה".