מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Psychiatry General מצא כי תנומת צהריים עשויה לשפר ביצועים קוגניטיביים בקרב אנשים מבוגרים.

המחקר בחן את דפוסי השינה בקרב 214,2 אנשים בריאים בני 60 ומעלה שהתגוררו בכמה ערים גדולות בסין, בהן בייג'ינג ושנגחאי. על פי התוצאות, מבוגרים שנמנמו במהלך היום הראו ביצועים קוגניטיביים גבוהים משמעותית בהשוואה לאלה שלא ישנו. הביצועים כוללים שיפור בהתמצאות במרחב, בשטף דיבור ובזיכרון.

מבין המשתתפים, 534,1 בני אדם דיווחו על שנת צהריים קבועה של בין חמש דקות לשעתיים, ואילו יתר 680 האנשים לא נהגו לעשות זאת. נוסף לכך, המשתתפים במחקר נשאלו באיזו תדירות הם נמנמו במהלך השבוע, והשתתפו גם במבחן סקר דמנציה.

התוצאות חשפו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות, עם ציונים גבוהים יותר בקרב קבוצת המנמנמים הקבועים. בעוד שמחקרים קודמים לא הצליחו להגיע להסכמה אם שנת צהריים עשויה לסייע במאבק נגד דמנציה וירידה קוגניטיבית בקרב אנשים מבוגרים, המחקר מצא כי תנומות ארוכות (למעלה מ‚30 דקות) ותכופות (ארבע פעמים בשבוע) קשורות לתפקוד קוגניטיבי ירוד, ואילו תנומות תכופות וקצרות מ‚30 דקות הפחיתו ב‚%84 את הסיכון לפתח מחלת אלצהיימר. עם זאת, החוקרים הדגישו כי יש צורך במחקרים רחבים יותר.