נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי חנך אנדרטה חדשה בבאבי יאר, בטקס מיוחד לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ובמלאת 80 שנה לטבח שאירע בשנת 1941, שבו רצחו הנאצים יותר מ-30 אלף מיהודי קייב בתוך שתי יממות ביריות וקברו אותם במקום שהפך לקבר האחים הגדול ביותר באירופה.

"חובתנו הלאומית והמוסרית לזכור את קורבנות השואה שנרצחו כאן באוקראינה", ציין זלנסקי. נשיא המדינה ראובן ריבלין השתתף בטקס באמצעות מסר רשמי: "האדמה בפרברי קייב, בירת אוקראינה, השמיעה זעקה אילמת. מעולם בהיסטוריה של אירופה לא היה מבצע השמדה גדול כל כך ויעיל כל כך, שבוצע בזמן כה קצר. אסור לנו לקחת חלק בחטא השכחה, ההשכחה וההכחשה".

מסרים נוספים נשלחו על ידי יו"ר המועצה המייעצת של באבי יאר, נתן שרנסקי, ובכירים נוספים בארגונים יהודיים, ובהם נשיא הקונגרס היהודי אמריקאי ג'ק רוזן. האנדרטה החדשה, ששמה "הצצה אל העבר", הוקמה ביוזמת המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר ונוצרה על ידי האומנית והאדריכלית האוקראינית אנה המישן.

האנדרטה כוללת עץ עם שני ענפים שבורים, כמטאפורה לחיים שנגדעו בטרם עת, ומשני קצות העץ ניצבים סלעי אבן, שבכל אחד מהם עינית שדרכה ניתן לראות את תמונותיו של הצלם הגרמני יוהנס ההל, המתעדות את הטבח ואת גיא ההריגה. סלעי האבן ניצבים בדיוק במקום שבו צולמו התצלומים המקוריים, שאותם מיקמו החוקרים מהמרכז להנצחת השואה בבאבי יאר.