שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ובכירי משרד הבריאות מקיימים היום (חמישי) תדרוך לתקשורת בלובי מרכז השיקום במרכז הרפואי ברזילי באשקלון, ומתייחסים למצב התחלואה ולהארכת הסגר..

"אנחנו פתחנו את הביקור בבית החולים בביקור במחלקת קורונה וראינו את הצוותים המסורים שעובדים כמעט שנה ללא הפסקה. מאוד רציתי לדבר עם מנהל המחלקה, אבל זה לא היה ניתן כי הוא היה בפנים בגלל התדרדרות במצב של אחת החולות. אנחנו רואים את התפוסה המלאה במחלקות הקורונה ואת הצורך לפתוח מחלקות נוספות כתוצאה מגל התחלואה הנוכחי", פתח אדלשטיין את דבריו.

"משרד הבריאות עושה הכל כדי לבלום את גל התחלואה. המאמץ הוא מאמץ אדיר שמתבצע בכמה חזיתות. מצד אחד אנחנו מנהלים מבצע חיסונים חסר תקדים, ייחודי מסוגו בעולם, ואני אומר את זה על סמך שיחות עם עמיתיי במדינות השונות וגם על סמך מעקב אחרי התקשורת הזרה. אנחנו במספר שעדיין אני בעצמי מתקשה להאמין - מיליון וחצי ישראלים כבר אחרי שתי הזריקות. אם לא יהיו הפתעות, נגיע בסוף השבוע ליותר מ-3 מיליון אזרחים שקיבלו לפחות את החיסון הראשון", המשיך.

"במקביל אנחנו רואים גל תחלואה שמסרב לרדת, כנראה שהסיבה לכך היא אותה מוטציה שמשתוללת. הצלחנו לבלום את העלייה, אבל לא רואים את הבלימה שהתרגלנו לראות בעבר. יש התחלה של ירידה, אבל אין צניחה שהתרגלנו לראות", המשיך אדלשטיין.

"אנחנו עושים כל מאמץ למנוע ממוטציות נוספות להיכנס לישראל. רק במקרים מיוחדים אפשר להיכנס לארץ, טוב שעשינו ונמשיך בסגירה הזו כמה שיידרש. אבל בתי החולים במצב מאוד קשה, מצב שעוד לא היה כמותו מאז פרוץ המשבר. יותר מ-1,100 חולים קשים במחלקות הקורונה, מתוכם מאות במצב קריטי", הוסיף.

יולי אדלשטיין (צילום: אלי דסה)
יולי אדלשטיין (צילום: אלי דסה)

"אני מבין את הקושי של הציבור, כולנו עייפים ורוצים לחזור לעבודה ולהחזיר את הילדים לבתי הספר. זה ברור לכולנו, אבל לצאת במצב הנוכחי של התחלואה מהסגר זו פשוט הפקרות. זה להביא אותנו למצב תחלואה שלא בטוח שנוכל לעמוד בו. זה לבוא עוד שבועיים-שלושה לאותם בעלי עסקים ולומר להם לסגור שוב. פשוט חוסר אחריות. אני רוצה להבהיר, אמרו לי שלא ייתנו לי להאריך את הסגר. אני רוצה לומר בצורה ברורה - לא ביקשתי שום דבר. אני לא מבקש תפקיד, לא מבקש הטבות. מה זה לא ייתנו לך? הסגר הוא למען כולם, למען בריאות הציבור, למען אותם בעלי עסקים, מובטלים, למען כולנו", המשיך השר אדלשטיין.

אדלשטיין נשאל האם ימליץ על המשך הסגר, והשיב: "התוצאות של הסגר לא כפי שהיינו רוצים לראות, אבל המספר חסר האחריות 'אז בשביל מה הסגר?' לא לוקח בחשבון שעל פי דעת כל מומחה, אלמלא הסגר היינו היום ב-30 אלף מאומתים ביום. צריך לדעת למה אתה משווה את הנתונים. בגלל המוטציה עדיין לא רואים את הירידה הדרמטית במספרים, אבל כן רואים את הבלימה. בלי סגר היינו מקריסים את מערכת הרפואה בישראל. התשובה היא כן, נדרוש את הארכת הסגר בממשלה"

"האחריות היא של כולנו, הסגר הוא למען בריאות הציבור, ולכן גם בממשלה וגם בכנסת יצטרכו לבחור - או המשך הסגר או פתיחה מלאה עם כל מה שמשתמע מכך", סיים שר הבריאות את דבריו.

אחרי אדלשטיין נשא דברים מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שאמר: "כרגע מאושפזים 1,800 חולים, בהם 1,200 חולים קשים, חלקם במצב קריטי, וכ-320 מונשמים. בתי החולים גדושים בחולים, אנחנו נמצאים בסדר גודל של 2,500 מיטות מיוחדות לקורונה, חוץ מהמיטות המשרתות את בתי החולים לחולים אחרים. התפוסה היא גבוהה מאוד בקרב מספר בתי חולים, בהם בירושלים, שיבא, איכילוב, רמב"ם ובנצרת. התפוסה הממוצעת נעה בין 70% למעל 100% בחולי קורונה. אלו החולים שאנחנו מטפלים בהם ונמצאים פרט לחולים הרגילים, וכולם צריכים קשב וטיפול אופטימלי, ואנחנו הולכים ומתקשים בכך. אנחנו רואים עלייה במספר החולים הקשים והקריטיים מתחת לגיל 60 בגל הזה".

פרופ' חזי לוי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
פרופ' חזי לוי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הפרויקטור, פרופ' נחמן אש, אמר: "מקדם ההדבקה הוא 0.9, וזה נשאר קבוע ככה בימים האחרונים. להערכתנו, זה מבטא את ההשפעה של הווריאנט הבריטי, שאנחנו יודעים שהוא מדבק יותר. מכאן, שהוא מעלה את מקדם ההדבקה, ואנחנו מעריכים שלכן אנחנו לא מצליחים לרדת מ-0.9".

אחרונה דיברה הממונה על בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס: "מה שמדאיג אותנו הן התמונות של איך התפתח הווריאנט הבריטי בבריטניה. אנחנו רואים באיזו מהירות זה התפשט. גם אצלנו הוא מתפשט מאוד במהירות, ועם הידע שאנחנו יודעים עליו, שהוא מדבק יותר ב-50%, זו התמונה שמדאיגה אותנו. כשאנחנו מסתכלים על כמויות הדגימות שבהן רואים סימנים מחשידים לווריאנט האנגלי, וזה מה שגורם לעלייה המאוד גדולה בתחלואה".

כזכור, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 7,668 חיוביים לקורונה אובחנו אתמול, זאת לאחר ש-9.2% מתוך 85,827 הבדיקות שנערכו אתמול היו חיוביות. מהנתונים עלה עוד כי מניין הנפטרים המצטבר עומד כעת על 4,609.