רשלנות רפואית באבחון מחלות ומצבים רפואיים מסכני חיים היא אחת מסוגי הרשלנות הרפואית השכיחים ביותר. במקרים רבים מדובר ברשלנות מצד גורמים שמעניקים טיפול רפואי ראשוני דוגמת רופא משפחה בקופת חולים, צוות חדר מיון בבית חולים או אנשי צוות רפואי במוקדי רפואה דחופה.

חשוב לציין כי טעות של רופא שעורך בדיקה רפואית ראשונית למטופל, עלולה לגרום לנזקים שונים, ובמקרים מסוימים אף לעלות למטופל בחייו. לפיכך, הרופא שמבצע למטופל את הבדיקה הרפואית הראשונית מחויב להקפיד לתשאל אותו ביסודיות כדי לקבל ממנו את ההיסטוריה הרפואית שלו ואת פירוט מחלות הרקע שמהן הוא סובל.

לפניה ישירה אל עורך דין שאדי אנדראוס, לחץ/י כאן

הרופא מחויב לתשאל את המטופל כדי לקבל את מלוא המידע הרפואי אודותיו
יובהר כי לרופא אסור להסתפק אך ורק במידע שנמסר לו מפיו של המטופל אלא הוא מחויב לתשאל את המטופל לפי הצורך, כדי לקבל את מלוא המידע הרפואי הרלבנטי בעניינו. במקרים מסוימים (למשל קשיי תקשורת עם החולה או מגבלות שפה וכיו"ב), על הרופא ליזום בירור למצב החולה מהתיק הרפואי. בהמשך, הרופא מחויב לערוך למטופל בדיקה גופנית יסודית לנוכח העובדה שישנם מצבים רפואיים מסוימים שלא ניתן לגלות באמצעות בדיקות הדמיה או בדיקות דם, אלא אך ורק באמצעות בדיקה גופנית קלינית ונוירולוגית.

יתרה מזאת, במקרים שבהם תלונות המטופל מהוות אינדיקציה למצב רפואי מסוים, הרופא מחויב להפנותו לבצע בדיקות עזר והדמיה לצורך אישוש או הפרכת החשדות. לפי הפסיקה, במסגרת האבחון הרופא המטפל מחויב לבצע אבחנה מבדלת שמשמעה מציאת קשר נכון בין התסמינים שהמטופל חווה ובין המחלה המסוימת שממנה הוא סובל. על כן, בשלב האבחון הרופא נדרש לשקול את האפשרויות שבפניו ולבחור (לעיתים על דרך השלילה) את האבחנה המתאימה ביותר. אי ביצוע אבחנה מבדלת עלול להיחשב לרשלנות רפואית באבחון, בכפוף לקיומו של נזק בר הוכחה וקשר סיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק שנגרם למטופל.

ביצוע חוזר של אבחנה מבדלת כאשר אין שיפור במצבו הרפואי של המטופל
כאשר הטיפול שניתן למטופל אינו גורם לשיפור במצבו הרפואי, הרופא מחויב להעריך מחדש את האבחנה המבדלת שמסר למטופל. אם הרופא מתקשה לקבוע אבחנה, הוא צריך לפנות לרופא מומחה בתחום הרלבנטי כדי שיסייע לו לאבחן נכונה את המחלה. מכל איש צוות רפואי מצופה לפעול בשיתוף פעולה ולהקפיד על שיתוף מידע ביחס למצבו של המטופל, הטיפולים הרפואיים שניתנו לו, תוצאות הבדיקות הרפואיות שביצע והאבחנות של הגורמים המקצועיים בעניינו.

עם זאת, חשוב לציין כי אבחון שגוי של מחלה או מצב רפואי לא תמיד יצביע על קיומה של רשלנות רפואית. במקרים שבהם הרופא פעל כנדרש, לא דילג על שלבים בטיפול הרפואי אלא ביצע טעות שבשיקול דעת, סבירות גבוהה שהוא לא ייחשב רשלן. אבחון שגוי ייחשב לרשלנות רפואית כאשר הטעות באבחון הייתה משמעותית וחרגה בצורה בוטה מסטנדרט רפואי מקובל וסביר. 

עורך הדין שאדי אנדראוס (צילום: משרד עו''ד גולדבלט - שטרס - אנדראוס)
עורך הדין שאדי אנדראוס (צילום: משרד עו''ד גולדבלט - שטרס - אנדראוס)

אבחון רפואי שגוי עלול לגרום לתוצאות קשות עבור המטופל
בהקשר זה חשוב לציין כי אבחון שגוי עלול להוביל לתוצאות קשות ומצערות שביניהן אי מתן טיפול רפואי כאשר יש צורך בכך, מתן טיפול רפואי מוטעה שאינו תואם למצבו הרפואי של המטופל או איחור במתן טיפול רפואי שעלול להשפיע על איכות הטיפול ולפגוע בסיכויי ההחלמה של המטופל.

במסגרת הכשלים האפשריים הקשורים לאבחון מצב רפואי ומחלות, ניתן לציין גם איחור באבחון אשר לעיתים עשוי להשפיע באופן משמעותי על אפקטיביות הטיפול. אבחון שנעשה במועדו עשוי למנוע החמרה והדרדרות של מחלות ובכך לאפשר מתן טיפול רפואי מיטבי למטופל. לעומת זאת, איחור באבחון עשוי להוביל להחרפת המחלה, לפגיעה בסיכויי ההחלמה של המטופל ואף למתן טיפול רפואי אינטנסיבי יותר בהשוואה לטיפול שהיה עשוי להביא להטבה במצב הרפואי ללא האיחור באבחון. 

איך ניתן להוכיח בבית המשפט תביעת רשלנות רפואית באבחון?
לצורך הוכחת תביעת רשלנות רפואית באבחון, הנפגע יידרש לצרף לתביעתו חוות דעת של מומחה רפואי בתחום הרלבנטי שתסייע לו בביסוס התביעה. חוות הדעת של המומחה הרפואי תתייחס ליסוד ההתרשלות באבחון, תוך בחינה של התנהלות הרופא המטפל בפועל, ליסוד הנזק, כלומר לפגיעה שנגרמה למטופל בעקבות ההתרשלות של הרופא המטפל ולקשר הסיבתי שבין ההתרשלות ובין הנזק.

לצורך קבלת טיפול משפטי איכותי במקרה של חשד לרשלנות רפואית באבחון, מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתביעות בגין רשלנות רפואית באבחון. עורך הדין יבחן את התיעוד הרפואי שבידי המטופל, ובשיתוף מומחים רפואיים יעריך את סיכויי ההצלחה של התביעה. אם יתברר כי סיכויי התביעה הם טובים, המטופל יופנה למומחה רפואי לצורך הכנת חוות דעת רפואית בעניינו שתצורף לתביעתו נגד הרופא הרשלן לצורך ביסוסה והוכחתה.

עורך דין שאדי אנדראוס עוסק בתחום דיני הנזיקין על כל רבדיו, בעיקר רשלנות רפואית, נזקי גוף, ביטוח לאומי, תביעות נגד משרד הביטחון, קצין תגמולים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית באבחון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.