בעידן של סגרים, תחלואה ומוטציות, נופשים וטיולים לחו"ל לא בדיוק נמצאים בראש מעיינינו. אולם מבצע החיסונים הארצי מפיח בכל זאת איזושהי תקווה שכשנתחיל לחזור לשגרה - בתקווה שזה יקרה כמה שיותר מהר - יחזרו לחיינו גם בתי המלון, הטיסות והחלומות על יעדים שונים ברחבי העולם.

אין ספק כי שנת 2021 תיראה שונה בתחום התיירות. תחזית מומחי חברת Booking.com - המתבססת על תובנות, נתונים ומחקרים בקרב 20,000 מטיילים מ־28 מדינות שונות ובהן ישראל - מציפה מגמות חדשות בתחום התיירות והנסיעות בשנה הקרובה, כתוצאה מהשפעת הקורונה.

ראשית, בתקופת ההגבלות השונות אמרו 77% מהמטיילים הישראלים שהם מתרגשים לקראת הרגע שבו יוכלו לחזור לנסוע ולטייל, ו־68% מהישראלים ציינו שעכשיו הם מעריכים יותר את היכולת לנסוע ושבעתיד כבר לא יתייחסו לכך כאל דבר מובן מאליו.

המטיילים הישראלים גם אמרו שבמהלך 12 החודשים שיבואו לאחר שיוסרו הגבלות הנסיעה, הם מתכננים לצאת לאותו מספר של טיולים וחופשות (בתוך המדינה ובחו"ל) כמו בשנה שלפני המגיפה. 35% אף ציינו שהם רוצים לטייל יותר בעתיד כדי לפצות על מה שהפסידו ב־2020.

"אנחנו חושבים ששנת 2021 בתיירות תיפתח בצורה הדרגתית, ובהתחלה יהיה הדגש על תיירות פנים", אומר אפרים קרמר, מנכ"ל חברת אשת טורס. "אנו מעריכים כי בפברואר ייפתחו שוב האיים הירוקים, דהיינו בתי המלון באילת ובים המלח. במרץ ולקראת פסח ייפתחו יתר בתי המלון בישראל, וגם תהיינה טיסות ליעדים קרובים. ואילו בקיץ נעבוד בצורה גמישה, בהתאם ליעדים שייפתחו. הדברים יהיו מאוד דינמיים וחברות התיירות יצטרכו לפתח גמישות לפי מצב התחלואה ברחבי העולם ביעדים השונים. שם המשחק הוא גמישות".

אפרים קרמר, מנכל אשת טורס (צילום: דורון סרי)
אפרים קרמר, מנכל אשת טורס (צילום: דורון סרי)

"ב־2021 נעבוד בהיקפים קטנים יותר מב־2019, אבל כשיעד ייפתח - תהיה עליו הסתערות", הוא מוסיף. "יהיו גם יעדים שלמים שלא ייפתחו ב־2021. אוסטרליה, למשל, הודיעה שלא תקבל תיירים עד סוף השנה. אני גם לא בטוח שמדינות אירופה הקלאסית ייפתחו. אני משער שהשנה יעדים כגון יוון, איחוד האמירויות, גאורגיה, קפריסין, בולגריה וגם מרוקו - בהנחה שלא יהיו שם בעיות בריאות מיוחדות - יתפסו חזק יותר. הכל, כמובן, תלוי בקורונה. בכל אופן, החזרה תהיה הדרגתית ויהיו יעדים שייפתחו רק ב־2022. לכן אני צופה שבתחילה תיירות הפנים בישראל תהיה חזקה מאוד".

אילו מגמות נוספות נראה?
"אנשים יעברו מבתי מלון גדולים ליותר חופשות בטבע, לבתי מלון קטנים ולגלמפינג (אוהלי יוקרה). אחרי שנה שלמה שאנשים ישבו בבית, הם גם יחפשו פעילויות כמו טיולי אופניים וטיולי ג'יפים מאורגנים. הכיוון, גם בארץ וגם בעולם, יהיה פעילות Outdoor".

גם לפי ממצאי Booking.com, במציאות החדשה תיירות הפנים מקבלת מעמד אחר, והמומחים בתחום צופים שעולם התיירות יראה הרבה יותר מטיילים מקומיים. עם זאת, אנשים עדיין חולמים לנסוע גם לחופשות ארוכות ורחוקות. כמו כן, בעקבות הקורונה, המטיילים יעדיפו לאמץ דרך חדשה ורגועה יותר לגלות את העולם. 52% מהישראלים אמרו שהם ירצו להגיע למקומות כפריים ולא מתוירים כדי ליהנות מהסביבה ומהטבע.

זיכרון קצר

גם ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בקבוצת קשרי תעופה, צופה כי תהיה עלייה בתיירות הפנים בשנת 2021. עם זאת, הוא טוען כי ההיצע שאפשר לממש בישראל מוגבל מאוד. "ראינו מה קרה פה בקיץ 2020. המחירים האמירו, ובתי המלון היו מפוצצים", הוא אומר. "בסופו של יום, בשיא של אוגוסט ובחגי תשרי, אין במלונות בארץ מקום להכיל את כל הישראלים, גם אם הם היו רוצים. כמו כן, המחירים ואיכות בתי המלון באיי יוון, בדובאי או באנטליה הם לכל הפחות זהים לאלו שבארץ, ובמקרים רבים המחירים שם זולים יותר והאיכות טובה יותר".

מה הצפי שלך לשנת 2021?
"קודם כל, אני מעריך שמגמות שהיו בולטות לפני הקורונה יתחדדו: נופש באמצעות airbnb, בצימרים, בטבע, טיולים בקראוונים - סוגי נופש שעדיין יאפשרו ריחוק מהסביבה ואי־התקהלות. עם זאת, ממה שראינו בדובאי וגם ביוון, אפשר להסיק שהזיכרון של התיירים קצר. אנשים משתוקקים למגע, לחופשה בנוכחות אנשים נוספים ותיירים מכל העולם. יש פה בעצם שתי מגמות מקבילות".

ניר מזור, סמנכ''ל שיווק קשרי תעופה (צילום: קשרי תעופה)
ניר מזור, סמנכ''ל שיווק קשרי תעופה (צילום: קשרי תעופה)

מזור מעריך שהחזרה לטיסות תהיה מהירה יחסית, ובזכות תעודת המתחסן יוסר מפני רבים החשש הגדול של שהייה בבידוד לאחר החזרה ארצה, מה שגם יעודד אנשים לטוס.

"בהתחלה נראה יותר טיסות לנופשונים, ליעדים של טווח טיסה קצר, עד ארבע שעות. טיסה ליעדים קרובים זה מה שאני צופה לאביב־קיץ הקרובים", הוא אומר. "אני מעריך שהחזרה המיוחלת לחופי תאילנד, להודו, לדרום אמריקה ולארה"ב תיקח יותר זמן. לדעתי, על היעדים האלה נוכל לדבר בסביבות נובמבר־דצמבר".

ומה בנוגע לאירופה?
"ההערכה היא שתהיה נהירה לאירופה, אבל לא לאירופה הקלאסית, לא לחופשה האורבנית, מפני שכולנו שהינו יותר מדי זמן בבתים, בסביבה של בטון ובניינים. עכשיו נרצה לראות יותר כחול וירוק בעיניים, ופחות, לפחות כרגע, ליהנות מפריז ומלונדון. החלקים באירופה שיהיו מעניינים יותר הם אלו שצברו תאוצה עוד לפני הקורונה - יעדי הטבע בסלובניה ובקרואטיה ואפילו גאורגיה ומונטנגרו".

"לפי ההערכות שלנו, החזרה לעולם הנופש צפויה להיות מהירה מאוד, להבדיל מהעולם העסקי", הוא מציין. "בעולם העסקי, החזרה לטיסות תהיה אטית יותר, גם כי בכנסים יש התקהלויות וגם משום שבעולם העסקי למדו כבר לעבוד עם וידיאו וזום".

לתפוס מקום

בלי קשר ליעד זה או אחר, לפי Booking.com, ההשלכות הכלכליות של הקורונה יגרמו לאנשים לחפש תמורה טובה יותר למחיר. 67% מהמטיילים הישראלים אמרו שהם יהיו מודעים יותר למחיר כשיחפשו ויתכננו טיול בעתיד ו־58% אמרו שהם כנראה ינסו לחפש מבצעים והנחות. 85% מהישראלים העידו כי הם רוצים שהפלטפורמות שדרכן מזמינים יהיו שקופות יותר בנוגע למדיניות הביטול, לנוהלי ההחזר הכספי ולאפשרויות הביטוח שלהן. 67% מהנשאלים אמרו שהם יזמינו רק מקומות אירוח עם אפשרות להחזר כספי ו־28% גם ציינו שהם ירצו שתהיה להם אפשרות לשנות תאריכים בלי לשלם קנס.

"המחירים כיום לנופשונים ולטיולים בחו"ל נותרו למעשה כמו ב־2019, אבל שער הדולר ירד מאוד ולכן משתלם מאוד להזמין כרגע חופשה", אומר מזור. "בשלב הזה עדיין קשה לדעת איך המצב הכלכלי בעקבות הקורונה ישפיע על היום שאחרי. עם זאת, ראינו שמשברים כלכליים שעברנו, למשל ב־2008 ו־2009, לא גרמו לאנשים לוותר על נופש. מקסימום מתפשרים על משך החופשה או על רמת בית המלון, אבל לא מוותרים על חופשה לנשמה. אנחנו רואים אצלנו באתר עלייה של 20% בחיפוש מאז תחילת מבצע החיסונים, ובכל יום זה עולה. גם החלה כבר זרימה של הזמנות לפסח, לקיץ ולחגי תשרי".

מהם היעדים המבוקשים כרגע?
"כיום רוב ההזמנות הן ליוון, לקפריסין ולאיחוד האמירויות. אני חושב שבקיץ הביקוש יעלה על ההיצע. מי שמבין זאת ורוצה לנפוש במלונות איכותיים וכאלה שמתאימים למשפחות, חייב לשריין את החופשה שלו כבר עכשיו. השאלה הקיץ הזה לא תהיה שאלת המחיר, אלא מי יתפוס את חדרי המלון. תקופה ארוכה העולם לא נפש וכל זה יתנקז לקיץ אחד. מבחינת תנאי ביטול, למשל, אפשרנו לעשות הזמנה ולשלם כרגע רק 100 דולר לאדם, כדי שאנשים לא ירגישו שהם הסתכנו יותר מדי. אנחנו גם מאפשרים החלפת יעד עד שבוע לפני הטיסה. מובן שבכל מצב של סגירת השמיים או הפיכה של מדינה מירוקה לאדומה, אנחנו מזכים מיד".

בטיחות וניקיון

דבר אחד בטוח - הקורונה גרמה לכולנו לשים את הבטיחות והניקיון בראש סדר העדיפויות. לפי נתוני Booking.com, הרוב המוחלט של הישראלים (84%) השיבו שבכוונתם להיות זהירים יותר כדי להגן על עצמם מפני הנגיף, ונראה שחלק מהיעדים ומהעסקים יצטרכו לעבוד קשה יותר כדי לרכוש את אמון התיירים. 74% מהישראלים ציינו כי הם מצפים מהאטרקציות התיירותיות להתאים את עצמן להנחיות הריחוק החברתי.

35% אמרו שהם מעדיפים להתארח בבית נופש או בדירה, במקום במלון.
"למלונות האורבניים, אלה שבעבר היינו מתקשרים אליהם כשהיינו טסים לפריז וללונדון, יהיה קשה לחזור באותה מתכונת כמו קודם", אומר מזור. "רמת הביקוש שלהם מראש תהיה נמוכה, והם יצטרכו לייצר חוויית אירוח טובה יותר ממה שסיפקו בעבר".

מגמות נוספות הצפויות בעולם התיירות הן שינוי בשימוש באמצעי תחבורה וגם במשך החופשה. כמעט חצי מהנשאלים בעולם (46%) אמרו שהם לא ישתמשו בתחבורה ציבורית כדי לא להיחשף לקורונה. גם 34% מקרב המטיילים הישראלים ציינו זאת. הדבר מעיד על כך שיהיה שינוי לטווח ארוך באופן שבו אנשים נוסעים ליעדי החופשה ומסתובבים בהם, ויותר אנשים יבחרו לשכור רכב.

ומכיוון שהעבודה מרחוק הפכה לנחלת הכלל במהלך המגיפה - דבר שכנראה לא ישתנה - אנשים ירצו לנסוע למשך תקופות ארוכות יותר בעתיד וישאפו לשלב ביעילות בין עבודה לנופש, גם כשהם לא בבית. המטיילים כבר לא מוגבלים לעבודה במשרד למשך חמישה ימים בשבוע, והם רוצים מאוד לשנות קצת את הנוף ולהפסיק לעבוד רק בבית. לכן נראה גידול ניכר בשילוב בין עבודה לחופשה, ומחשבים ניידים יהפכו להיות מצרך חיוני בכל מזוודה.

ריווח וריחוק

גם בחופשות השיט נראה שינוי בעקבות הקורונה. "לפי ההערכה, עד הקורונה כ־100־150 אלף ישראלים היו יוצאים לקרוזים במהלך שנה", אומר אורי שנבל, מנכ"ל חברת סנורמה, נציגת המכירות של תאגיד Royal Caribbean בישראל. "קרוזים אהובים מאוד על הישראלים. יש רעב גדול מאוד בקרב הקהל. רואים זאת בטלפונים ובהזמנות מקוונות של אנשים שרוצים לצאת לקרוז כבר בקיץ. כדי שיהיה להם קל להזמין, כל הזמנה חדשה לקרוזים עד אפריל 2022 ניתנת לביטול עד 48 שעות לפני היציאה, ומה ששולם מוחזר כשובר לניצול עתידי. יש אצלנו גם אנשים עם הזמנות מ־2020 שבוטלו. חלק גדול מהם העדיף לקחת שובר זיכוי לניצול עתידי, שגבוה ב־25% מהסכום ששילמו. האנשים האלה יושבים עם השובר ומחכים לשמוע מתי יוכלו לצאת. ממש לאחרונה גם השקנו אתר חדש בעברית, שמאפשר לסוכני נסיעות ולקהל הרחב להזמין".

אורי שנבל (צילום: יוסי סובה)
אורי שנבל (צילום: יוסי סובה)

אתה מאמין שבקיץ 2021 כבר תהיו בים?
"אף אחד לא יודע את התשובה לכך. לתאגיד רויאל קריביאן יש 35 אוניות ברחבי העולם. בכל חודש שאנחנו לא יוצאים לים זה הפסד של 300 מיליון דולר. אני מקווה שבקיץ כבר נראה כמה אוניות שייצאו לים. זה יקרה בטוח ברבע האחרון של השנה, אבל בנוגע לקיץ אני לא בטוח. כדי שאונייה תצא לים, צריכים לדעת שהמדינות שעוצרים בהן הן ירוקות. למשל, שיט מברצלונה, שאהוב על הישראלים, מגיע לריביירה הצרפתית והאיטלקית. צריך לדעת שאפשר יהיה לעצור ביעדים הללו, שהם ירוקים ושהחנויות והמוזיאונים פתוחים".

שנבל מציין כי עולם השיט הבינלאומי נפגע קשה עוד יותר מהתחומים האחרים בתחום התיירות. "הסיבה העיקרית שחברות השיט לא חזרו עד עכשיו היא שזה לא כמו לקחת מלון ביוון או במאוריציוס", הוא מבהיר. "בשיט אתה יוצא מנקודה אחת, עוגן בכל פעם בנקודה אחרת, יוצא ומטייל. צריך שהמדינות והערים שמבקרים בהן יהיו ירוקות, כדי שיהיה לאן לרדת ואיפה לבקר. זה לא מספיק רק לצאת לים".

אילו שינויים נראה אצלכם ברגע שתחזרו לפעול?
"כדי להתמודד עם המציאות החדשה, להחזיר את האורחים לים ולהבטיח להם חופשה שקטה, תוך שמירה על בריאותם, החברה בוחנת בימים אלה עלייה לאונייה באמצעות דרכון ירוק, בדיקות קורונה מיידיות בטרמינל לאלו שאינם מחוסנים והפלגות מרווחות עם תפוסה קטנה מ־100% (כ־50%־70%). מכיוון שהתפוסה תהיה קטנה יותר, יהיה אפשר לקיים ארוחות ערב או הופעות בקבוצות קטנות יותר ולשמור על ריווח וריחוק. כמו כן, כל ירידה מהאונייה והסתובבות ביעדים, שפעם הייתה חופשית, תיעשה בהתחלה בקבוצות מאורגנות. הטיולים יהיו יחד ולא כל אחד יתפצל וילך למקומות שבהם הוא עלול להידבק. הישראלים, כאמור, רעבים לקרוזים ויש לנו כבר הזמנות לקיץ, לחורף וגם לשנת 2022. אני מעריך שהקרוזים הראשונים יהיו בים התיכון ואחר כך יגיעו גם היעדים הרחוקים יותר".