ד"ר אריה אבני הוא רופא. ד"ר אבני מתנגד לחיסונים. לפני חצי שנה תועד בערוץ 13 מתדרך אם איך לזייף פנקס חיסונים של בנה, וחותם, תמורת סכום פעוט, על מסמכי חיסונים מזויפים. הכל לכאורה, ומשרד הבריאות עוד בודק. בייחוד מתנגד הדוקטור לחיסון נגד הקורונה. הוא טוען שאינו מכחיש את קיומו של הנגיף. הרי הוא רופא ויודע שיש נגיפים בעולם. הוא רק טוען שאין מגיפה בישראל. גם בעולם אין מגיפה. "מה שאני מכחיש, ומכחיש כל בר דעת שהעיניים בראשו פקוחות, שמעולם לא הייתה כל מגיפה בארץ, מאז הקמת המדינה", הוא כותב בדף הפייסבוק שלו. "ואם דיווח מאן דהוא על קיום מגיפה, זה היה, ממש כמו כעת, לצרכים פוליטיים/ כלכליים/תחושה שיש יותר מדי אנשים בארץ זו, ולדלל עודפים זו בבחינת עצמה חובה".

וכדי שיוכל להשפיע על החלטות מדינת ישראל בתחום הבריאות ולהפסיק את החיסונים המיותרים והמזיקים, הוא רוצה להיות שר הבריאות, ולכן הקים מפלגה והוא מבקש להתמודד בבחירות הקרבות. שכוייעח. כך אולי נדע אחת ולתמיד כמה הזויים חיים בישראל.

ד"ר אבני הוא קוריוז, אבל הוא לא לבד. פרופ' (אמריטוס) יורם לס הוא רופא ידוע ומכובד. היה סגן הדיקן של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב והיה גם מנכ"ל משרד הבריאות, אשר בעת כהונתו, בספטמבר 1988, התחוללה התפרצות מחודשת של נגיף הפוליו בישראל. תחילה אמר לס: "אין מגיפה וזוהי רק התפרצות של המחלה", וסירב לאשר מכירת חיסונים לציבור. כעבור חודשיים כבר הורה על מבצע חיסונים המוני ומזורז. כעבור חצי שנה התפטר.

יורם לס (צילום: אלוני מור)
יורם לס (צילום: אלוני מור)


כשפרצה מגיפת הקורונה בסין והתגלו מקרים ראשונים בארה"ב ובאירופה - הפך לס כוכב תקשורת, כי ביטא ביקורת קולנית על משרד הבריאות והממשלה. הוא הכחיש את קיום המגיפה. "זו שפעת עם יחסי ציבור", טען, והתנבא שלא יהיו יותר מעשרות חולים בארה"ב. מאז חלו שם יותר מ־25 מיליון, ומספר המתים מתקרב לחצי מיליון. נדמה לי שפרופ' לס חזר בו מאז, וגם כוכבו בתקשורת דעך.

והם כנראה לא הרופאים היחידים השבויים בקונספציה ומוכנים לעוות את המציאות לצורכיהם. ח"כ אביגדור ליברמן ניצל השבוע ראיון בשעת צפיית השיא בערוץ 13, והודיע לעם ישראל כי שמע מ"מקור מוסמך ביותר במשרד הבריאות" כי יש בישראל כבר מאות חולים שנדבקו בקורונה אף על פי שחוסנו בשתי מנות. וחמור מזה: משרד הבריאות מסתיר את העובדות המזעזעות הללו מן הציבור. "המשרד בודק, אבל הוחלט בינתיים להטיל איפול על כל הסיפור", אמר.

אינני מפקפק בכך שליברמן שמע את הדברים ממישהו. פרופ' לס מוכיח שגם פרופסור יכול להיות שוטה, וגם בכיר במשרד הבריאות יכול להיות מכחיש מגיפה. אבל גם אם שמע ח"כ ליברמן את השטויות הללו מרופא "בכיר" - מה שנדרש מאדם שהיה שר ביטחון ורואה עצמו מנהיג בישראל בשעת משבר לאומי ועולמי הוא לפחות מידה מזערית של אחריות. אבל אין לו.

היה מצופה ממנו לבדוק את הנתונים. ואם אינו מאמין למשרד הבריאות - באחת מקופות החולים המרכזות את הנתונים. משרד הבריאות פרסם מיד אחרי "ההדלפה" השערורייתית של ליברמן את העובדות: רק 63 אנשים, שהם 0.014% בלבד מתוך 428 אלף איש שנמצאים מעל שבוע ממנת החיסון השנייה, נמצאו חיוביים לקורונה.

וקופת חולים מכבי פרסמה את הנתונים שלה: רק 20 מתוך 128,600 מבוטחי הקופה שחוסנו במנת החיסון השנייה נגד קורונה לפני יותר משבוע (כ־0.015% מהמתחסנים) נדבקו בנגיף. מרביתם של אותם 20 נדבקים הם מעל גיל 55, מחציתם סובלים ממחלות כרוניות ומחציתם ללא כל מחלות רקע. מהקופה נמסר שהנדבקים חוו תסמיני מחלה קלה הכוללים כאבי ראש, שיעול, חולשה או עייפות. אף אחד מהם לא אושפז בבית חולים ולא סבל מחום מעל 38.5 מעלות. רוב החולים נבדקו בשל חשיפה לחולה מאומת.

ואל נשכח: חברת פייזר פרסמה כי לחיסון שלה יש כ־95% יעילות. תוצאה נפלאה בפני עצמה, אבל משמעותה שבקרב 428,000 המחוסנים בשתי מנות בישראל (בתחילת השבוע) יש לפחות 20 אלף איש שלא פיתחו חסינות. אין למשרד הבריאות שום סיבה בעולם "להטיל איפול" על תוצאות צפויות.

כלומר: ח"כ ליברמן הפיץ ידיעת כזב. פייק ניוז. ניתן היה אולי לצפות מערוץ 13 לבצע מיד, בכתוביות על המסך, בזמן הראיון, "בדיקת עובדות". אבל הם בחרו שלא לעשות זאת.

מדוע נהג כך ליברמן?
נתניהו עושה שימוש במבצע החיסונים כדי להאדיר את שמו, וכדי להציג הצלחה (מרשימה בכל קנה מידה עולמי). על פי הסקרים, נראה כי הוא מצליח. זה שורף לליברמן את הנתיך. מה שנראה כאפשרות קלה להבסת נתניהו על רקע המגיפה והשבר הכלכלי - עלול לחמוק מהידיים. הוא חייב לעצור את כדור השלג הזה. לעכב את מבצע החיסונים. לזרוע ספקות כדי שהיהודים יפסיקו לנהור בהמוניהם אל תחנות החיסון. ולכן צריך להגביר את אי־האמון במערכת הבריאות בכלל ("מטילים איפול על חקירת המקרים") ובחיסוני הקורונה בפרט ("מאות חולים למרות החיסון").

אביגדור ליברמן (צילום: רונן אקרמן)
אביגדור ליברמן (צילום: רונן אקרמן)


ח"כ ליברמן אינו ידוע כמכחיש מגיפה או כמתנגד גלוי לחיסונים. אני מקווה שהתחסן. אבל במפלגתו יש מתנגדי חיסונים גלויים. ח"כ אבידר למשל. "אני אומר לך שאני לא אתחסן ואסביר למה: אני לא באוכלוסיית סיכון, אני לא חושש, אני מרגיש בריא. מה אני צריך להתחסן", אמר ברדיו 103. "זה אינטרס של נתניהו להכניס אותנו לטרפת", הוסיף. נתפלל כולנו למען אלי בן פורטונה שישוב לעשתונותיו ויתחסן.

מפלגת ישראל ביתנו ידועה כמפלגה עם משמעת איתנה. לא מצייצים שם בלי אישור של היו"ר. היו חריגים, אבל הם לא נמנו עם הרשימה בכנסת הבאה. ליברמן אומר שחיסונים זה עניין אישי וכל אחד יכול להחליט כרצונו. הוא צודק. אבל מלחמתו של אבידר נגד החיסונים ו"הטרפת של נתניהו" אינה מסוג הנושאים שליברמן מעניק להם "חופש הצבעה" גם בימים כתיקונם.

כשנשאל ליברמן מדוע החליט לחשוף את "הדלפת בכיר משרד הבריאות", הסביר: "אני חושב שהיו הרבה מניפולציות בכל נושא החיסונים. נתניהו מדבר רק על זה ולא על אלפי המתים. הניהול היה כושל, היו שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים".

יש כשלים רבים בניהול משבר הקורונה. חלקם ודאי פוליטיים. אבל כל העולם סובל מהם. העולם מתמודד עם 100 מיליון נדבקים ויותר משני מיליון מתים. ישראל נמצאת במקום העשירי בעולם מבחינת מספר הנדבקים למיליון (66,404), במקום ה־14 בעולם מבחינת מספר בדיקות למיליון נפש (1,094,314) ובמקום ה־55 בעולם מבחינת מספר המתים למיליון (489). או במבט־על: מצב קשה, אבל בהשוואה עולמית - לא כישלון חריג. אם, לשיטתו של ליברמן, נתניהו נושא באחריות לאלפי המתים - כך כנראה הם גם 54 ראשי המדינות שבארצם מתו יותר בני אדם (למיליון נפש).

זוהי מגיפה קשה. היא גורמת תחלואה ותמותה עצומה. היא תיעצר בעזרת החיסונים. מי שמנסה לטפס על גופות מתי הקורונה כדי לקטוף פירות פוליטיים - עלול להגיע גם למחוזות האפלים וההזויים של התנגדות לחיסונים. ולסיום נשוב לד"ר אבני החביב. אין לו כמובן סיכוי לצלוח את אחוז החסימה, ולכן אולי כדאי שיחבור למפלגתו של ליברמן. ברגע זה לפחות היא נראית כביתו הטבעי.
 
[email protected]