עדיפות מוקדמת וקריטית של ממשל ביידן היא להתמודד עם המשבר שהולך ומחמיר עם איראן, שכן טהרן מתקרבת להחזיק מספיק חומר בקיע לנשק גרעיני, כך אמר היום (שישי) היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

"מנקודת מבטנו, עדיפות מוקדמת וקריטית חייבת להיות ההתמודדות המשבר הגרעיני שמחריף ככל שהם (איראן) מתקרבים להשגת מספיק חומר בקיע לנשק", אמר היום סאליבן. 

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, שליח ארה"ב החדש בענייני איראן, רוברט מאללי, שוחח עם בכירים מבריטניה, צרפת וגרמניה כדי לראות מה חושבות המדינות האירופאיות על מצבו הנוכחי של הסכם הגרעין. "זו הייתה שיחה שנועדה לעשות חשבון נפש על התיק ולהעריך מה נקודת המחשבה שלנו", אמר גורם המעורב בפרטים. 

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר כי כל משא ומתן חדש בנושא הסכם הגרעין עם איראן יהיה מאוד "קפדני" ועליו לכלול את ערב הסעודית. על פי הדיווח, מקרון אמר בתדרוך תקשורתי כי נותר זמן קצר מאוד למנוע מאיראן את ייצורו של הנשק הגרעיני.

כזכור, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע היום במסיבת עיתונאים שערך באיסטנבול כי איראן לא תקבל את דרישת ארה"ב לחזור בה מהאצת תכנית הגרעין. האמריקאים התנו את הסרת הסנקציות שלהם בכך שהרפובליקה האיסלאמית תחזור לתנאי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. זריף הוסיף ואמר כי הדרישה הזו "אינה מעשית ולא תתרחש". 

השיח בנושא הגיע לאחר הבהרתה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בתחילת החודש כי איראן הגבירה באופן משמעותי את קצב העשרת האורניום שלה בתקופה האחרונה. עוד נמסר מסבא"א כי ההערכה היא שבתוך שבועות בודדים יכולה איראן להעשיר אורניום בשיעור של כ-20%.