עולם הדאטה לא מפסיק להתפתח ובתקופת הקורונה גופי ממשלה, גופים עסקיים, מוסדות וארגונים הכפילו ואף שילשו את ההשקעות שלהם בטכנולוגיות, בדגש עצום על תחום הדאטה, במטרה להפיק ערכים כאן ועכשיו. לדברי אסף בר, מנכ"ל איטרניטי מקבוצת אמן, מהחברות המובילות בישראל בעולם הדאטה, משבר הקורונה העולמי הוביל חברות לבצע שינויים אסטרטגיים, ולזנוח מודלים שיווקיים רגילים לטובת השקעה ומינוף הנתונים.

"בשנים האחרונות אנחנו שמים לב לתהליך אבולוציוני בעולמות האלה", מסביר בר. "הפקת הערכים העסקיים מים המידע הפנים־ארגוני והחיצוני התחילה בכלל בגופים מודיעיניים, שלחם קיומם הוא ניתוח מידע רב מאוד ולא מובנה, במטרה להגיע לתובנות חדשות ולכיוונים עסקיים מעניינים בזמן אמת.

"אחריהם הגיעו חוקרים ובעלי עניין מתחום הרפואה והפארמה, ובמעגל הנוכחי מגיעים גופים עסקיים שונים ומגוונים, ששואפים לצמיחה ולשיפור ביצועיהם בעיקר בעת הזו. מטרת הגופים היא למנף את המידע המוצק שהצטבר בשנים האחרונות כדי לשמר, לשפר ולייצר יש מאין".
בר מדגיש כי עם התפתחות המדיה הדיגיטלית, האינטרנט והרשתות החברתיות, תעשיות נוספות החלו למנף את המידע הקיים ברשת הן למטרות עסקיות, הן למטרות ביטחוניות והן למטרות רפואיות.

"ארגונים עסקיים משקיעים משאבים עצומים במטרה לעקוב ולזהות שיחות על תחומי העדפה של הגולשים, ולמנף את המידע להפקת ערכים עסקיים באמצעות פרסומים ממוקדים של מוצרים או שירותים רלוונטיים. גופי ביטחון וצבא יכולים לאתר בקלות את המפגעים הבאים בזכות המידע הקיים ברשתות החברתיות, והתעשייה הרפואית מפתחת תרופות מצילות חיים בזכות הצלבות מידע ושימוש בנתונים של חולים עם תחלואות דומות".

בר מוסיף כי מגיפת הקורונה הובילה כמעט את כל הסקטורים לבצע הערכות מחדש, ולשלב את עולם הדיגיטל והדאטה כאחד המשאבים המרכזיים באסטרטגיה הארגונית, על חשבון משאבים אחרים.

"רובם הפנימו כי המציאות החדשה אינה מאפשרת להשקיע בטכנולוגיות או במהלכים הרגילים שיפיקו ערכים בטווח הרחוק, כי אם כאן ועכשיו". לדבריו, "הבחירה בדאטה היא מהבודדות שמאפשרות לארגון להפיק ערך ממשאב קיים בזמן סביר. ההמלצה שלי לכולם היא לבצע תהליך חשיבה לאסטרטגיית דאטה בארגון, זהו צורך מחייב במציאות החדשה, וההתאמות הנדרשות לרוב אינן עצומות".

"זיהינו מגמה חדשה וברורה, שבה מגזרים שהיו עד כה רחוקים משימוש בדאטה למינוף וקידום עסקיהם החלו לעשות צעדי ענק במוכנות ובעשייה בפועל", הוא מציין. "המגזרים החדשים הם מעולמות הייצור, היצוא וההפצה. כמו כן, תחום הריטייל הגביר שימוש בנתונים פנימיים וחיצוניים כדי למקסם את הפעילות ולייצר לעצמו הזדמנויות עסקיות".