זה לא סוד שלחץ חברתי מוביל פעמים רבות להשפעה שלילית על נפשו של אדם. כעת מתברר כי הלחץ שחלק מהגברים חווים כדי להיות "גבריים" יותר עלול לעורר אצלם תחושות של התנהגות תוקפנית ואף אלימה לעתים כלפי אחרים. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת דיוק בארה"ב גילה כי התגובות התוקפניות ביותר התגלו אצל גברים צעירים, בגילי 18־29, שחשו כי גבריותם "שברירית יחסית".

המשתתפים במחקר כללו 195 סטודנטים לתואר ראשון ו־391 גברים אקראיים בני 18 עד 56. המשתתפים התבקשו לענות על סדרת שאלות בנושאים של "גברים סטריאוטיפיים" כמו ספורט ותיקון רכבים. בשלב הבא הם קיבלו ציון "גבריות" באופן אקראי. מאוחר יותר התבקשו הגברים להשלים סדרת מילים על ידי הוספת אותיות חסרות וזאת במטרה לחשוף את מצבם הנפשי באותו הזמן.

הממצאים פורסמו בסוף השבוע האחרון בכתב העת Personality and Social Psychology Bulletin. מהתוצאות עולה בין היתר כי גברים שתחושת הגבריות שלהם נבעה מתחושות פנימיות קיבלו ברוגע ובשלווה יחסית את הבשורה כי ניתן להם "ציון נמוך בגבריות", בניגוד לגברים שחשו כי הגבריות שלהם שברירית יותר. אותם גברים הסבירו כי הם חשים לחצים חברתיים ורצון להשתלב טוב יותר. כאשר התבקשו להשלים מילים, הם השתמשו באסוציאציות אלימות. כך למשל כאשר התבקשו להשלים את האותיות Ki, הם כתבו Kill ולא Kiss כפי שעשו המשתתפים האחרים.

החוקרים הסיקו כי גבר שמרגיש לחץ חברתי כבד יותר "להתנהג בגבריות" עלול להיות תוקפני יותר, "הגבריות השברירית עשויה להסביר אצל חלק מאותם גברים התנהגות אלימה, התעללות בנשים ואף טרור".