פרשן חדשות 12 לעניינים ערביים, אהוד יערי, שוחח הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM אודות מדיניותו של ממשל ביידן במזרח התיכון והחלטתו להשהות את מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות במסגרת הסכמי אברהם.

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

העסקה עם ה-F35 מושהית. איך אתה מנתח את היחס של ממשל ביידן לכל הסכמי אברהם שנערכו רק לאחרונה?
"היחס של הממשל הזה, כפי שביטא את זה בצורה רהוטה שר החוץ בלינקן, הוא יחס חיובי, הוא התחייב להמשיך ולקדם את ההסכמים האלה, להביא הסכמים נוספים. אני לא יודע עד כמה בפועל הם יטרחו בעניין הזה, אבל המגמה והקו שלהם ברור. הצעדים שהם נוקטים עכשיו הם צעדים שכמעט שגרתיים. זאת אומרת, הם אומרים - טראמפ עשה עסקאות בחודשים האחרונים ואנחנו רוצים להסתכל בהן. יש את עסקת ה-F35 והמל"טים התוקפים לאמירויות, הם מתבוננים וממילא ה-F35 לא היה אמור להגיע לשם אלא בעוד כשש שנים. אינני חושב שהעסקה הזאת תבוטל.

"בקשר לסעודיה, אנשי ביידן אמרו מראש, בטרם נבחר, שהם לא רוצים להיות חלק בשום צורה במלחמה הנוראה שהסעודים מנהלים כבר שש שנים בתימן בחוסר הצלחה גמור. אז יש שאלה האם ארה"ב לא רק תיתן להם קצינים שיכוונו את הפעילות האווירית בתימן מה שהם נתנו עד עכשיו אלא גם אם נותנים להם חימוש מדויק וכו' כי ממילא הטייסים הסעודים גם אם תיתן להם קורדינציות של 12 ספרות הן יחטיאו את המטרה. הם הולכים להפסיק את המלחמה בתימן, לדעתי זה יקרה תוך חודשים".

יכול להיות שהממשל יגיד שהם רוצים כוחות אחרים בסעודיה? או שרק משמיעים קולות של כעס אבל ישלימו עם המצב שהיה.
"אני חושב שארה"ב תנקוט מדיניות של נזיפות מאוד פומביות והסתייגות מאוד ברורה, אבל בשום פנים לא יגיע למצב כזה בו הם יסכנו את מערכות שיתוף הפעולה וחצאי הבריתות שיש להם למשל עם מדינה כמו סעודיה. מעבר לזה, הם לא ילכו. הם רוצים לסגור את המלחמה בתימן כמשימה עיקרית".

מה הם יגידו? איך עוצרים?
"מביאים כמו שהם גרמו לסעודים ולקטארים לייצר מראית עין של פיוס, כך הם ירצו לנהל משא ומתן שכבר היו מהלכים כאלה בעבר בין החות'ים השותפים של איראן בתימן לבין הסעודים על הסדר לסיום המלחמה. מהבחינה שלנו הבעיה היא שאנחנו כבר רואים, והסעודים יודעים כמובן, שומעים קולות חדשים מסעודיה למשל. אחד מבעלי הטורים החשובים ביותר בסעודיה  - אומרים אם זה ככה והאמריקנים הולכים להחיות את הסכם הגרעין אז סעודיה יכולה לכלת לסוג של הסדר שהוא קורא לו 'שביתת נשק'. זאת אומרת אי אפשר לחסל את המחלוקת עם איראן אי אפשר לעשות שלום אבל סוג של שביתת נשק אפשר לעשות.

"למה זה חשוב לנו? כי הבעיה מבחינתנו היא שאנחנו נילחם ואנחנו נילחם יחד עם הערבים כדי שארה"ב תציג את התנאים הכי תקיפים לאיראן בשביל חידוש הסכם הגרעין אבל אם זה לא ילך אנחנו נראה את השותפים המפרציים הסונים שלנו רצים לסדר את העניינים שלהם בצד עם האיראנים. יש כבר יוזמה איראנית כמה שנים על השולחן שכל מדינות המפרץ הפרסי יגיעו להסדר שיבטיח את היציבות והשקט בנתיבי השייט". 

אנחנו רגע לפני בחירות ברשות הפלסטינית. איך זה ישפיע על הממשלה הבאה בישראל?
"כרגע יש ריקוד של בחירות, אין עוד בחירות ברשות. הרגע המכריע הוא שלושה ימים לפני שאנחנו לך לקלפי, ה-20 במרץ, אז צריכות להתארגן הרשימות לבחירות ברשות אם בכלל יהיו כאלה. אני חושב שהבעיה הגדולה כרגע בעיניי לפחות היא שאנחנו כאילו עומדים ומתבוניים מהצד במשא ומתן בין פתח לחמאס על ריצה ברשימה משותפת, על שילוב חמאס במוסדות הרשות הפלסטינית, בצעם על חזרתו שלחמאס ככוח פעיל פוליטית לגדה המערבית כשאנחנו יודעים שבקומת המרתף מתחת לפעילות הפוליטית יש את הפעילות האחרת.

"האם ישראל מוכנה? היא צריכה להחליט, גם הממשלה וגם מנהיגי האופוזיציה הרציניים צריכים להבהיר בשקט לאמריקנים וגם לאירופים ולערבים שמצב כזה, חזרה של חמאס לגדה, מפני שלאבו מאזן מתחשק להשיג טיפת לגיטימציה לא מקובל עלינו וצריך לזכור את הבחירות למועצה הפלסטינית ב-2006, הנשיא בוש בעצם כפה של שרון והם הביאו לניצחון של חמאס. התנאי של פתח היה שאם חמאס רץ בבחירות הוא צריך לקבל ולהתחייב לפלטפורמה של הסכמי אוסלו. חמאס יעשה את זה מצב אחד , אין לו שום כוונה לעשות את זה. לתת להם לרוץ, להיבחר, לחדור למוסדות הרשות הפלסטינית להתבסס מחדש בגדה זה רק מדינה שאיבדה את מאור עיניה תחשוב".

בנושא מזרח ירושלים, בלי אישור של ישראל אין באמת בחירות ברשות?
"אני חולק עליך, בכל ההצבעות הקודמות ישראל אפשרה לתושבי מזרח ירושלים להשתתף באמצעות סניפי הדואר אני לא חושב שזה כרגע העניין. מזרח ירושלים אם יש בחירות שמקובלות על ישראל – בסדר, ואת הפתרון למזרח ירושלים כבר מצאו ארבע פעמים. לא על זה זה יפול. אם אבו מאזן יחליט ויש סיכוי לא קטן לזה שהוא לא עושה בחירות הוא ישתמש בעניין ירושלים ויגיד שישראל לא מרשה וכו' וזה יהיה התירוץ שלו".

מה עמדתך לגבי רוברט מאלי?
"אני חייב גילוי נאות, רוב מאלי הוא ידיד שלי יותר מ-20 שנה, הוא איש חביב מאין כמוהו, הוא ידען גדול. אין לנו הסכמה בעיקר לגבי הדעות שלו בנושא איראן, אסד, חמאס. יש לו דעות אחרות, הוןא בן דרך אגב למשפחה סורית שדרך מצרים הגיעה לארה"ב. אבא לשו היה פעיל קומוניסטי די בולט במזרח התיכון. הקרבה שלו לממשל היא בעובדה שרוב מאלי וטומי בלינקן שיחקו יחד באותה קבוצת כדורגל של בית הכנסת של ההורים שלהם בניו יורק, הם הולכים דרך ארוכה ביחד. המינוי של מאלי הוא מינוי פחות סימפטי ממינויים אחרים".

הוא פרוגרסיבי? יקדם הידברות עם איראן וחמאס?
"הוא אחראי רק לנושא המשא ומתן בנושא הגרעיני, אף אח דלא היה נותן לו לגעת בנושא הפלסטיני".

בנושא הגרעיני הוא יביא הסכם שפחות טוב מהמצב הנוכחי.
"בנושא הגרעיני הוא יביא את אותו הסכם שבלינקן וסליבן והנשיא ביידן יחליטו שהוא מספיק טוב להם. חופש הפעולה שלו בעניין הזה הוא מוגבל. האיראנים כבר אומרים לו – אתם תעשו את הצעד הראשון, תתחילו להסיר סנקציות. אנחנו לא מוכנים לשיתוף מדינה אחרת בשיחות, בלינקן אמר בואו נכניס את המפרציות וישראל למעגל השיחות והאיראנים אומרים – שום שינוי ולו הקטן ביותר לא יהיה בהסכם הגרעין. אנחנו נכנסים למנהרה של חודשים של משא ומתן, זה לא יקרה מחר".