כעת הוא מספר לנו על הפגיעה הכלכלית שספג תחום הפנאי והבידור ומשתף אותנו בנקודות האור שלו על עידן הבילויים והפנאי בחיים שאחרי הקורונה.

בעלי החברה ניסים כהן, נשוי ואב לשלושה בנים, הקים את חברת הפרסום ניסימדיה לפני כחמש עשרה שנה. לפני כשמונה שנים הקים את פורטל קרמל, אשר הפך למרכז פעילותה של החברה. הפורטל החל את דרכו כפורטל ימי הולדת ועם הזמן התפתח למגוון תחומים נוספים מעולם הפנאי: מסיבת רווקות, בידור וסדנאות למבוגרים וכן תחום האטרקציות והבילויים. הכל עבד ותקתק כמו שעון, עד שהגיעה הקורונה שהביאה איתה עננה של חוסר ודאות ופגעה כמעט בכל התחומים המוצגים באתר, מה שהשפיע באופן ישיר על הספקים המפרסמים בפורטל ועל הפורטל עצמו ועל בעלי המקצוע מסביב האחראים לפיתוחו – מעצבים, מתכנתים, כותבי תכנים, נציגי שירות לקוחות ומכירות ועוד.

"זה הרגיש כאילו עולם הפנאי והאירועים עצר מלכת. היינו במצב של חוסר ודאות, לא ידענו מה צופן המחר ובעיקר לא ידענו איך להרגיע את הלקוחות שהיו בחלקם הרבה יותר בחשש מאיתנו, אך היינו מלאי תקווה ואופטימיות שנחזור לשגרה במהרה. ממש  לא ציפינו שנעבור שלושה סבבים של סגר".
 
"עלו בראשי המון תהיות ושאלות של, מה עכשיו עושים?", אומר כהן, "איך משמרים את הלקוחות? איך שומרים על הפורטל? מה עושים עם כלל עובדי החברה ובעלי המקצוע המספקים לנו שירותים מסביב? מצד אחד חייבים להמשיך ולדחוף, אבל מצד שני, הביקוש לאירועים, הפעלות ואטרקציות פשוט צנח, דבר שהוא לא בשליטנו.".
 
נראה כי כהן הצליח מהר מאוד להבין את המצב וכיצד להתמודד אתו. הוא סיפק אפשרויות שונות עבור המפעילים והספקים על מנת שיוכלו לשמר את הפרסום שלהם ולהכניס עבודה בין הסגרים דוגמת הפעלות בזום, הצעות של בובות בהפתעה ומברקים מזמרים ועוד. החברה אף תמכה בחלק מלקחותיה שהתקשו לעמוד בהתחייבויות ובתשלומים בשל המחסור בעבודה שעוררה הקורונה והציעה מגוון פתרונות שונים.
 
"החברה כולה מושתתת על האמונה כי כולנו משפחה אחת גדולה. אנו שמים דגש על יחס חם, אישי ותומך בין כלל צוות החברה ללקוחותינו, לאורך כל השנה ובעיקר בתקופות קשות. המעורבות שלנו בקהילת המפעילים קיימת כבר שנים רבות, כיוון שאנחנו רואים בהם חלק בלתי נפרד ממשפחת קרמל. על כן, מידי מספר חודשים קיימנו וערכנו ימי עיון, קורסים והשתלמויות ללקוחותינו, לקחנו חלק באירועים שהפיקו קהילת אמני הילדים, נתנו חסויות במסיבות פורים ואף יזמנו מפגשים ואירועים בעצמנו למען אומני הילדים והספקים השונים דוגמת מפגשי סוף שנה, ימי צילומים מקצועיים, הרמת כוסית בחגים, חגיגות ימי הולדת לפורטל קרמל, ימי התנדבות בבתי חולים ומוסדות שונים ועוד."
 

פורטל קרמל- אטרקציה לכל אירוע (צילום: יח''צ)
פורטל קרמל- אטרקציה לכל אירוע (צילום: יח''צ)


"המפעילים והספקים יודעים שדלתות משרדי החברה תמיד פתוחות בפניהם כדי שיוכלו להגיע להתייעץ, לדון בפרסום או סתם לבקר ותמיד אנו נקבל אותם באהבה ובזרועות פתוחות."

איפה זה הכי פגע בכם?
"כפי שציינתי, המפעילים, הספקים ובעלי האטרקציות הם בסיסו של הפורטל. כשהקורונה פגעה בהם אנחנו אוטומטית נפגענו גם. מפעילים ובעלי אטרקציות רבים, לצערנו, נאלצו לסגור את העסק שלהם ויחד עם זה גם להפסיק את הפרסום. היו כאלה שהקפיאו את הפעילות שלהם וכעת מחכים לרגע שנשוב לשגרה כדי לחזור ולשמח את קהל לקוחותיהם."

איך מתמודדים כלכלית עם המצב לאחר הקורונה?
"כבעל עסק אשר מספק פרנסה באופן ישיר ועקיף להמון גורמים וכן כבעל משפחה, הנושא הכלכלי הוא אינו פשוט כלל. למזלי ובזכות הניסיון שצברתי במרוצת השנים, החברה ופורטל קרמל איתנים ויציבים ולכן הצלחנו להתמודד עם משבר הקורונה למרות המכה הכלכלית שספגנו. אך בו בזמן היה קשה לראות את לקוחותינו מוותרים על עמל חייהם, על העסק שלהם בשל המשבר. 

לכן, לאורך כל תקופת הקורונה ואף בסבבי הסגרים תמיד שמרתי על קידום הפורטל ודחיפתו קדימה שגם אם אדם אחד או הורה אחד מחפש פעילות ליום הולדת, למסיבת רווקות או אפילו אטרקציה פעילה הוא יגיע ללקוחות שבפורטל."

כהן מציין כי אנחנו קרובים מאוד לתחילתה של תקופה שלאחר הסגרים ועידן הקורונה. הוא כבר חש כי כולם משתוקקים לחזור לשגרה במהרה, לחגיגות, לבילויים, לקרבה המשפחתית והחברית, אך במקביל הוא גם מודע לחשש הכלכלי שעולה כעננה שחורה על פני השמחה בה כולם חושקים. 

פורטל קרמל- אטרקציה לכל אירוע (צילום: יח''צ)
פורטל קרמל- אטרקציה לכל אירוע (צילום: יח''צ)

מהניסיון שלך, אילו תובנות כלכליות תוכל לשתף אותנו בהם שיכינו אותנו לחיי הבילויים שלאחר הקורונה?
"אל תמהרו לבזבז, היו שקולים. רגע לפני תום המשבר זה הזמן לעשות חישוב מחדש, לבחון את המצב הכלכלי בבית ולהכין תקציב מוגבל ומוגדר מראש עבור החזרה לחיי הפנאי והאירועים. אצלנו בפורטל קרמל תמצאו אופציות שיאפשרו לכם ליצור רגעים שמחים בלי לשבור את קופת החיסכון".

"אם אתם מחפשים למשל הפעלות לימי הולדת לילדיכם. העובדה שהקורונה עוד שניה מאחורינו לא אומרת שעכשיו צריך להשתגע ולבזבז את כל הכסף שנותר על הפקת ענק ליום ההולדת של ילדיכם. ניתן ליהנות גם מהפעלה צנועה יותר במחיר הגיוני ונוח שיעניק לחוגגים חיוך ולכם קצת שקט כלכלי. מי שיכול כלכלית מוזמן כמובן להזמין דברים יוקרתיים יותר, אך בטח שאני לא בעד לחגוג מסיבת יום הולדת לילד ואחרי זה להיות בהלוואה לבנק של עוד כמה אלפי שקלים"

הנה כמה הצעות שהעלה בפנינו מר כהן, עבור הפעלת יום הולדת איכותית אך בזול:

  • ליצן קומי – כיום הליצנים הם לא כמו אלה של פעם עם האף האדום המצפצף והבדיחות חסרות ההומור. ישנם ליצנים המספקים הפעלה מצחיקה המשלבת גם קסמים ובכך מעצימים את החוויה.
  • הפעלת יום הולדת על פי קונספט – בפורטל תוכלו למצוא מפעילים רבים בעיקר בתקופה זו שמעניקים הפעלות בשלל קונספטים במחיר שפוי החל מ-500 ₪.

פורטל קרמל- אטרקציה לכל אירוע (צילום: יח''צ)
פורטל קרמל- אטרקציה לכל אירוע (צילום: יח''צ)

מניסיונך מול המפעילים בפורטל, איך עולם מסיבת הרווקות חוו את הקורונה?
"תקופת הקורונה הביאה איתה לא רק ריחוק חברתי אלא גם דחיית חתונות. בתקופה זו של חוסר ודאות ומגבלות, זוגות רבים דחו את החתונה שלהם ויחד עם זה גם כל אירוע נלווה, כמו מסיבת רווקות. כעת, כשרגע החזרה לשגרה ממש בפתח, גם תאריכי החתונות נרשמים ביומנים." לדבריו של כהן, "לאלו שהמצב הכלכלי דוחק בהם, אך לא רוצים לוותר על חגיגת מסיבת רווקות או רווקים שלהם, הם יכולים למצוא מבחר הצעות במחירים סבירים, בפורטל קרמל, שיאפשרו להם ליהנות מרגעי הרווקות האחרונים שלהם עם המון שמחה":

  • גרפולוגיה ונומרולוגיה – בפן היותר רוחני, הבנות וכלת המסיבה יוכלו ליהנות מחוויה מיוחדת של גרפולוגיה או נומרולוגיה במחיר שיאפשר להן גם לקנות שמלה חדשה לחגיגה.
  • סדנת אלכוהול – כדי לחסוך כלכלית במסיבת רווקות אפשר ללכת על סדנת אלכוהול, כך לא תצטרכו לקנות גם אלכוהול בנפרד ותהנו משילוב של המשקה הפופולרי בחגיגה יחד עם הפעלה מצחיקה וכיפית.
  • סטנדאפ – מופעי הסטנדאפ של מסיבות רווקות הן מלכתחילה זולים יותר מהופעת סטנד אפ לאירוע גדול יותר, אך עם תקופת הקורונה רבים מהסטנדאפיסטים הורידו מחירים במטרה לאפשר לכלה לעתיד ולחברותיה לחזור וליהנות מחגיגה מצחיקה ובטירוף, שתפיח את העצב שהביא הנגיף.

ומה עם עולם האטרקציות?
"פה המצב כאוב פי כמה. אם בתחומים אחרים המפעילים יכלו איכשהו להתאים את עצמם להגבלות הקורונה בין הסגרים, בתחום האטרקציות לא היה להם אפילו את האופציה לכך. כמעט שנה שמקומות הבילוי והאטרקציות סגורים בפני קהל, מה שגרם להם לספוג מכה כלכלית קשה מאוד. המטרה שלנו כחברת פרסום היא להשתמש בפורטל כדי לעזור לאותם בעלי אטרקציות לילדים למבוגרים וכו' לעמוד שוב על הרגלים, כעת כשאנחנו עומדים לחזור לשגרה. אנחנו דואגים להגדיל את החשיפה והקידום של הפורטל כדי לסחוף עוד לקוחות אל האטרקציות השונות שבפורטל."

לקראת החזרה לשגרה הנה כמה אטרקציות לילדים ולכל המשפחה בעלויות סבירות שלא יהווה מכשול כלכלי.

  • ג'ונגל ג'וי – המקום מציע חוויה משפחתית מקסימה בעלות נמוכה. במקום יש פינות ליטוף, עמדות יצירה, עמדת צילום, פינות ישיבה מוצלות ועוד. 
  • מוזיאונים שונים – ישנם מגוון רחב של מוזיאונים בכל רחבי הארץ שניתן למצוא בפורטל אשר מספקים חוויה ערכית ומהנה בעלות סימלית.

ניסים כהן, מנכ"ל, בעלים ומייסד של חברת ניסימדיה פתרונות אינטרנט בע"מ, המקימה והמפעילה של פורטל הפנאי קרמל – https://www.karamel.co.il