בגל הפילוגים, הפיצולים והפירודים השוטף את הזירה הפוליטית-מפלגתית בישראל, מתלהט פילוג אחד ומיוחד שאם אכן יתממש יהיו לו השלכות לא רק בתחום הפרלמנטרי של מספר מנדטים. זהו פילוג שצופן תוצאות הרסניות מבחינות חברתית, ציבורית ומוסרית באוכלוסייה בישראל. זאת בלי קשר ובלי זיקה לאפקט שהפילוג הזה יניב בכנסת או בממשלה.

הכוונה לדיווחים המתפרסמים בימים האחרונים על "הקולות הגוברים בדגל תורה להיפרד מאגודת ישראל". הדיווחים מתייחסים כמובן לתאריך היעד של הגשת הרשימות לבחירות לכנסת. מדובר בפילוג, שאם אכן יתרחש בפועל, הוא לא רק יצור התמודדות על קולות של חרדים וחסידים. זהו פילוג שיחדש את הקרע, ישקם את הריחוק והדחיה, ישלהב מחדש את תחושות העוינות שהיו קיימים בין תנועת החסידות למה שנודע בזמנו תנועת המתנגדים, הכינוי המקובל שניתן לשוללי תנועת החסידות בקהילות ישראל לפני השואה. מציאות שנגנזה ונקברה עם קום המדינה והיווצרותה של אגודת ישראל משוקמת.

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל (צילום: אלי סגל, באדיבות בחדרי חרדים)
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל (צילום: אלי סגל, באדיבות בחדרי חרדים)


אם "הקולות הגוברים" בדגל תורה להיפרדות מאגודת ישראל אכן יגברו ויבואו לידי ביטוי מעשי, התוצאה תהיה לא רק במספר המנדטים שדגל תורה והפלג החסידי יזכו להם. לפי דיווח אחד, בכירים בדגל תורה אומרים ומעריכים שאם ירוצו לבד הם יזכו בחמישה מנדטים. הישג אלקטורלי יפה. אבל ברחוב החרדי והחסידי, בבתי כנסת, בישיבות, בכוללים, באירועים ציבוריים תשתולל רוח רע, שנאת אחים תחגוג. ההפגנות שיוזמים מי שמכונים צעירי הפלג הירושלמי נגד המשטרה, צרחות הנאצה שלהם נגד צה''ל, ייראו כאירועים זניחים לעומת ובהשוואה לגילויי השנאה, הלעג והביטול ההדדיים שישלטו בין הפלג הליטאי הפורש העצמאי למחנה החסידיות שמיוצג על ידי חברי הכנסת פרוש ואייכלר שישער באגודת ישראל. במיוחד יטרח הפלג הליטאי בראשות משה גפני להבעיר ולהלהיט תחושות וגילויי הסתה ועוינות נגד חסידות גור הגדולה ונציגה יעקב ליצמן, שנוא נפשו של גפני. 

בעצם זה לא חדש. הקולות האלה נשמעים ומהדהדים בקרב ראשי סיעת 'דגל תורה' כבר זמן רב. הרעיון, היוזמה להיפרד מאגודת ישראל, צברו עוצמה בעקבות תוצאות הבחירות המוניציפאליות האחרונות שהתקיימו בישראל, שהעלו באופן מוכח שלדגל תורה, הפלג הליטאי באגודת ישראל, השפעה, תמיכה ואהדה בקרב הציבור החרדי גדולות ומרשימות יותר מאשר לחסידות גור, הגורם המרכזי הטוען לדומיננטיות באגודת ישראל. כמעט כל מועמד שחסידות גור המליצה עליו, פעלה והשקיעה מאמצים להבטחת בחירתו, נכשל והפסיד בבחירות המוניציפליות. מועמדי 'דגל תורה' ניצחו ונבחרו. תוצאות אלה הגבירו אצל מנהיג 'דגל תורה' משה גפני את השאיפה לפעול ולחתור להגדלת כוחו והשפעתו של המגזר הליטאי באגודת ישראל על חשבון מעמדה של חסידות גור.

אולי הוא צודק. אולי באמת הזרם הליטאי באגודת ישראל גדול כמותית מהמגזר החסידי. אבל הערכות אלה גם אם הן נכונות אינן מצדיקות פילוג ופיצול של תנועה כמו אגודת ישראל שהוקמה בראשית המאה שעברה (1912) על ידי גדולי ישראל, והצליחה להשתקם ולהשיג נוכחות מרשימה בעולם הפוליטי-מפלגתי בישראל (במידה רבה אודות למנהיגיה ולנציגיה שהיו אישים בעלי רמה ואיכויות מיוחדות). במקום לנצל את הבחירות החדשות שנכפו על ישראל למאמץ מיוחד במטרה למצוא דיבור משותף, שיתוף פעולה אמתי ובמיוחד לשפר את היחסים האישיים בין ראשי הסיעות והפלגים ולהתמודד בבחירות הקרבות כמפלגה מלוכדת - החליטו ראש 'דגל תורה', הפלג הליטאי, שהגיע הזמן לדון, לשקול, להעריך פרישה ופיצול ולרוץ באופן עצמאי בבחירות הקרובות.

עסקנים המכירים מקרוב את היחסים המעורערים בין ראשי הפלגים באגודת ישראל מזהירים שאם אכן יבוצע פיצול, הקמפיינים שהמחנות היריבים ינהלו יהיו, כפי שהגדיר בשיחה עמו עסקן חרדי ותיק בירושלים "מפגני שנאה והסתה, שכמותם לא נראו מזה שנים רבות בציבור החרדי והחסידי בישראל".

זה לא הכל. לא די במחלוקת וביריבות שהתפתחו באחרונה בין דגל תורה הליטאית לפלג החסידויות באגודת ישראל, גם בין החסידויות עצמן ניצתה באחרונה אש המחלוקת. חסידויות גדולות כמו בעלזא ו-ויזניץ' מתקוממות נגד מה שהן מגדירות "השתלטות מוגברת של חסידות גור על אגודת ישראל" ו"העדר שיתוף פעולה והתחשבות בחסידויות מצד נציג חסידות גור יעקב ליצמן". במיוחד התלהטו באחרונה רגשות ביקורת וכעס נגד ליצמן מצד ובקרב ראשי חסידות בעלזא הגדולה.

ח''כ יעקב ליצמן (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
ח''כ יעקב ליצמן (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)


בדיווח אחד על הלכי הרוח בחסידות בעלזא צוטט האדמו''ר מבעלזא כמי שאמר, "בעלזא לא תצביע בעד אגודת ישראל בבחירות הקרובות". גם בקרב בכירים בחסידות גור, נשמעים ורווחים דברי ביקורת וכעס נגד יעקב ליצמן. "אדמור''י גור היו ידועים ומפורסמים במאמציהם להאהיב את חסידות גור ולשמור על תמיכה ואהדה לחצר הגדולה. ליצמן בהתנהלותו המתנשאת והמתנכרת השניא את חסידות גור, הרחיק ממנה חסידויות אחרות", אמר בשיחה עמו חסיד גור בכיר ומוערך בירושלים.

לא רק מספר המנדטים שאגודת ישראל, מלוכדת או מפולגת תשיג בבחירות הקרובות, חשוב. לא פחות ואולי יותר חשוב, איך ייראה המגזר החרדי-חסידי בעתיד הקרוב?