פורום איגוד הערים החרדיות הגיש עתירה לבג"ץ וביקש מתן צו על תנאי נגד לשכת הפרסום הממשלתית, משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרדי ממשלה נוספים, בטענה כי מידע חיוני הקשור בנגיף הקורונה אינו מגיע למגזר החרדי, המהווה כ־13% מהאוכלוסייה. עוד נטען כי רק 3% מתקציב ההסברה מופנים למגזר החרדי, אף ש־42% מכלל חולי הקורונה במדינת ישראל הם חרדים.

חרדים בהלווית הענק בירושלים בניגוד לכללי הסגר והקורונה (צילום: רויטרס)

ראש עיריית ביתר עילית ויו"ר פורום הערים החרדיות, אפרים מאיר רובינשטיין, עתר אתמול לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין ד"ר שלמה נס, ירון טיקוצקי ומתן חמו ממשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'. בעתירה ביקשו להורות על מתן צו על תנאי למדינה לנמק מדוע לא מוקצים תקציבי הפרסום באופן שוויוני, בהתאם לחלקו היחסי של כל אחד ממגזרי האוכלוסייה המרכיבה את החברה הישראלית - ולא פחות חשוב: בהתאם לאמצעים האפקטיביים והרלוונטיים לכל מגזר.

מחסומים ביישובים חרדים. צילום: איתן אלחדז/TPS

לטענתם, העברת המידע למגזר החרדי היא כיום בבחינת "לצאת ידי חובה". "על פי דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת ודוח מיוחד שערך גוף המחקר של 'יפעת תקשורת', ניתן לראות כי ישנו חוסר שוויון מוחלט בחשיפה לציבור החרדי - שכן בממוצע לאורך שלוש השנים האחרונות הפרסום שהוקצב לציבור החרדי עומד על 3% בלבד, בעוד חלקו באוכלוסייה הינו יותר מפי ארבעה, כ־13%", נטען בעתירה. עוד נטען: "נתוני המחקרים מוכיחים כי הפרסום במגזר החרדי היה מזערי ביחס לכלל הפרסום באוכלוסייה, משך זמן הפרסום היה קצר משמעותית מהפרסום בכלל הציבור ועלה לחשיפה באיחור רב".

ממשרד הבריאות נמסר: "מלבד תקציבי לשכת הפרסום הממשלתית, משרד הבריאות משקיע תקציבים במגוון רחב של פעילויות הסברה. בנוסף, המשרד מפעיל מטה הסברה ייעודי עבור הציבור החרדי. חלק מפעילויות ההסברה הן בעלות אפקט תודעתי ונפח חשיפה רב, אך עם זאת בלתי ניתנות לכימות ברמה התקציבית. בשנת 2020 ההוצאות לפרסום לציבור החרדי עמדו על כ־14 מיליון שקל".